CDI tændink til Yamaha

Her ligger diagrammer, vejledninger og ideér til alverdens hjælpemidler og tilbehør til knallerter. Nielsfup deler ud af sine kontruktioner ! Her spørger du hvis du har brug for hjælp med noget ombygning af eller tilbygning til det originale oprindelige elektriske på din Yamaha.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Nej skidt med julekalenderen Der kan man være grødnisse , komfurnisse og det.
Du Lars.
Har du set på billederne af den CDI DT50 tænding der er jo bare en pickup spole der føler på alle 4 magneter. Så det må være muligt at lave noget simpelt til FS1. Jeg tror jeg vil skrotte min komputer løsning og gå efter et system der ligner det på billederne. Hvad siger du
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

så brug atom løsningen,,kan bare ikke lige greje om den gnister 2 eller 4 gange pr omdrejning,,tror at den peaker ved fald i spændingen,så den kortslutter til stel når der har været maxium spænding,,eller lige efter..den kan jo ikke vide hvornår den er max,,men den kan mærke når den er forbi..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Nej det kan jeg heller ikke lige.
Men der er 4 magneter. Og på den måde spolerne er placeret så kan det godt være det kun bliver til 2 gange pr. omdrejning .
Da der nok ikke er tændspænding når der trigges alle fire gange vil der ikke komme gnist hvær gang. Jeg tror kun der er 2 tændinger på omdrejning.
Det kan laves simpelt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

ja og der behøves ikke pick,up hvis man bruger fødespolen som signal
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Det tæmkte jeg også på. Men da trigger pulsen ikke skal komme på samme tidspunkt som tændspændingen tror jeg det er nødvendigt at ha en pickup spole til at trigge tændingen med. Men mon ikke det kan laves der hvor platinerne er på det gamle system
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

atomen har netop ikke pick,up,,jeg satte den direkte til ledningen til
tændspolen,,og så kørte den bare,,det var bare ikke den rigtige,,der findes 4 forskelige som er røde blå brune og grønne,,de er tilpasset de forskelige fødespolers spænding/modstand,,jeg kan ikke finde manualer på nettet,til dem,,,det må være et sted,,derude på nettet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

hej fup prøv at google på atom ignition. de skriver at de ikke virker så godt med flere mageneter i svinghjulet,,jeg har dog kørt med en i hondaen og en sachs 2 takter for 20 år siden,,de skriver også at de er udgået,og kun sælges til lager er slut
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af FS1originalen »

Den største julehygge her i huset er gået med at montere CDI tænding på en FS1 :!:

Før jul købte jeg et tændingsanlæg som iflg. annoncen "havde siddet på en 4 gears", men i bund og grund var det en Sting tænding hvor ihvertfald ankerpladen overhovedet ikke lignede :!: :!: :!:
Svinghjulet passede på krumtappen, og nogle beregningseksperimenter viste at der nok ver plads til en 3 mm underlagsplade under ankerpladen.
Elektronisk tænding 001.jpg
Elektronisk tænding 001.jpg (123.03 KiB) Vist 13078 gange
Elektronisk tænding 002.jpg
Elektronisk tænding 002.jpg (122.48 KiB) Vist 13078 gange
Det hele blev monteret og "SÅ STOD JENSEN PÅ HERRENS MARK" for hvad er op og ned og tændingstidspunkt på sådan noget moderne pis hvor man ikke har en chance for at se eller måle tændingstidspunkt.... Nå, men en skrue i ankerpladen og af med noten til svinghjulet :oops: :oops: og efter ca. EN after og omkring 25 forsøg fandt jeg et sted hvor der kom "puttelyde"... 26 og især 27 forsøg gav først liv, og siden omdrejninger :P :lol: :P
Elektronisk tænding 003.jpg
Elektronisk tænding 003.jpg (138.4 KiB) Vist 13071 gange
Nu er jeg så nået dertil hvor maskinen snurrer, men tændingstidspunktet kan - iflg. manualen - kun checkes med en tændingspistol - og min er blevet væk ifm. udlån inden for de sidste 10 år :twisted: :?: :twisted:
Elektronisk tænding 004.jpg
Elektronisk tænding 004.jpg (117.59 KiB) Vist 13071 gange
Med andre ord: Jeg er ikke på optimal ydelse endnu, men det er hermed bevist at en Sting/Passola tænding KAN tilpasses en FS1 :wink: :lol: :wink:

