Dewil´s Projekt 76 DX (kodenavn: "op ad bakke")

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Dewil´s Projekt 76 DX (kodenavn: "op ad bakke")

Indlæg af Dewil »

Så blev det tid til at slå igang med 76 DX projektet. Den kunne køre da jeg hentede den, men da jeg den anden dag ville igang med at kikke lidt på den, nægtede den at starte. Der var benzin, kompression og gnist, så jeg måtte igang med at fejlfinde. Kontrollerede karburator, ingen fejl. Kontrollerede membran, rettede bladene så de kunne sige noget når jeg pustede og filede toppen af de unbacho-bolte membranhuset var skruet på indsugningspladen med, kan man altså godt. Jeg skiftede så benzinen, stadig uden resultat. Af med svinghjulet, noten var intakt. Sælger havde skiftet kondensator, kontakter og primærspole. Så jeg valgte at gå hardcore, pudsede kontakterne med fint sandpapir og smurte knasten i svinghjulet med lidt fedt da den var knastør. Så startede den i første hug.... stædige bæst. Mens jeg forsøgte at starte den havde jeg tændrøret ude flere gange for at tørre det af, opdagede her at tændrørshætten var flækket, så på med en anden. Afmonterede så cylinder og topstykke da det pruttede fra både top- og bund-pakning. Nye pakninger og starte op. Pruttede stadig, af med toppen, konstatere at en "planing" var gået skævt. Den fik lidt flydende pakning på toppakningen, så var det ok. Der skal nok et nyt på når jeg kommer så langt. Fik prøvekørt med tilfredshed, der var 4 gear og den kunne bremse. Så gav jeg mig til at kikke på ledningsnet, der var intet der virkede. Fik samlet alting korrekt, men kunne konstatere at der ingen lys var på. Der kommer ingen strøm på blå stik fra tændingslåsen? Valgte at sætte forlyset til den brune i stedet, for der var der 12 volt. Underlig fejl, men skal siges at det er T-Hansen ledningsnet, tændingslås og lyskontakt, det er nok forklaringen..
Fik iøvrigt også lidt styr på kabler og slanger, der snoede sig som vildvoksende planter på en mur....
Som en ekstra lille bonus, kunne jeg konstatere at den formodenligt lever mere af gearolie end benzin, den ryger i al fald noget. Ja ja....

Billede Billede
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 12:36, rettet i alt 7 gange.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Poul-Erik A. »

Dejlig når man finder fejlene, men de 12 volt er vel bare uden belastning ? Foriørigt fin maskine at starte med :dust
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 3. okt 2010 19:42, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Jo tak, synes nu mest at den ligner et fastelavsris :lol: Kunne godt tænke mig at den kom til at ligne jensmc´s Baja Brown....

Billede
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 12:38, rettet i alt 2 gange.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Kim B S »

Hej Johannes.
Dejligt at du har fået den til at køre. :(y) Det giver som regel mod på at lave mere ud af køretøjet. :wink: jeg glæder mig til at følge den videre udvikling, i mod det originale look. :D Jeg er meget enig i at Jensmc`s årgang 76 DXer er et godt og meget flot forbillede. :BALLOONS
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Vi må se hvor tæt på jeg kan komme. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

ja det er surt når det driller ,,, men når man har fundet fejlende ,,, fået slået liv i maskineriet så giver det mod på at forsætte,,, fint procjekt du har gang i,,, :(y) ,,, jeg har ikke selv nogen procjekt yamaha i vinter,,, så jeg nøjes med at være holdeved montør,,, for en af gutterne :(y) ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Ellers ka vi da skrue hos dig, hvis du får abstinenser. :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Testede lige at gårdsdagens opgave ikke var forgæves.... tænding på, åbne benzinhanen, trække chokeren og den startede i første hug.. :P
Senest rettet af Dewil søn 27. feb 2011 00:22, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Det må være tid til at opdatere lidt på projektet.... der er blevet indkøbt et stk. patina 76´FS1 DX (tak til Nicolai Yde). Den var uden nummermatch (77 K1 motor), men ellers meget original. Planen er at klone de to maskiner, så der bliver et nummermatch til samlingen og et årgangsmatch til bortsalg (havde en 76 DX motor i forvejen). Jeg er nu endelig gået i gang med at adskille først patina-modellen og sidenhen fastelavsriset. Om det kan lade sig gøre at komme ud at køre på bare en af dem i år må tiden vise.

