Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så kom der sgu liv i dyret.... :rocks ignorer venligst den dårlige motorgang... den er PIV Hamrende utæt i toppakningen !!

http://www.youtube.com/watch?v=QL1f9OU-Mj0
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

Hvad har du så gjort for at få gang i den
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Crank position sensor stod til "positive" den skulle stå til "negative"
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

:lol: :lol: :lol: :dust :shock:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af 12V »

Det er bare for fedt det der! Glæder mig til at høre om dine erfaringer når den er færdig justeret og du har kørt nogle ture på den :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

tror du at fup kan finde den chip somligger til grund til styringen..og kopiere programeringen så vi kan få en kopi fabrikation i gang...en lille fin støbt kasse med nogle ledninger ud af..til 500 kr ville være fint..vi andre behøver nok ikke muligheden for vindows og justeringer..når morten har fundet en god grund instelling til boxen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

Hej
Jeg er igang
Men er ikke færdig :( '
Sådan ser det ud nu
Vedhæftede filer
DSC02595.JPG
DSC02595.JPG (140.7 KiB) Vist 9222 gange
DSC02596.JPG
DSC02596.JPG (154.3 KiB) Vist 9222 gange
DSC02597.JPG
DSC02597.JPG (153.91 KiB) Vist 9222 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

nielsfup skrev:Hej
Jeg er igang
Men er ikke færdig :( '
Sådan ser det ud nu
MEGET interesant !!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

:hihi :(y) tænkte nok du var på vej med noget..men er der ikke mere kød på mortens programbare..er der forceret tænding på din :?:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

:teeth2
Jo
Der kommer en single chip processor i soklen.
Så den kan lave lidt forskelligt :D Det er bare at lave lidt kode
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så er vi et lille stykke videre... har været ude og køre ca 50 60 km på den.

Den er sat til kun at avancere 5 grader her i starten og omdrejningsbegrænseren er sat til 7000 omdr./min da jeg er ved at tilkøre den nyopborede 45 mm cylinder (tak Niels).

Det er lidt et eksperiment med den cylinder da det er en standard f5b (ikke original) som måler 27 mm fra top til udstødningsport. Dette fordi en god ven fra England fortæller at hans 43 mm F5B kører sådan med 15/39 gearing og den går ca 52 MPH (knapt 85 Km/t) Det skulle efter Niels tabel svare til 8000 omdr./min.

Jeg er gået fra en 170 dyse med 43 mm Z1 cylinderen til nu en 190 dyse med denne en anelse portede 45 mm F5B cylinder

Jeg GLÆDER mig til at skulle prøve og skyde den af. (det er vist godt jeg midlertidigt har sat omdrejningsbegrænseren ved de 7000 :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af CrazyCatman »

Ganske facinerende læsning. Har faktisk en Jog-CDI liggende, så kunne være man skulle give det et forsøg når hele dette scenarie er grundigt testet og der er en guide der er nemmere at følge. Men yderst spændende
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af CrazyCatman »

Nååå Morten, hvordan går det med guiden? :D
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har ikke arbejdet på det længe, gider ikke gå / køre i kulden.

Jeg er dog ved at montere et sæt på min nevø's hverdags FS1, så der vil nok komme lidt erfaring ind den vej.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Har endelig fået den programérbare Ignitech CDI og Jog Stator /12 volt anlæg monteret igen, og har lige været ude og teste 5 gear mc Yamahaen lidt.

Jeg er SLET ikke tilfreds med den pis motor, den mangler i den grad trækkraft. jeg ramte max 78 km/t i femte gear og er der modvind ryger man ned på 60 i fjerde :(n) Jeg er MEGET fristet til at gå væk fra drejeventil og sætte en membran side på den motor istedet !!

Den 3 pladede kobling er dog guf, og det ser ud til min gearkasse funker normalt efter rep. :(y)

Jeg optog lidt interface video på de 3 forsøg med forskellig fortændning. beklager lyden og de lange "indledninger" mens jeg pakker pc'en i rygsækken.


" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Inden du skrotter noget som helst...

Prøv at starte med 17-19 graders avance ved 500-1.500rpm
35 grader ved 2-2.500rpm
30 ved 3.000
27 ved 4.000
24 ved 5.000
21 ved 6.000
18 ved 7.000
15 ved 8.000
14 fra 8.500rpm og opefter.


Bemærk om den begynder at 'tikke' anderledes.

14-15 grader svarer til 0,7-0,8mm fra top, hvilket næppe er kritisk, men tændingsbanken kan opstå ved alle omdrejningstal, og det slår ret hurtigt hul i stempeltoppen. :P

Den milde avance op til 1.500rpm gør den lidt lettere at slå i gang med den relativt lette udveksling mellem kickstarter/motor, og den efterfølgende hidsigere avance giver bundtræk udenfor det ønskede trækområde, som jeg vurderer til at starte ved ca. 6.500rpm, hvor den i ovenstående kurve vil stå ca. 1.2mm fra top... hvis jeg ellers husker forholdet ret.
Jeg er ret sikker på, at avancen kan øges 8-10 grader mere under 4.500rpm, men det afhænger af mange faktorer inkl. varmeafledning, squishband, dynamisk kompressionsforhold og porttimings.

15 grader med 39,7mm slag og 85mm plejlstang svarer til 0,85mm før top på Kreidleren. Yamahaens plejlstang er kortere, så der vil være en forskel, og jeg har ikke formlen ved hånden (telefonen)...

Formlen kan findes på http://www.stalkerzone.dk" onclick="window.open(this.href);return false; under 'beregnere', men den findes kun i pdf-format. Hvis nogen kan (og vil) føre den over i et regneark, vil jeg blive glad, og tændingseksperimenter bliver jeg meget mere i stand til at rode med. Matematik og jeg er ikke ret gode venner.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. drejeventil...

Hvis man matcher indsugningstimingen med skylleporte og udstødningskanal, så flyver den - hands down, det er bare BEDST!

Men er forholdet mellem de to skævt, så er alt ærligt talt nederen!

Er ventilen aggressivvt timet og portene milde, så svarer det til at fjerne plomben i en Puch Maxi og reducere skørtet på indsugningssiden til det halve, uden man rører ved resten af kanalerne.
Motoren kommer ikke op på de omdrejninger, hvor indsugningen går i resonans = motoren går skidt.

Det omvendte scenarie (mild indsugning, aggressive porte for resten) giver en flad og død motor.

Ergo skal drejeventilen matche resten, hvilket vil sige, at åbne-/lukketider skal registreres for alle kanaler. Det nytter ikke at kombinere f.eks. 170 grader på indsugningen med 150 grader på udstødningen. Så hellere omvendt!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Vedr. drejeventil...

Hvis man matcher indsugningstimingen med skylleporte og udstødningskanal, så flyver den - hands down, det er bare BEDST!

Men er forholdet mellem de to skævt, så er alt ærligt talt nederen!

Er ventilen aggressivvt timet og portene milde, så svarer det til at fjerne plomben i en Puch Maxi og reducere skørtet på indsugningssiden til det halve, uden man rører ved resten af kanalerne.
Motoren kommer ikke op på de omdrejninger, hvor indsugningen går i resonans = motoren går skidt.

Det omvendte scenarie (mild indsugning, aggressive porte for resten) giver en flad og død motor.

Ergo skal drejeventilen matche resten, hvilket vil sige, at åbne-/lukketider skal registreres for alle kanaler. Det nytter ikke at kombinere f.eks. 170 grader på indsugningen med 150 grader på udstødningen. Så hellere omvendt!!!
Netop derfor er jeg tilbøjelig til at være doven og konvertere til membran da jeg gerne vil være fri for endnu en parameter i "regnestykket" at lave en god velkørende motor hvor man kan prøve forskellige cylinder opsætninger af :whew
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af kreidlerhansen »

Smid en gradskive på og mål indsugningen ud med den - så kan cylinderen matches ud fra dét. Jeg forstår dig udmærket, men nu er den samlet og kører, og drejeventil er LIRET! Ikke lige så nem og brændstofeffektiv, men... den er jo BLÆRET! Og RACE! Og ALT MULIGT!!!

Så vidt jeg kan huske, er den oprindelige 5g motor opgivet til ~6hk@9.000rpm. Det bør svare til en indsugningstiming omkrig 150-160 grader, hvilket er ret aggeressivt ift. en stempelstyret cylinder, men det har sine årsager. Og det er OT at gå ind i.

6HK@9.000rpm svarer til en udstødningskanal ca. 24mm fra top og skyllekanaler 32mm ditto. Det vil være fine mål at sigte efter, fordi...:

En udstødningskanal længere fra top giver bundtræk, jaja, og vi vil ikke slæbe motoren rundt ved 12.000rpm, nejnej. Så langt er jeg med. ;)
I kraft af Ignitech-modulet kan der kompenseres for den højere udstødningskanal, og sammen med et længere forrør kan der i stedet drages nytte af det større portareal, som en højere kanal alt andet lige medfører.

Så jo, man kan blæse og have mel i munden, så længe man ikke forlanger bundtræk og 400HK//L i samme 50-70cc motor.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Smid en gradskive på og mål indsugningen ud med den - så kan cylinderen matches ud fra dét. Jeg forstår dig udmærket, men nu er den samlet og kører, og drejeventil er LIRET! Ikke lige så nem og brændstofeffektiv, men... den er jo BLÆRET! Og RACE! Og ALT MULIGT!!!

Så vidt jeg kan huske, er den oprindelige 5g motor opgivet til ~6hk@9.000rpm. Det bør svare til en indsugningstiming omkrig 150-160 grader, hvilket er ret aggeressivt ift. en stempelstyret cylinder, men det har sine årsager. Og det er OT at gå ind i.

6HK@9.000rpm svarer til en udstødningskanal ca. 24mm fra top og skyllekanaler 32mm ditto. Det vil være fine mål at sigte efter, fordi...:

En udstødningskanal længere fra top giver bundtræk, jaja, og vi vil ikke slæbe motoren rundt ved 12.000rpm, nejnej. Så langt er jeg med. ;)
I kraft af Ignitech-modulet kan der kompenseres for den højere udstødningskanal, og sammen med et længere forrør kan der i stedet drages nytte af det større portareal, som en højere kanal alt andet lige medfører.

Så jo, man kan blæse og have mel i munden, så længe man ikke forlanger bundtræk og 400HK//L i samme 50-70cc motor.

AARRRGGGGHHHHH Nu må du ikke skabe tvivl i mit sind nu jeg har valgt og konvertere skramlet :hihi :hihi

Hvordan bruger man en sådan gradskive ? Jeg vil ikke ændre på udstødning da jeg er vild med YB1 udstødningens udseende og lyd.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"