Side 1 af 1

Forlys springer på gl. model

: lør 16. feb 2013 22:49
af Lehmann
Jeg har selv sådan et eksemplar jeg kører på til daglig. Jeg har prøvet lidt forskelligt for at undgå dette når de spadserer over de 35 km/t. :? Spændingen stiger på forlyset, da den ikke har nogen spændingsbegrænser, og holder kun ganske kort. Jeg har set mange kreative og mindre kreative løsninger for at undgå dette. Noget mere heldigt end andet.

Det sidste jeg prøvede var at løsne lysspolen på ankerpladen en omgang pr. skrue, og så skubbe/tvinge spolens jernankre væk fra magneterne lige meget med et par små skruetrækkere imellem magnet og spole, og så spænde spolens skruer igen. Samtidig flyttede jeg fødespolen så tæt som muligt mod magneterne, så den optog mere induktion/magnetkraft. Det hjalp en del, men kun for ca. 1000 km. Så var den gal igen. Pæren bliver sort pga. overspænding.

Fik så en idé i forlængelse af dette med at fjerne magnetisme/induktion ved at flytte spolen. For når det hjalp, måtte det også kunne hjælpe at fjerne et par plader på lysspolen, så overfladen mod magneten formindskes, og induktionen dermed bliver mindre = færre volt.

Før indgrebet målte jeg med et voltmeter på vekselspænding på forpæren (6v-25/25w), og ved max. omdrejninger på støttefoden, målte jeg 8,2 volt, hvilket er liige i overkanten. Ved at gøre indgrebet med at skære to plader væk, kom jeg ned på 7.7 volt. :(y)

I dag har jeg kørt 500 km. siden, og pæren er kun ganske svag grå mod lav lys tråden når jeg sætter den op mod en hvid væg. Selve lysstyrken er stadig god. Jeg har ingen problemer med at se det jeg skal se, og bilisterne ser mig. Det er mit bedste bud og enkleste indgreb jeg kan komme frem med til en løsning på problemet. Alternativt sættes en begrænser på fra den nye model. Det kræver dog indgreb i ledningsnettet + et sted på stellet at placere denne.

Tekst på hvert billede over billedet:
Her er lysspolen med 14 plader, som den er fra fabrikken.
Her er lysspolen med 14 plader, som den er fra fabrikken.
IMG_5156 (Kopier).JPG (79.69 KiB) Vist 3319 gange
Her har jeg skåret to af på hver side af spolen.
Her har jeg skåret to af på hver side af spolen.
IMG_5152 (Kopier).JPG (89.77 KiB) Vist 3319 gange
IMG_5151 (Kopier).JPG
IMG_5151 (Kopier).JPG (85.16 KiB) Vist 3319 gange
Har brugt en Dremmel med en skæreskive på.
Har brugt en Dremmel med en skæreskive på.
IMG_5154 (Kopier).JPG (94.01 KiB) Vist 3319 gange
Her ses resterne jeg skar af.
Her ses resterne jeg skar af.
IMG_5155 (Kopier).JPG (113.51 KiB) Vist 3319 gange
Husk også at gøre skruerne til spolen tilsvarende kortere, så spolen blir forsvarligt spændt fast igen. Den ene går imod en anden skrue fra bagsiden, hvis ikke den kortes op, eller der lægges et par skiver på skruen matchende de to plader der er fjernet.

Re: Sv: Forlys springer på gl. model

: lør 16. feb 2013 23:06
af 12V
Kunne sådan en have været løsningen?

http://www.moped-garage.net/Moped-Baugr ... enzer.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Forlys springer på gl. model

: lør 16. feb 2013 23:16
af Lehmann
12V skrev:Kunne sådan en have været løsningen?

http://www.moped-garage.net/Moped-Baugr ... enzer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo da. Men det er der "ikke noget ved" ;) Det andet er sjovere. Altså at finde på en løsning uden det koster noget andet end lidt tid. Så primitivt som muligt.

Men det er måske bare mig. :)

Re: Forlys springer på gl. model

: søn 17. feb 2013 10:11
af FS1originalen
Godt og kreativt tænkt - den ide skal lagres i baghovedet :(y)

Erik