Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
thag8keepr
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 15:27
Kontakt:

Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af thag8keepr »

Hej,
En lille intro:
Jeg havde indtil for et par uger siden min 79 DX'er stående ude i skuret. Der havde den stået stille i 17 år, og jeg overvejede så småt at sælge den så den ikke gik helt til. Men da jeg først fik trillet den ud på græsset og sat mig op på den igen, kunne jeg godt mærke at smilet kom frem og jeg ikke var klar til at skille mig af med den. Skærme og hjul havde det ikke for godt, så derfor gik jeg igang med at søge efter reservedele og fandt til min store glæde både yamahafs1.dk og knallertforum.dk. Der var også her at jeg opdagede at der var lavet et kæmpe forarbejde med at forberede dokumentation til indregistrering af knallerten som MC.

Først og fremmest: Jeg har med stor fornøjelse gennemlæst nielsfups pdf guide til indregistrering. Første skridt om at søge CRM om tilladelse til at stille til syn uden registreringsattest gik også fint og har nu fået et OK fra dem - så langt så godt. Problemet opstår nu hvor jeg har kontaktet samme synshal som nielsfup brugte. De siger at de _skal_ bruge en typegodkendelse hvorpå der står at FS1'en kan indregistreres som MC. Så vidt jeg kan se så er der i nielsfups guide kun en tysk typegodkendelse til en "Kleinkraftrad" hvilket jeg ser som en knallert.

Er der nogen der kan hjælpe med en sådan typegodkendelse, eller alternativt kan henvise til en anden synshal i nordsjælland/storkøbenhavn der har været igennem FS1-møllen for nyligt?

/Nikolaj
Yamaha FS1 '79 DX
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af T.B. »

Hej Nikolaj og velkommen her på Forum :D Det lyder til at du har den rette "spirit" det er nemlig fedt at sidde på ryggen af en Fs1 :(y)
Ang. syn så tror jeg Morten web. har helt styr på hvordan du gør :D
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

Kleinkraftrad er i Tyskland en lille motorcykel. Medmindre synsmanden har fået for meget grums i kaffen, bør det være al rigelig dokumentation.

Samme klassificering findes ikke i Danmark, og her skelnes altså kun mellem knallert og motorcykel, og den eneste forskel på de to klasser er tophastigheden.

I øvrigt burde den slags godkendelser være lagret elektronisk, men det er en snak af principiel art, og egentlig er typegodkendelsen overflødig ift. du jo har tilladelse til at køre maskinen til syn. Synsmanden burde ærligt talt være kvalificeret nok til at vurdere, om køretøjet er i forsvarlig stand.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Jensmc »

Da Nabojan skulle have sin synet, stillede jeg med min indregistrerede FS1. Og så var alt OK. En kopi af en reg. attest er osse OK.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... hvis du er frisk på at køre til køge og få den synet, så kender jeg en synsmand som ikke stiller alle de besværlige spørgsmål... jeg har selv fornyligt fået synet en importeret yamaha dt 50, læs evt min tråd hvor jeg redegør for hele forløbet...
så lej en prøveplade og kør imod syd - du skal ingen papier bruge for at leje en prøveplade, ikke engang tilladelsen til at køre til syn... kryds af i andet, og skriv nødvendig kørsel i forbindelse med afprøvning/justering og evt kørsel til syn...
hilsen olieklud
thag8keepr
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 15:27
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af thag8keepr »

Hej igen,

Tak for Jeres input. Det inspirerede mig til at gøre et forsøg mere med opkald til omkringliggende synshaller, og det lader til at der er lys forude. Jeg fik fat i en synshal tæt på mit arbejde i Glostrup. Så længe jeg kan medbringe dokumentation på stamdata såsom totaltvægt og årgang samt tilladelsen fra CRM er der ingen problemer hvis ellers den lever op til MC-krav for den årgang (dvs. fjernlys, stoplys, indikatorer osv.). De havde ikke prøvet det før, men var friske på at gøre forsøget. Nu skal jeg bare vente til efter 6 juni hvor udleveringen af plader starter op igen.

