Passola 1980, genoplivning aka billigst muligt

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Passola 1980, genoplivning aka billigst muligt

Indlæg af Lehmann »

Svaret på overskriften er... en smule kærlighed. :wink:

Vil starte med at takke Morten O. og dkbasse herindefra, fordi de tænkte på mig da de så denne knallert, og takket være dem, havnede i mine hænder. :dust De fleste ville give op, men da jeg så billedet og knallerten i virkeligheden, så jeg potentialet. -dén skal ud at køre igen, og I får lov at se hvorfor.
Før
Før
image.jpg (291.82 KiB) Vist 3559 gange
Jeg kunne se at den stod meget original, og slet ikke forskruet. Vel var den delvis adskildt, og præget af at stå ude i vejr og vind. Men ikke værre end det kan reddes. Det der er, er alt sammen originalt, så nær som bagdækket. Centerfoden er ikke slidt/mishandlet.
De vitale dele, benzinhane, bimetal ventil til topstykket méd originale opmærkede vacumslanger sad intakte. Affjedringen for og bag fungerer til UG. Det meste rust er overfladerust. Selv udstødningen er original, og slet ikke gennemtæret!
Der er to originale nøgler til hende!


Jeg fik hende på liften og afmonterede med det samme møtrikkerne på cylinderen. (Topstykket var fjernet, og stemplet placeret ca. 15mm. fra top inden den blev sat hen.) Rensede så stempeltop og omkring cylinderen for snavs og blæste det rent. Fik drejet svinghjulet så cylinderen løftede sig, og placerede to små træklodser under skyllekanalerne mens jeg vred svinghjulet rundt med et holdeværktøj. Til sidst kom stemplet ud, og det jeg så var "nydeligt" og originalt. Tog cylinderen af sammen med udstødningen, da udstødningsboltene var rustet fast til cylinderen.
Krumtaphuset var fyldt med 2t olie, da en kugleventil i pumpen ikke slutter tæt, og det får frit løb gennem karburatoren, som heldigvis sad urørt på motoren med indsugningsrør på til luftfilteret.
Lejerne på plejlstang føltes sunde, og det samme med krumtaplejerne.
Pindboltene blev fjernet, og pakfladen rengjort. De to bolte i cylinderen blev boret ud. Det samme med 4 andre i blokken. De to til at holde metalkappen på hver side på blokken, en til plastkappen og en til selve udstødningen.
Cylinderen var rusten i toppen. Men det øvrige var så godt som ny med originale honeriller. Så cylinderen fik en hurtig honing med en fin sten, og renset udst. porten for sodrester.
Stempleringene var groet fast, og jeg fik ved hjælp af varme og rustløsner forsigtigt listet den øverste ring fri uden at beskadige den. Den nederste endte med at knække for mig, og blev erstattet med en ny original. Stemplet blev renset på overfladen med en meddingbørste på tværs, mens rillerne blev renset med en knækket stempelring, som var slebet til formålet.
Olien i krumtaphuset blev suget ud. Rensede det med en del bremserens og trykluft, inden det fik frisk olie på lejerne igen, og samlet cylinder og stempel med friske pakninger. -og et brugt topstykke. ;-) Tændrør i, og nøøj en god kompression! :shock:
Baghjulet sad fast ved modtagelsen, men kom fri, da jeg løsnede kablet, som var ligetil efter et strint med bremserens på skruen. Det der lignede rust, var blot snavset fedt, og skruen/kablet var fin i gevindet uden rust. Bag baghjulet gemte der sig et sæt bremsebakker med et logo af tre stemmegafler på hver bakke. :(y)
Tændingen blev også efterset og målt igennem. Den målte det den skal. Fjernede samtidig to plader på hver side af lysspolen for at undgå den lader for meget.
Tjekkede også simmeringen, og fik den skiftet. Samme str. som på Monza krumtap 17-35-7.
Rensede svinghjulet for rust, og samlede det hele. Tjekkede gnisten på tændkablet. 10mm. gnist pæn blå og smældene! :(y)
Tog kickstarpedalen af og rettede den op med en muggert og placerede den korrekt.
Tog fjederen af centerfoden og smurte ophænget på foden med tyk gearolie/fedt, og gjorde fjederen lidt slappere, så hullet i foden ikke gøres mere oval end højst nødvendig, og den ellers slides skæv pga. det skæve træk fjederen laver.
Støddæmperen fik også en kærlig hånd, og står nu stort set uden rust.:(y)
Klokken blev 21:00 men skulle lige ha et kig på karburatoren. Gasspjæld og nål var søbet til i olie, og så slet ikke slidt ud. Karburatoren har lidt spor af indtørret benzin så dyserne er stoppet. Ellers var det jeg så, nydeligt. :-)

En sand fornøjelse at vække sådan en til live igen. :-)

Der var hvid mug på undersiden af stemplet, så nooget tid må den ha stået stille. :D

Har taget en masse billeder under processen, men dem må I vente med til jeg igen kommer til min stationære computer efter påske.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
otto
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: tirs 28. okt 2008 21:28
Kontakt:

Passola 1980, genoplivning aka billigst muligt

Indlæg af otto »

Sådan lehmann[emoji106]super godt beskrevet,og godt redet [emoji3][emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Passola 1980, genoplivning aka billigst muligt

Indlæg af SigSauer »

Nice work :-)
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."