må slettes

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:18, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Må ha' Proxxons vinkel-dims! Den har jeg så bare ikke ku' finde... nåmenpyt!

MSV holdes genrelt relativt lav til en roadracer (12-20m/s) som kører fuld æde over længere stræk.
En offroad-motor, som groft set accelererer konstant, har gavn af en højere MSV (25-35m/s)

Squish'en skal ikke øges i det nævnte regnestykke; Det skal kompressionsforholdet, til gengæld. For at komme ned på 21-22m/s, skal kompressionsforholdet faktisk øges til nær det dobbelt/14,9:1!

ELLER

Man kan øge squish-vinklen, således der er 0,7mm squish-afstand ved cylindervæggen og 2mm afstand hvor squishen slutter... Det sænker MSV ret voldsomt, gør motoren mindre peaky og tillader mere overdrejning.

Sidstnævnte detalje får jeg mere erfaring med, når mine kalotter til Kreidleren engang bliver klar og testet 'back to back'.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvad er totallængden (uden fræser, inkl. patron) på Proxxon'ens hoved, egentlig? 60-70mm?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:48, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

0* squish-vinkel er heller ikke nødvendigvis ønskværdigt!

I dette tilfælde er følgende givet:

Lavt kompressionsforhold
Bred squish-kant

Disse to faktorer giver tilsammen en høj MSV.

For at sænke MSV ved at bruge disse to faktorer, skal kompressionsforholdet altså hæves eller squish-kanten gøres smallere. Ingen af delene er mulige uden alu-svejsning og en tur mere i drejebænken, så det er reelt uinteressant!

MSV kan til gengæld sænkes ved at øge squish-vinklen, således der er større squish-afstand, desto tættere man kommer på stempeltoppens midte.


I tidens løb har emnet 'højkomprimeret' været oppe at vende flere gange ift. FS1-motoren, og siden motorens varmeafledningsevne er begrænset (dumme topstykke!), er den øvre grænse for max kompression formodentlig mere begrænset end på f.eks. Puch og Kreidler.

All is not lost, idet kompressionsforholdet kan holdes nede og vha. et mildt squish-band kan mindre varme afledes i stemplet og man kan udnytte brændstoffet bedre qua det koncentreres mere omkring tændrøret.

I dette tilfælde er squish-bredden relativt stor, og dermed udsættes et mindre areal af stemplet for strålevarmen under den sidste del af kompressionsfasen og den første del af forbrændingsfasen. Ydermere forbrændes brændstoffet altså mere effektivt end i standardtrim, og det lave kompressionsforhold vil medføre en mild karakteristik, mindre belastning af lejerne, og slutresultatet medfører en effektstigning samt lavere driftstemperatur... HVIS vi rammer plet.


Hvad du umiddelbart betragter som 'slattent' kan meget vel være 'rigtigt' og alt andet lige et langt bedre design, end motoren har fra fabrikkens side! Smid en effektiv udstødning på, som tryklader motoren tilpas, og så bliver det lave kompressionsforhold i praksis højere pga. overfyldning, end de 7,5:1 giver udtryk for.

Måske dette netop er sagen for kørsel med en standardudstødning, som ikke ligefrem er præget af store, fede sektioner med voldsom stigning...
Måske dette matcher et ekspansionskammer med flade kegler, som netop giver et bredt trækområde...
Måske det lave kompressionsforhold er helt perfekt til Yamaha'ens temmeligt lave krumtaphusvolumen...
Måske max rpm kan begrænses via øget fortænding, så man reelt kan hæve udstødningskanalen uden at miste bundtræk og samtidig få højere spidseffekt uden risiko for tændingsbanken...

Der er mange måske'er, jaja... Men alle de data, jeg efterhånden har lagret, peger på, at følgende er realistisk ift. det omhandlende topstykke:

Bedre brændstofudnyttelse
Højere effekt
Blødere motorgang
Lavere driftstemperatur
Valget af oktantal er ukritisk (og næppe aktuelt i dagens Danmark)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:18, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:18, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