Hvis det ikke lykkes her så er jeg frisk på en tur til Køge :-)

/Nikolaj
Yamaha FS1 '79 DX
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Henrik N »

alt hvad der findes af div matriale vedr toldsyn ligger i tråden, også stamdata, husk og skriv total 260kg 2 personer
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
thag8keepr
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 15:27
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af thag8keepr »

Henrik N skrev:alt hvad der findes af div matriale vedr toldsyn ligger i tråden, også stamdata, husk og skriv total 260kg 2 personer
Hov nu bliver jeg da lige i tvivl :-) Synshallen sagde at jeg skulle have et registreringssyn og muligvis et toldsyn, men de var ikke helt sikre. Er der en af Jer der med klar røst kan fortælle mig hvilket jeg skal booke:

1) Registreringssyn
2) Toldsyn
3) Registreringssyn + toldsyn


/Nikolaj
Yamaha FS1 '79 DX
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Dewil »

viewforum.php?f=86" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg læser guiden er det et toldsyn der skal bestilles?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
thag8keepr
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 15:27
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af thag8keepr »

Dewil skrev:viewforum.php?f=86

Som jeg læser guiden er det et toldsyn der skal bestilles?
Ja, det var også min første fornemmelse, men synshallen gav mig lidt tvivl. Desuden står der på synskvitteringen fra nielsfups guide at det er et registreringssyn (på side 7).


/Nikolaj
Yamaha FS1 '79 DX
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Nabo Jan »

Hej og velkommen til Nikolaj.

Jeg skulle ikke have toldsyn og medmindre at reglerne er lavet om, skal der ikke toldsyn på køretøjer som har kørt i DK.
I princippet kan du syne alt, det kræver som sagt bare en tilladelse til at køre til syn fra CRM og hvis de synsfolk ikke var så pivet var er der ikke nogen problemer hvis ellers køretøjet overholder lovgivningen.

Jensmc fik en Suzuki K50 synet og så vist jeg ved havde han ikke en typegodkendelse, ret mig hvis jeg tager fejl!

//Nabo Jan.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

Toldsyn er vel kun nødvendigt, hvis der ikke umiddelbart findes en officiel vurdering af køretøjets værdi? F.eks. en importeret motorcykel, som ikke tidligere har været i handlen, herhjemme.

Der blev til min Kreidler ikke foretaget toldsyn. Afgiften blev i 1999 beregnet på baggrund af nogle lidt tilfældige tal og den kostede således 4.200kr i afgift... Horribelt! Men oven på den sure synsmand, var det en befrielse at slippe for andet bøvl end en regning, så intet blev 'anket', og statskassen blev fodret en ekstra gang.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af claus olieklud »

hejsa igen... jeg måtte som man kan se i min tråd, også havde fortaget et toldsyn udover det almindelige syn... toldsynets data bliver så sammen med endnu en formular, indsendt til skats hovedkontor i tåstrup, for at få beregnet en evt. afgift...
jeg vil mene at det er en fordel at få fortaget toldsyn sammen med det almindelige registreringssyn, idet cyklens data herved bliver registreret... så skal skat heller ikke lege total gætteleg, eller måske kræve fremvisning af køretøjet - faktisk giver skat 60 kr i fradrag idet der forligger en toldsynsrapport...
hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

claus olieklud skrev:hejsa igen... jeg måtte som man kan se i min tråd, også havde fortaget et toldsyn udover det almindelige syn... toldsynets data bliver så sammen med endnu en formular, indsendt til skats hovedkontor i tåstrup, for at få beregnet en evt. afgift...
jeg vil mene at det er en fordel at få fortaget toldsyn sammen med det almindelige registreringssyn, idet cyklens data herved bliver registreret... så skal skat heller ikke lege total gætteleg, eller måske kræve fremvisning af køretøjet - faktisk giver skat 60 kr i fradrag idet der forligger en toldsynsrapport...
hilsen olieklud
Udmærket pointe. Om ikke andet, så smøres bureaukrati-motoren lidt ekstra, så det med tiden går lidt lettere for andre. Jo flere eksempler, desto lettere bliver det for de uvidende skrankepaver at udregne en gennemsnitspris... Og inden længe bliver det mere eller mindre gratis, uanset årgang!

