Kreidler rmc 4gear?

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Kris6861 »

Hej forum. Jeg er ved og have kigget igennem diverse annonce sider som dba efter en kreidler rmc.
Jeg fandt en på gul og gratis faktisk i ok stand efter prisen.
Der står det er en 4 gears kreidler rmc.
Jeg forstår bare ikke hvordan det kan være en 4 gears? lavede de sådan nogle?
Jeg troede kun de blevet lavet i 3 gear lovlig, og 5 gear fabriks tunet.
Kan det passe?
Mange tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Nabo Jan »

Kris6861 skrev:Hej forum. Jeg er ved og have kigget igennem diverse annonce sider som dba efter en kreidler rmc.
Jeg fandt en på gul og gratis faktisk i ok stand efter prisen.
Der står det er en 4 gears kreidler rmc.
Jeg forstår bare ikke hvordan det kan være en 4 gears? lavede de sådan nogle?
Jeg troede kun de blevet lavet i 3 gear lovlig, og 5 gear fabriks tunet.
Kan det passe?
Mange tak for hjælpen :)

Der er lavet 2-3-4-5 og 6 gears Kreidlere og måske et gears som puch Maxi, men det er jeg ikke sikker på!

2 og 3 gears er lovlige knallerter i Dk.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af kreidlerhansen »

4g kører bl.a. som 'mokick' i Tyskland (40-knallert) med 2,9HK og 5g ganske rigtig som let motorcykel med 5,3HK og opefter.
De tidlige 4g motorer blev også brugt til små MC'er fra 4,2HK i '60erne, og de mindre cylindre hørte som regel til motorerne med tre håndgear!

Jeg kan ikke mindes modeller med færre end to gear, men automatic-motorerne kører jo som en 1g = drej hanen og kør.

Kreidler Florett har altid været de 'store' modeller. Dertil kommer så:

Super 4 + 5 (eller var det også Florett'er?)
Flory
Flott
Flirt (Garelli-motor)
MF (se mit røde rustlyn i linket i min signatur)
MP (som MF men med 3g Florett-motor!)
LK600 (navnet giver ingen mening!)
LK80
Mustang 80

Og de tidlige modeller fra '50erne som f.eks. Amazone, J51 og K51 før Florett!

Fa. Kreidler dækkede et langt større marked, end Florett'en matcher, og det er sikkert også den, som flest har hørt om - hvis ikke den eneste? Trehjulede med varekasse foran var også på programmet, men de blev vist aldrig til noget.


Man nåede at producere langt over 1.000.000 maskiner, og enkelte nåede så langt som USA og Sydafrika.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Michael »

Hej
Der er flere typer 4 gears.
Den største forskel er nok gearmekanismen.
Der er indirekte og direkte skift. De fungerer begge godt såfremt de er vedligeholdt (indirekte)
Faktisk synes jeg at 4 gears er bedre til vores knallertkørsel(30-45 km/t) end mine 5gears.
Med en 3,6 eller 4,2 hk har den et rigtigt godt bundtræk og kører super. :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af kreidlerhansen »

Michael skrev:Hej
Der er flere typer 4 gears.
Den største forskel er nok gearmekanismen.
Der er indirekte og direkte skift. De fungerer begge godt såfremt de er vedligeholdt (indirekte)
Faktisk synes jeg at 4 gears er bedre til vores knallertkørsel(30-45 km/t) end mine 5gears.
Med en 3,6 eller 4,2 hk har den et rigtigt godt bundtræk og kører super. :(y)
Her er vi så lodret uenige. Til 30-40km/t virker mere end to gear overflødigt. :P


Forskellen mellem direkte/indirekte er placeringen af hhv. gearpedal, returfjeder og excentrik/justérskrue.