Så fik jeg justeret hullet i det forreste udstødnings beslag og jeg undersøgte så hvorfor autolube/kaburator ser helt forkert ud - min forklaring:
Det kabelsæt jeg har købt hos Benny passer ikke uden videre- på disse billeder kan det måske ses hvorfor:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

jeg synes det ser ud som om kablet fra gashåndtaget til splitter boksen er for kort - bemærk at jeg har skruet det helt op i konsollen til gashåndtaget og stadig er det for kort, justeringen i splitterboxen er sat i næsten center position og autolube kabeldelen er stadig meget forskudt i denne position af denne splitterbox indstilling - hvad gør jeg forkert hvis ikke kabel delene er for korte? skyderen kan jo ikke engang gå helt i bund/ karburatoren er ikke i tomgangsposition
Jo jeg kan da altid pille af justerings gevindene, men (arrrh) det er da ikke rigtigt??
:mrgreen:
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Nabo Jan »

Hmm.. Det er jo den nye type som er selvjusterende eller næsten!
Det er en anden fremgangsmåde end på den gamle type, men det er beskrevet
I Hayens bogen!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Sænk kanalerne, så de flugter med stempeltoppen...:

En tynd skæreskive på en Dremel og en rolig hånd, så er det klaret. Og ja, det er en hårdhændet metode, som hævner sig omgående, hvis man laver en 'smutter'!

Hvad topstykket angår, har jeg svært ved at se, hvordan det egentlig er indrettet. Det ser ud til, der er en dyyyyb kant fra pakfladen til squishbandets begyndelse nær cylindervæggen :? Dvs. stempeltoppen skal rage over cylinderens pakflade - ikke at der er noget galt med dét, blot den øverste stempelring er mindst 1mm under pakfladen.

0,7mm squishafstand ved cylindervæggen og 1,4mm længere inde er udmærket...
...men det omvendte duer ikke; Det stiller snarere garanti for detonation og overophedning!

Sidstnævnte scenarie udspiller sig, når jeg bruger en standard RS-top til mit 44mm Meteor-stempel:
1,6mm squishafstand ved cylindervæggen og 0,8mm 3-4mm nærmere mod midten... at sige 'den rasler en kende', er som at sige 'Stillehavet er fugtigt'...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

Nabo Jan skrev:Hmm.. Det er jo den nye type som er selvjusterende eller næsten!
Det er en anden fremgangsmåde end på den gamle type, men det er beskrevet
I Hayens bogen!
Jo jeg har Haynes, men det virker som om alle kabel-wire er for korte!
Ja men langt fra næsten (den balancerer kun ved endeløb og kun hvis alt andet er indstillet korrekt, min fortolkning: værdiløs selvjusteringsmulighed) og: som skrevet: kablet fra gashåntaget til splitteren er, som jeg ser det: MEGET for kort mindst 5 mm, for at splitterens samleklods kan gå helt i bund (ved sluppet gashåndtag)
æ´ å´?
Senest rettet af Knud tors 20. jun 2013 10:23, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:19, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Bunden af udstødnings- og skylleporte skal flugte med stempelkronen eller ligge ~1mm lavere. Det er ikke direkte farligt at lade dem være, som de er, men du går glip af portareal, som man faktisk kun kan have for lidt af.

Hvordan du bærer dig ad, er op til dig. :) Mine lange fræsebits fra burs4less.com æder ikke støbejern ret godt, desværre.


Det kan godt være, jeg bare misforstår et eller andet, men jeg kan simpelthen ikke se, hvordan stempeltoppen kan ramme topstykket, hvis der er 0,4mm dybde i forbrændingskammeret; Om så deck height reduceres, så squish-afstanden er 0,2mm, bør det ikke forekomme!
Hvad måler sauish'en ved cylindervæggen og ved slutningen af squish-kanten, siger du...?

L-ringsproblematikken kan jeg ikke genkende, idet L-ringens øverste kant plejer at flugte med stempeltoppens yderperiferi...
I øvrigt bruger jeg kun L-ring af nød, aldrig af lyst. :P

Stempeltoppens radius matcher ikke et RS-topstykke, nej. Det var jeg lykkeligt uvidende om, og i al min ivrighed blev det hele bare klasket sammen. Motoren starter som den skal, trækker fantastisk og rasler som en spand skruer i en tørretumbler; Derfor får den opsætning lov at vente på, to forskellige squish-kalotter er klar til brug.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:50, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Argh...! Fik byttet rundt på tallene i dit tidligere indlæg:

