Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1

Her vil være guider og tegninger til at bygge specialværktøj efter. Også guider til ombygning af f.eks kobling og andet mekanisk på Yamaha FS1
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Jeg havde kig på sådan en her: http://www.speedline.dk/da/scooter/stat ... a-02000-0/

Har en liggende, og den måler 81mm. udvendigt på spolerne, og har pick-up spolen bag svinghjulet og med fire magneter på svinghjulet.
Desværre er hulafstanden i lys og fødespole 50mm. mod Passolaens 55mm. Maskinen er født med 35 watt forlys, så her var muligheden for det bedre lys.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lehmann skrev:Jeg havde kig på sådan en her: http://www.speedline.dk/da/scooter/stat ... a-02000-0/

Har en liggende, og den måler 81mm. udvendigt på spolerne, og har pick-up spolen bag svinghjulet og med fire magneter på svinghjulet.
Desværre er hulafstanden i lys og fødespole 50mm. mod Passolaens 55mm. Maskinen er født med 35 watt forlys, så her var muligheden for det bedre lys.
Den er da fin :(y) ! den kan vel bare bruges komplet ? så er hulafstand på spoler jo ikke af betydning ? eller har jeg misforstået dig ?

Den tænder jo så også 2x pr omgang, hvad gør man så hvis man vil have en avancerende CDI ? kender du til nogen der er beregnet til de 2x gnister pr omdrejning ?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Guess who skrev:Det bliver mere og mere spændende at følge dette projekt. Imorgen ankommer den anden tænding til dig :bravo :bravo

Mvh
Benny
Jeg takker..... :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Morten - Webmaster skrev:
Den er da fin :(y) ! den kan vel bare bruges komplet ? så er hulafstand på spoler jo ikke af betydning ? eller har jeg misforstået dig ?

Den tænder jo så også 2x pr omgang, hvad gør man så hvis man vil have en avancerende CDI ? kender du til nogen der er beregnet til de 2x gnister pr omdrejning ?
PGO ankerpladen kan blive et problem, da den ikke er plan på bagsiden, som på Passola. Så tror den vil stikke for meget ud i svinghjulet, hvis du forstår. Kan godt anes på billedet, hvordan anlægsfladen ved blokken er forskudt for det øvrige. Tænkte også om du måske kunne flytte spolerne over på din FS1 ankerplade? Det kan måske være løsningen med det efterfølgende:

Har du ellers tænkt på en Suzuki Samurai/FZ50 tænding? Det meste simple tændingsanlæg der findes. En fødespole, og en udvendig tændspole med indbygget CDI. Sådan ser fødespolen ud: http://www.thansen.dk/product.asp?c=421 ... 2040263880
Tager lige et mål på hulafstanden i morgen. :)

Med den og tilhørende tændspole, behøver du ingen pick-up spole, da elektronikken i tændspolen bruger afrivningen syd-nord/nord-syd (eller omvendt) til triggersignal.

Desuden samme princip som en Italkit innerrotor er bygget op. Og Malossi innerrotor til dels. Til Malossien er der dog en løs tændspole og et modul med CDI indbygget. Går ud for det samme, dog er den med avancering, således at tændingen forskydes gradvis som omdrejningerne stiger.

En ordentlig mundfuld. Men håber det gir mening. :) Ellers spørg løs.

Det gir lidt muligheder, som man kommer i tanke om dem løbende. :D
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er super spændende at rode med, nu virker første forsøg, men jeg er meget opsat på at få avancering af tændingen.

Jeg så godt at ankerpladen fra comet'en ville være noget høj, men det kan nu sagtens løses. Jeg har tænkt på om man ikke kunne lave noget med en ekstra sensor som eliminerede den 2. gnist.. på den måde kunne både passola og comet tændingen bruges med en alm avancerende CDI som f.eks den til JOG som kan købes hos skåde til 398.- Måske er det en tosset vej at gå, men så ville en evt. sensorfejl ikke betyde total motorstop, men blot at den ville avancere for tidligt. Den 2. sensor kunne være optisk for at undgå at den fylder for meget.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Suzuki's anlæg og innerrotoren laver også gnist to gange på én omgang til trods for at Malossien avancerer.