Direkte kaldes også 'indvendigt', fordi de førnævnte stumper sidder inde i krumtaphuset og gearpedalen på en strålefortandet hulaksel, der omkranser kickstarterakslen.
Indirekte/'udvendigt' har gearpedalen siddende om en kunststofbøsning på en særlig bolt, der også tjener som motorbolt. Pedalen er forbundet til hulakslen via et ledsystem, som kræver fornuftspræget vedligeholdelse.
Hulakslen på motorer findes i to udgaver: En med to flader og en med notgang.

Ydermere findes der forskellige gearkasser, hvor den primære forskel ligger i skiftetromlen ift. direkte/indirekte. Og så forsøgte man sig med lidt forskellige udvekslinger for 5. gear, så man kan ikke bare krydse to-tre motorer.


2g/3g har et helt tredje gearskiftesystem, der kort fortalt er en hurtig løsning på overgangen mellem hånd- og fodskifte. 4/5/6-trins gearkasser kan IKKE overføres til 2/3g krumtaphuse, som er smallere ud over at have et andet skiftesystem.
Man droppede systemet fra 2/3g, fordi det kræver stort vedligehold, og med tiden æder returfjederen sig gennem krumtaphuset! Men det er kort, tight og præcist, når det er lavet rigtigt!
4/5/6g er bløde som smør i skiftet, når motoren kører. Som en varm kniv gennem smør, og kun et sagte *klik* afslører at man går fra neutral til 1. gear... hvis koblingen er justeret rigtigt op, altså! ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af 12V »

Jeg hijacker lige, har ofte undret mig over "indirekte/direkte" betegnelserne, da jeg ikke har haft mange Kreidlere mellem fingrene. Tak for forklaringen.

Havde en 3g RMC da jeg var ~13 år, den havde det indirekte, med meget slidte ledhoveder. Så der skulle jeg ned under knallerten og trykke den op igen, en gang imellem. Og den havde en lang vandring kan jeg huske. Den hoppede også ud af 1. gear, men ved ikke om det havde noget med det udvendige skifte at gøre. Var lidt grøn på det tidspunkt :wink:

Min kammerats 5g TM er monteret med direkte skifte, nøj hvor går den gearkasse godt!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af kreidlerhansen »

Indirekte 4/5g:

Billede
Billede

Det er noget tyndt pjat, og det samler skidt = skal holdes nogenlunde rent.

Direkte 4/5/6g:

Billede

Bemærk herover, at kæden er relativt tæt på vulsten på krumtaphuset ved gearskiftet. For store tandhjul, en slap kæde eller for lange støddæmpere presser kæden mod dette punkt, og den slider derfor hul, hvis man ikke er opmærksom på denne detalje! Sliddet ses på stort set alle krumtaphuse (2/3g undtaget)!

2/3g med 'kødben':

Billede

Det er tydeligt at se, dette system bør holdes rent. Den lette løsning er at sprøjet en gang rustløsner over med jævne mellemrum og give det en omgang trykluft. Det sviner selvfølgelig resten af verden til, men for meget grus o.a. skidt omkring returfjederen gnaver i krumtaphuset.

Reelt bør begge de udvendige systemer adskilles, renses og smøres med jævne mellemrum for at fungere upåklageligt. Det gør de til gengæld også, hvis man ellers magter opgaven og ikke bare kører stumperne i sænk.

:)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af 12V »

Ah, så der er flere. Jeg havde den sidste.

Tak for billeder.
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Kris6861 »

Men er den typegodkendt i Danmark? Kan den køres i Danmark lovligt? :)
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Kris6861 »

Er reservedele til en 4gears Kreidler de samme som til en Kreidler rmc 3 gear?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af kreidlerhansen »

Kun motorcykel, desværre.

Kobling, cylinder og krumtap er ens, og alt på stellet er ligeledes ens.

Gearkasse og krumtaphus er den eneste forskel.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Kris6861
Fuldblods knallert
Indlæg: 307
Tilmeldt: lør 28. jan 2012 22:50
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af Kris6861 »

Ok tak for hjælpen :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler rmc 4gear?

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis der ikke skal mere til, så velbekomme :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"