0,4mm ved cylindervæg
1,7mm ved slut squish
4,2mm squish-bredde

Det får jeg lige regnet på, når jeg kommer hjem fra job... måske... hvis jeg husker det... :P


L-ring fungerer... du må bare ikke overskride en portbredde på 62% af boringen og ringgabet må ikke overskride 0,5mm nogensinde. L-ringe elsker at grave sig ned i en bred udstødningsport, og man SKAL være snothysterisk med en god, blid affasning af alle porte for at guide den på plads.
L-ringe ødelægger cylindre ret alvorligt, når de knækker.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Nabo Jan »

Knud skrev:
Nabo Jan skrev:Hmm.. Det er jo den nye type som er selvjusterende eller næsten!
Det er en anden fremgangsmåde end på den gamle type, men det er beskrevet
I Hayens bogen!
Jo jeg har Haynes, men det virker som om alle kabel-wire er for korte!
Ja men langt fra næsten (den balancerer kun ved endeløb og kun hvis alt andet er indstillet korrekt, min fortolkning: værdiløs selvjusteringsmulighed) og: som skrevet: kablet fra gashåntaget til splitteren er, som jeg ser det: MEGET for kort mindst 5 mm, for at splitterens samleklods kan gå helt i bund (ved sluppet gashåndtag)
æ´ å´?
Tag 5mm af yderkablet, så er det fjong, dong!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:19, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:19, rettet i alt 3 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Skyllevinkler... Pokkers til emne!

Så vidt jeg har både læst og erfaret, er følgende gældende for hovedskyllekanaler:

Jo fladere (0 grader = direkte ind over stemplet i min verden) de skyller ind over stemplet, desto mere eksplosiv bliver karakteristikken; Det øvre mellemområde og selve trækområdet har gavn af dette.
Ved lave omdrejninger ryger mere af den friske blanding i udstødningsporten. Ved højere omdrejninger klarer vacuumet bag flammefronten dén sag.


Jo mere de skyller 'fremad' i cylinderen, desto mere påvirkes det nedre mellemområde/bundtrækket.
Den højere vinkel hjælper med til at skubbe de forbrændte gasser væk fra tændrøret. De har en formodet tendens til at blive hængende i området over tændrøret, men den højere skyllevinkel sørger for et mere rent forbrændingskammer udenfor trækområdet.


Den bagerste skyllekanal kan indrettes med åbent sind...:

Vinklet mod udstødningskanalen er angiveligt en Yamaha-idé, som har samme effekt som flade hovedskyllekanaler, men den bagerste kanal (høhø!) skal åbne senere end de andre, så blandingen bliver tvunget i den rigtige retning.

Vinklet mod tændrøret og senere åbning formodes at gøre trækområdet mere eksplosivt; Det virker fjollet efter min mening, når portareal er vigtigt!

Vinklet mod tændrøret og samme åbningstidspunkt som hovedskyllekanalerne giver mere af det hele.

Vinklet mod tændrøret og tidligere åbningstidspunkt end hovedskyllekanalerne giver en blødere overgang til trækområdet og øger overdrejning. Spidseffekten flyttes en smule opad som følge af den øgede skylletid.


Jeg fokuserer mest på, at kanalerne åbner samtidigt, har samme bredde og højde. Ind under vandhanen med cylinderen; Det giver et fingerpeg om, hvorvidt de opfører sig ens.
Firkantet/rektangulær form med en hjørneradius på omtrent 2mm = DUER!
Bagerste skyllekanal vinkler jeg helst mod tændrøret eller højere.
Hovedkanalernes vinkel har jeg droppet at pille ved, da det er for tidskrævende at gøre dem helt ens. Der er mærkbar forskel i karakteristikken, men jeg har ikke registreret noget essentielt vidundermiddel gennnem mit amatør-sliberi på dén front.

Religionsspørgsmål!!! Søg ensartethed og maksimalt portareal frem for en bestemt skyllevinkel. Forskellen på ens/uens er hhv. en blød, stabil motorgang og en lidt slatten motor ved lave omdrejninger.
Bredden på en enkelt skyllekanal bør ikke overskride 60% af boringen.


Æhbæhbuh... har jeg glemt noget, så spørg!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

MSV omtrent 15m/s ved 10.000rpm...

Rev it to the moon! 6ml forbrændingskammer havde været en DEL bedre...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."