Min kommende TT'er skal i hvert fald indregistreres, heh...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Jensmc »

TTèr?
Har Kreidler lavet noget, der hedder sådan, eller er det måske NSU, du mener?
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:TTèr?
Har Kreidler lavet noget, der hedder sådan, eller er det måske NSU, du mener?
Nope. Men jeg vil bygge en TT-racer, og den skal så indregistreres. :) Lygter og den slags kan snildt afmonteres, hvis jeg beslutter at køre løb...

NSU TT er en køn maskine - fatters TT-K står trygt og venter på, han tager sig sammen til at køre en tur! Den må også kunne få en stor nummerplade!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
thag8keepr
Helt ny i flokken
Indlæg: 5
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 15:27
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af thag8keepr »

Hold da op et cirkus. Var hos skat i Høje Tåstrup idag for at få prøvemærker. Stod der et godt stykke tid uden at numrene i min kategori overhovedet flyttede sig. Kom så til at kigge på min nummerlap, og opdagede at der stod at der var 177 foran mig i køen. Jeg opgav og gik ud til min bil. Her mødte jeg en glad mand med nummerplader i favnen. Jeg spurgte ham hvor længe han havde ventet, og svaret var 6 timer i går, og 2 timer idag (da de numre de ikke når dagen i forvejen blot kører videre dagen efter). Jeg håber ikke at dette er hverdag, og at det blot er indkøringsvanskeligheder med det nye digitale system.

Er der nogen der ved om de er bedre til at håndtere nummerpladeekspeditioner i Sydhavnen?

Det ser desuden ud til at man faktisk kan bestille prøvemærker online nu - er der nogen af Jer der har prøvet det?

/Nikolaj
Yamaha FS1 '79 DX
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

thag8keepr skrev:Hold da op et cirkus. Var hos skat i Høje Tåstrup idag for at få prøvemærker. Stod der et godt stykke tid uden at numrene i min kategori overhovedet flyttede sig. Kom så til at kigge på min nummerlap, og opdagede at der stod at der var 177 foran mig i køen. Jeg opgav og gik ud til min bil. Her mødte jeg en glad mand med nummerplader i favnen. Jeg spurgte ham hvor længe han havde ventet, og svaret var 6 timer i går, og 2 timer idag (da de numre de ikke når dagen i forvejen blot kører videre dagen efter). Jeg håber ikke at dette er hverdag, og at det blot er indkøringsvanskeligheder med det nye digitale system.

Er der nogen der ved om de er bedre til at håndtere nummerpladeekspeditioner i Sydhavnen?

Det ser desuden ud til at man faktisk kan bestille prøvemærker online nu - er der nogen af Jer der har prøvet det?

/Nikolaj
Det var ellers ikke så lidt! :( Det papirløse bureaukrati i fuldt vigør...! BAH!!!
:shutup

Jeg er også lidt nysgerrig efter, hvordan det efterhånden fungerer. Indtil videre har jeg fået et par beretninger, inkl. en som ikke engang krævede et forsikringsbevis til det enkelte køretøj, og enhver forsikring fra ens nuværende forsikringsselskab var alt riiiigeligt... :?

Men hvis jeg blot skal troppe op i synshallen med min CZ'er og et forsikringsbevis, er jeg godt tilfreds og ditto kørende om ca. et fordæk og en positionspære.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af Dewil »

Da jeg for et par år siden skulle omregistrere min bil i forbindelse med salg svingede jeg forbi Skat´s kontor på den gamle Amtsgård i Århus syd (kørte lige forbi alligevel). Der stod og 100 mand og en hest og ventede..... De der kender mig ved at min tålmodighed ikke nødvendigvis rækker langt.... :roll: Så jeg skred med det samme og kørte direkte til Skat i Grenå, hvor jeg gik ind, trak mit nummer og kom til i løbet af 5 minutter. Om jeg begriber at man ikke griber i egen barm og får løst problemerne.... :(
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3928
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Indregistrering volder lidt problemer - erfaring søges

Indlæg af kreidlerhansen »

I mellemtiden er nummerpladeudlevering udliciteret til synshaller og div. forhandlere, men om man nu skal søge om en nummerplade (klare registreringen selv, elektronisk) eller om man blot bliver registreret på stedet, ved jeg ikke.
En procedurebeskrivelse er gået min næse forbi.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"