Og Niels..... I morgen skal vi så finde ud af hvad vi gør for at få det medfølgende 12 volts anlæg halveret!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

du vikler da en lille 2`/1 transformator,,så får du dobbelt amp.. :?: :?: ..er det ikke nemmere at skifte pærene :idea: og batteri,,resten skal nok virke
fup har nok svaret,,det plejer han at ha :D :idea:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej
Det ser jo fantastisk ud. Og så kan den køre super.
Det med 12V på lyspolen tror jeg kan laves nemt. Uden at ha set diagrammet på en Passola tænding. Tror jeg ikke selve CDI tændingen har noget med lysspolen at gøre ( det skal lige kontrolleres).
For så er den næmme løsning bare at montere en alm. 6 v lyspole og så er man kørende.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hvis der er en der ligger inde med et diagram til en Passola eller string så kan vi let se om det er rigtigt
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af FS1originalen »

På foregående side ligger QT50 diagrammet. Det er det jeg har brugt til ledningsfarver etc.
Du har ret Niels. Lysspolen har intet med tændingen at gøre - ledningerne til lys er slet ikke forbundet endnu :!:
Og det med at skifte spolen var også oppe og vende, men hverken 2 eller 4 gears lysspolerne passer på ankerpladen. Nu er det jo en Sting 12 volts tænding jeg har fået fingre i, men som jeg lige husker det så er den identisk med passolaen bortset fra at Passola vistnok er 6 volt... Måske er det bare at finde sådan en lysspole.

Alternativt kunne jeg jo også bare skifte pærer og batteri, men lad os ikke få julestress over lyset - i første omgang skal jeg jo bare finde ud af om elektronikken giver lidt ekstra på tophastigheden :lol: :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej Erik
Ha Ha ja det er det vigtigste at se om det kommer mere spjæt i den.
Nå men så er problemet jo mindre når det kun er til lyset den bruges den der lysspole.
Jeg tror det nemmeste og mest elegante er at vikle spolen om.
Er den mindre i størrelse den der 12 V spole. For hvis der er plade så er det bare at vikle det hele af. Og vikle tråden fra en 6V over på.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

du kan bare prøve at spole ca 1/3 af viklingerne af,,og så prøve der..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Ja det var også en ide at pille lidt viklinger af.
Jeg tænkte på, nu da den er til 12 v så er selve tråden nok tyndere en en til 6V. Måske
Det var derfor jeg ville vikle den helt om til 6V med tråden fra en 6V spole. Da tykkelsen så passer
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
NickO
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 9. sep 2008 10:35
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af NickO »

FS1originalen!!!

Jättekul att du fick gnista, har du lyckats ställa in timingen så att du kan köra !? Berätta hur det moppen går, fungerar det bra ?

Jag skulle behöva lite hjälp, det fattas några pusselbitar för mig angående hur sladdarna går PÅ statorn. Titta på bilderna av min DT50mx stator, det fattas flera kablar, bl.a. den som - på dina bilder av din stator - går mellan de 2 spolarna, liten koppartråd ser det ut som. Dessutom vet jag inte exakt varifrån på spolarna. Man ser ganska bra på dina bilder, men inte riktigt tillräckligt för att jag ska kunna löda dit motsvarande, kan inte se exakt varifrån o till vad jag ska löda. Om du har lust och tid någon gång så ta gärna close-ups där man ser exakt hur sladdarna går. Som sagt om du får lust o har tid, det vore jättepraktiskt :-D
Jhr

Hjælp!!!!!

Indlæg af Jhr »

Hej Jeg er en ung knejt på 20 jeg leder efter den der såkaldte (Boks) Atom Tændings modul nogle der ved hvor man kan finde den henne jeg har forsøgt det links der i et af indlæget men kan ikke finde den... andre forslag til hvor man kan købe den

På forhånd tak

JHR
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af strynboen »

hej de blev solgt af texas havemaskiner på fyn..mener at det er højby..andreas andersen...eller sådan noget..prøv at google...hvis de stadig har den må du gerne lige skrive herinde,,jeg vil også gerne have en igen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
bonde søren
Fuldblods knallert
Indlæg: 399
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 17:20
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af bonde søren »

Jeg fandt et sted på scootergalleri med en gut der havde eksperimenteret med at modificere en std yamaha tænding. Han havde skåret alle magneterne af i svinghjulet og banket nitterne ud så det kun vejede 55 g og kun blev brugt til at styre platinen. så havde han taget et 12 v batteri og en tændspole koblet det sammen så + kørte gennemtændspolen som gav impulser til platin også - gennem stel han sagde det virkede fantastisk men man skulle bare lade batteriet så størrelsen på batteriet afhang af hvor lange ture man kunne få jeg tror han har fat i den rigtige ende men elektro nørd er jeg ikke, men er han helt ude og skide han siger han har kørt med det ???? :roll: jeg kan finde hans foto album med det hvis det har interesse :D
fuskeren
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: CDI tændink til Yamaha

Indlæg af nielsfup »

Hej Søren
Det kan sagtens lade sig gøre. Men er ikke særlig praktisk.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger"