Originalens 78 med Svensker tema

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
F5B
Stor knallert
Indlæg: 175
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 15:06
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af F5B »

"så hvis nogen ved hvad der kan fjerne TankCure igen så har jeg en emblemtank der kan reddes!"

Med MEK (methyl ethyl ketone og en tur på rørskæren med knust hærdet glas)
det virker, har lige lavet en for min Portugisiske ven til hans MR 50
så lad mig få den ud så ordner vi lige det
Billede
Yamaha F5B 1967 F5B-029966 patina, nummermacth reg. som MC
Yamaha F5B 1969 F5B-057508 skal opbygges fra bunden, nummermacth
Yamaha MR 50 1972 , nummermacth reg. som mc
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af Guess who »

Hej Erik
Ja, det ser da bare godt ud!! :bravo

Mvh
Benny
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af FS1originalen »

For nogle uger siden "gravede" jeg halvsvenskeren frem fra skuret med den tanke at nu skulle den lige dyses ind og finjusteres.
Det viste sig at være en opgave der har krævet mange timer med forsøg og (til sidst) en del undren over at ingenting lykkedes :oops:

Problemet var at knallerten kørte stort set upåklageligt, men hvis den stod i tomgang blot i nogle sekunder og man herefter gav gas, så druknede den fuldstændigt, men:

NU ER PROBLEMET LØST :dust
2014-09-06 14.19.57.jpg
2014-09-06 14.19.57.jpg (131.74 KiB) Vist 6837 gange
Benzinen fortættes åbenbart ved tomgang i den fordybning der er i olieskjoldet lige under membranhuset, og et nærmere eftersyn af alle de skjolde jeg har på lager viste at der skulle være et ca. 5mm drænhul ca. der hvor jeg peger med skruetrækkeren.
Hullet manglede simpelthen i mit olieskjold!!! Det tog ikke mange minutter at bore det, og VUPTI så virker det bare...
Nu er det så bare at jeg tænker at en eller anden må have været træt af sin FS1 siden 1978 :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af strynboen »

dræner den så ind i krumtaps huset??. uden om reed ventilen???nåå nej det er bag bladventilen.....
..har oplevet på mange velo solex,,,at de ikke kan køre,,hvis der er en sø af sod/bensin i bundenaf krumtaps huset...det fanger bensin dampene og bundfælder gas blandingen...derfor er der en aftapnings skrue på mange rigtig gamle knallerter fra 50 erne..de kørte jo med motor olie i bensinen..som forstærkede problemet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... sjovt at læse noget og så straks kontrollere rigtigheden af det - straks at finde løse olieskjold og hele & halve motorer frem... af dem jeg kunne kontrolere uden adskillelse fandt jeg 2 stk ligesom dit uden drænhul, så det må være fra en bestemt årgang tænker jeg ? alle mine er til 4 gears modellen, så tanken om at det måske var noget der blev brugt på 2 gears er udelukket...
iøvrigt kan jeg se at det manglende hul er tilstædeværende på bagsiden af skjoldet, men ikke helt boret igennem - jeg kan derfor regne ud at du kun har måtte bore dig igennem måske 1 mm gods for at møde hullet fra bagsiden...

iøvrigt syntes jeg at det er mærkeligt at det skulle havde så stor effekt, fordi når man følger det videre forløb kan man se at benzinen skal finde opad igennem den lille sivekanal som er i pakfladen på motorblokkens højre side - da der unægtelig ikke er noget flow igennem kanalen kan jeg ikke forstå hvordan benzinen kan løbe opad ??? jeg kunne forstå hvis benzinen kunne rende væk nedaf eller bare vandret, men opad forbliver en gåde for mig...

af mine 3 kørende yamahaer kender jeg ikke til om det omtalte hul er tilstæde - ihverfald kan de køre lav tomgang i timevis hvis det skulle være, men jeg vil da tænke over at kontrolere det hvis jeg en dag skal afmontere borepladen...

jeg husker at der for et par år siden blev snakket forskellig tomgang ift. knallertens vinkel, jeg tror det var johnny fs1 der bragte det på banen - her tænker jeg så at grunden til jeg oplever extrem god langtidstomgang skyldes at jeg alene kun har sidestøtteben - således må der unægtelig samles mindst mulig brændstof i det " hemmelige " rum

nå, men der findes sikkert mange olieskjolde uden drænhul - sjovt at vide hvorfor og hvilken årgang der er tale om... også sjovt at høre om der er andre der har problemer med det, eller andre der siger deres yamaha kører perfekt i tomgang uden drænhul

hilsen olieklud
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af Morten - Webmaster »

Min 76'er har altid haft den tendens i tomgang. Hmm


Sent from Mobile device
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af 12V »

Hmm, det gjorde min første motor også, længere tomgang resulterede i meget firetakten bagefter.
Jeg mener dog at den havde hullet, spørgsmålet er så om min pakning, eller brug af flydende pakning, har lukket for hullet.
Nr. 2 Motor jeg har på nu gør det ikke.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af Dewil »

Jeg har også oplevet problemet, man skal lige lege lidt med gassen for at komme igang igen efter flere minutters tomgang. Dejligt hvis dette er løsningen..
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af FS1originalen »

Dewil skrev:Jeg har også oplevet problemet, man skal lige lege lidt med gassen for at komme igang igen efter flere minutters tomgang. Dejligt hvis dette er løsningen..
De fleste kender vel fænomenet efter flere minutters tomgang, og det gør denne da også stadig...
Mit problem var efter sekunders tomgang, og meget slemt.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Originalens 78 med Svensker tema

Indlæg af juhl-drengen »

Kiggede lige på mit eget skjold, der er hullet boret men det er ikke så kønt på ydersiden som på indersiden (mon det har haft samme "sygdom") men noget andet der undrede mig: De to "tapper" der er ind mod koblingen de er ikke den fordybning i midten på min som der er på din, hvordan kan det være?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."