Billede Billede
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 22:04, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

:teeth2
Senest rettet af Dewil fre 14. dec 2012 09:34, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Nikolaj Y »

glæder mig til at følge med (det er godt at det var en yamaha freak der fik fat i den, i stedet for en eller andet forviret dreng fra scootergalleri :lol: ) skal nok blive godt :dust
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Det lover jeg :D ingen nemme løsninger her....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Har nu skildt patina-modellen helt ad, en fornøjelse at adskille som første mand på de fleste punkter. Eneste der ikke er gået planmæssigt er at bagsvingeraksel sidder fast i venstre bagsvingerbøsning og så knækkede gevindstykket på bagsvingeren (den til armen mellem svinger og ankerplade). Håber at jeg kan få akslen til at slippe da den er original og ellers i rigtig fin stand i begge ender.
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 22:08, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Stub
Fuldblods knallert
Indlæg: 371
Tilmeldt: ons 7. okt 2009 18:21
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Stub »

Det ser rigtig godt ud Johannes ,, jeg glæder mig til at følge dit projekt :D

Mvh Stub
Brugeravatar
Ryholl
Stor knallert
Indlæg: 164
Tilmeldt: ons 9. dec 2009 20:09
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Ryholl »

Dewil skrev:Har nu skildt patina-modellen helt ad, en fornøjelse at adskille som første mand på de fleste punkter. Eneste der ikke er gået planmæssigt er at bagsvingeraksel sidder fast i venstre bagsvingerbøsning og så knækkede gevindstykket på bagsvingeren (den til armen mellem svinger og ankerplade). Håber at jeg kan få akslen til at slippe da den er original og ellers i rigtig fin stand i begge ender.

Fik givet speedometret en overhaling og det blev så godt som nyt :D
Hilda da opp speedometeret blev folt :bravo
Må man spørge hvad du gjorde ? :(y)
16 år, kæmpe fan af fs1'en
Blå Puch Maxi
Atv 200cc solgt :(
Yamaha fs1 1978 "projekt airbrush" under renovation
Rød Mobylette, vil ikke starte :(
Thumpstar road ripper 50cc, EU45knallert
Xmotos 2010
Mange reservedele haves spørg hvis du mangler noget :D http://scootergalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=66584
Højglanspolerer også
Mvh Ryholl
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Autosol, da der var lidt overflade-prikker.... og det blev ganske pænt :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Status er lige nu at begge maskiner er skildt ad i atomer.. :?

Adskidte tændninganlægget fra fastelavsriset, idet den var så svær at slå igang. Det viste sig som frygtet at far og søn havde været en tur i skrald-hansen butikken og indkøbt lidt forskelligt. Uoriginal ankerplade, uoriginal primærspole og en lysspole med kun et udtag? Det ene udtag havde man så loddet både grøn og gul ledning på, men den spole gav jo som sagt 12 volt? Dejligt at man har loddet, men kedeligt at man ikke har gide isolere det? Primærspolen og ledningsnet var så samlet med en kronmuffe (der må være en elektriker der mangler den) det er i al fald ikke det rigtige grej at samle med. Primærspole og lysspole placering var så byttet rundt. Tændspolen er også fra gøglerbutikken. Så alt ialt, lige til skraldespanden..... (fik den originale primærspole med blandt lidt stumper, men den var død)
De havde også været så venlige at ulejlige sig med at sætte en uoriginal krumtap i istedet for den type der passer til 76, men den skal nu nok blive brugt i en anden motor...

Billede
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 22:12, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Endnu en lille opdatering, sandblæser-manden afleverede lidt ting retur idag.... :D

Billede
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 22:15, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af strynboen »

ser godt ud,,,så skal du snart klaske noget maling på..med malerrullen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Dewil´s Projekt 76 DX

Indlæg af Dewil »

Jeg skal vist først have svejset nogle af de skader der er på sagerne.....
Senest rettet af Dewil tors 22. jan 2015 22:16, rettet i alt 1 gang.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."