Så ja, elektronikken er noget anderledes på f.eks. Jog med kun én gnist pr. omgang. Men hvad der så sker med en Jog CDI méd avancering på Passola anlægget, er et godt spørgsmål. Kurven for tændingstidspunktet må ikke være optimal pga. det dobbelte antal gnister.

Hvordan man så smartest eliminerer den ene (nederste) gnist, er et godt spørgsmål ;)
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lehmann skrev:Hvordan man så smartest eliminerer den ene (nederste) gnist, er et godt spørgsmål ;)
Jeg er i tænkeboks.....
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Idag kørte jeg så svinet hjem fra sommerhuset.. 12 km og den gik bare super !! Den ligger mellem 70 og 80 Km/t med 14 / 43 tands og jeg tror godt den kan trække et 15 tands også. Den trækker 4. op ad bakker, men falder så til ca 70 km/t.

Hjemkommet til mit værksted MÅTTE jeg bare ud og arbejde lidt med den JOG tænding.

Vi er MEGET tæt på at den passer nu uden at modificere på blokken. Jeg har måttet "hugge en hæl og klippe en tå" på Pickup sensoren, men det lever jeg fint med. det er jo bare lidt "overskud" der er savet / slebet af.

Det kommer så til at betyde at svinghjulet til at starte med skal monteres uden not indtil jeg har fundet det perfekte udgangspunkt. Derefter kan jeg dreje svinghjulet på konussen og lave nye huller til nitterne så noten passer på krumtappen (bare for nemheds skyld)
Vedhæftede filer
IMG_0930.JPG
IMG_0930.JPG (122.75 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0931.JPG
IMG_0931.JPG (178.49 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0932.JPG
IMG_0932.JPG (205.93 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0933.JPG
IMG_0933.JPG (118.33 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0934.JPG
IMG_0934.JPG (123.44 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0935.JPG
IMG_0935.JPG (94.39 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0936.JPG
IMG_0936.JPG (133.74 KiB) Vist 7522 gange
IMG_0937.JPG
IMG_0937.JPG (96.9 KiB) Vist 7522 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af strynboen »

det må jeg prøve på hondaen..hvis man drejer ankerpladen som du har gjort..kan det måske lade sig gøre... :bravo
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af nielsfup »

Det er godt gået Morten
Glæder mig til at høre hvordan den køre
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

nu monterer jeg den en af dagene og tester med den alm. CDI inden jeg bestiller den anden. gad vide om jeg kan vente eller om det allerede sker imorgen :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Henrik N »

:dust du er sku dygtig morten jeg følger med på side linien :dust
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nu er vi MEGET tæt på at skulle teste.

Jeg har fjernet nitterne på både et JOG & et defekt passola svinghjul (et alm 4 gears kan også bruges, men så brug et af dem fra tantehansen :wink: )

Jeg var så heldig at kunne skrue svinghjulet midlertidigt fast på konussen ved at sætte undersænkede skruer i indefra og ud så hovederne lå i de hakker der giver plads til skruerne for blæserhjulet (kan ses på 3. billede). Tror dog ikke man skal friste skæbnen og gasse den uhæmmet op... jeg må forbi en smed imorgen og få nogle rigtige nitter presset i.
:hihi

Jeg har måttet slibe og fræse lidt mere materiale væk på ankerpladen, men nu smutter den og lige så fint på plads som havde den altid siddet der :rocks


Nu skal jeg lige have noget mad, og så vil jeg gå ud og prøvemontere på maskinen, sætte tændingspistolen på & kontrolere om jeg har ramt nogenlunde de 1,8 mm fortænding.

mere følger senere.....
Vedhæftede filer
IMG_0938.JPG
IMG_0938.JPG (147.85 KiB) Vist 7498 gange
IMG_0939.JPG
IMG_0939.JPG (207.73 KiB) Vist 7498 gange
IMG_0940.JPG
IMG_0940.JPG (165.16 KiB) Vist 7498 gange
IMG_0942.JPG
IMG_0942.JPG (119.06 KiB) Vist 7498 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lad propperne springe :hihi


Den startede sgu næsten i første hug.... ah, ok måske 5. men den har længe været svær at starte (tror det er cylinder opsætning, den soder lidt ned af siden på stemplet)

Nå, den startede og gik i tomgang 10 sekunder og jeg gassede den lidt op (måske til 4-5000 omdrejninger) Den var ret kvik på gassen :bravo Svinghjulet er så også en anelse mindre / lettere :whew

Jeg tjekkede med tændingspistolen og kunne konstatere at den tændte 3,3 mm før top. Nu skal jeg så bare til at regne grader / mm ud så jeg kan mærke det korrekt op og få det nittet ved en smed imorgen.

Jeg har ikke tilsluttet lys / lade-anlæg da jeg lige skal være sikker på benforbindelserne på spændingsregulatoren, samt have skiftet batteri, pærer, horn & blinkrelæ. forresten passer pæren fra de første jog modeller direkte i vores fatning :bravo

Nu har jeg så 12 volt til rådighed og kan montere lidt 12 volts gejl på dyret :tuba
Vedhæftede filer
IMG_0946.JPG
IMG_0946.JPG (135.87 KiB) Vist 7490 gange
IMG_0947.JPG
IMG_0947.JPG (161.01 KiB) Vist 7490 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

Jeg ved hvad du tænker på :hihi Sådan en her ikk? http://www.freakshop.dk/product/vandkoger-12v-115/

:P :P :P
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Lehmann »

Så er du en glad mand. :P

Godt gået!
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Lehmann skrev:Så er du en glad mand. :P

Godt gået!
Tak skal du have.. ja, det er helt rart. Nu må vi se hvordan den kommer til at køre.

Jeg har læst både godt og skidt om de CDI'er som Skåde sælger, men kilderne virker ikke så troværdige... (læs: uerfarne fuskere)

Jeg har skrevet til skåde for at høre lidt om de CDI'er, men han svarer ikke på mail'en... hmm....

Jeg har disse 2 i tankerne:

Denne til JOG tænding: http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 0&mId=1952

eller denne som er opgivet til at avancere 17 grader: http://www.scooter-shoppen.dk/composite ... &item=7972

Denne til Passola / PGO comet tænding (pga 2 gnister pr omgang) : http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 0&mId=1952
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Her er måske et mere proffesionelt bud !

http://www.ignitech.cz/english/dccdip/dccdip.htm
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Morten - Webmaster »

Så har jeg været ude og køre med JOG tænding..... :rocks

Den kører rigtig rigtig fint, og jeg kan tydeligt mærke at svinghjulet er lidt lettere.. den er ret kvik på gassen.

Den kører nu med 1,8 mm fortænding igen, og jeg leder og læser som en gal inden jeg beslutter mig for hvilken CDI jeg skal købe.

Jeg har bygget den helt om til 12 volt (er jo ret nemt) og jeg skal hilse og sige at der er forskel. Nu er der virkelig blus i lamperne og der er kommet mega meget bedre lys på :bravo

Selv om Passolatændingen var til 6v 25 watt forlygtepære, så var der ikke nær så meget lys som nu med 12 volt 25 wattt pære. Jeg har sat et Hella blinkrelæ og 2x 21 watt i blinklysene, det virker bare så meget bedre end før.

Selve ombygningen vil jeg sige er relativ nem (for dem der har det rigtige værktøj og lidt erfaring med el & metal arbejde)

Ombygningen er lavet 100% uden at ændre nogen af de originale dele. dvs den kan til enhver tid bringes tilbage til original stand. Man kan kun se ombygningen når man piller sideskjoldet eller magnet dækslet af.

Min telefon døde for strøm, så jeg fik kun lige en lydprøve i kassen :hihi

Hvis andre finder på at forsøge sig, så sig endelig til og jeg skal prøve og lave lidt dokumentation med mål & flere billeder.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Passola tænding / generator på FS1

Indlæg af Dewil »

Sejt gået :dust Det har kostet lidt tid, sved og en enkelt tåre?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha"