Vespa Ciao kompression
Vespa Ciao kompression
God aften
Er ved at gennemgå en Ciao jeg har købt, testede lige kompressionen til 9 Bar / 130 PSI på varm motor, fuld åben spjæld. Vil i mene det er OK? Motoren er angivet til 9:1 kompressionsforhold.
Den mister nemlig en stor del trækkraft når den er kørt varm, men om jeg har været hurtig nok til skifte til kompressionsmåler? I kold tilstand trækker den fint, alt er 100% std. original uberørt. Platiner er stillet til korrekt mål, de var slidt helt ned til 0,15 mm åbning
Er ved at gennemgå en Ciao jeg har købt, testede lige kompressionen til 9 Bar / 130 PSI på varm motor, fuld åben spjæld. Vil i mene det er OK? Motoren er angivet til 9:1 kompressionsforhold.
Den mister nemlig en stor del trækkraft når den er kørt varm, men om jeg har været hurtig nok til skifte til kompressionsmåler? I kold tilstand trækker den fint, alt er 100% std. original uberørt. Platiner er stillet til korrekt mål, de var slidt helt ned til 0,15 mm åbning
Sv: Vespa Ciao kompression
Det slog mig lige, en sammenpresning af 1 atm luft til 1/9 giver teoretiske 9 bar.
Og det giver egentlig meget mening, min hverdags scooter har en kompression på 11 bar (nyt cylinder) og sættet er angivet til en kompression på 11:1.
Troede bare der ville gå mere tryk tabt.
Må nok lede et andet sted, måske en ny kondensator.
Og det giver egentlig meget mening, min hverdags scooter har en kompression på 11 bar (nyt cylinder) og sættet er angivet til en kompression på 11:1.
Troede bare der ville gå mere tryk tabt.
Må nok lede et andet sted, måske en ny kondensator.
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Jeg har oplevet en Ciao lave samme nummer pga. en defekt bundpakning.
Kreidleren gør det, når dysen er for stor, potten tilstoppet eller filteret uden tilstrækkelig gennemgang.
Kreidleren gør det, når dysen er for stor, potten tilstoppet eller filteret uden tilstrækkelig gennemgang.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
Bundpakningen har jeg ikke kigget på, det andet er der styr på.
Så det vil jeg da lige gøre en gang jeg har tid
EDIT: Havde du ikke også dette symptom ved en defekt kondensator, eller husker jeg forkert?
Så det vil jeg da lige gøre en gang jeg har tid
EDIT: Havde du ikke også dette symptom ved en defekt kondensator, eller husker jeg forkert?
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Nope. Død kondensator duer bare ikke. Motoren kan starte fint, men sætter ud - nogle gange ved lave omdrejninger, andre ved høje. Andre gange vil den helst ikke starte, men kører gerne, når den er varm. Andre gange igen virker den fint på kold motor, men sætter ud med varm motor.
Man er IKKE i tvivl om, at det er en tændingsfejl, og de fleste går i panik og tænker 'defekt tændspole' som det første, men 9/10 tilfælde er det altså bare kondensatoren.
Din symptombeskrivelse tyder på alt muligt andet end præcis kondensatoren... synes jeg! Det eneste tændingsrelaterede, jeg kan komme på, som matcher din beskrivelse, er aaaalt for tidlig tænding = motoren bliver overophedet. Det kniber bare lidt med at give så meget for tidlig tænding på Ciao'en...!
Slidt stempel eller blot stempelringe som har mistet deres elasticitet er faktisk et udmærket bud. Sidstnævnte sker jævnligt for især støbejernsringe.
Man er IKKE i tvivl om, at det er en tændingsfejl, og de fleste går i panik og tænker 'defekt tændspole' som det første, men 9/10 tilfælde er det altså bare kondensatoren.
Din symptombeskrivelse tyder på alt muligt andet end præcis kondensatoren... synes jeg! Det eneste tændingsrelaterede, jeg kan komme på, som matcher din beskrivelse, er aaaalt for tidlig tænding = motoren bliver overophedet. Det kniber bare lidt med at give så meget for tidlig tænding på Ciao'en...!
Slidt stempel eller blot stempelringe som har mistet deres elasticitet er faktisk et udmærket bud. Sidstnævnte sker jævnligt for især støbejernsringe.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
Klæbrige stempelringe er jeg kommet frem til
Lige da jeg hev cylinderen af, troede jeg stemplet var skrot. Men det viste sig bare at være et tyk lag sod, den øverste stempelring sad meget fast i en klæbrig sod/olie blanding og den nederste hang også lidt når man trykkede den på plads.
Et par timer benzin og lidt mekanisk rensning og det er fint igen. Det blev dog sent i nat, så jeg ved ikke om det var fejlen, men det går jeg nu ud fra.
Har også målt stempel, cylinder og ringene. Alt er fint, går jeg i hvert fald ud fra. Kan ikke finde max. ring gab i de dokumenter jeg har på sådan en motor. Den øverste har ~0,25 mm og den nederste 0,2 mm gab. Det er vel fint?
Lige da jeg hev cylinderen af, troede jeg stemplet var skrot. Men det viste sig bare at være et tyk lag sod, den øverste stempelring sad meget fast i en klæbrig sod/olie blanding og den nederste hang også lidt når man trykkede den på plads.
Et par timer benzin og lidt mekanisk rensning og det er fint igen. Det blev dog sent i nat, så jeg ved ikke om det var fejlen, men det går jeg nu ud fra.
Har også målt stempel, cylinder og ringene. Alt er fint, går jeg i hvert fald ud fra. Kan ikke finde max. ring gab i de dokumenter jeg har på sådan en motor. Den øverste har ~0,25 mm og den nederste 0,2 mm gab. Det er vel fint?
Re: Vespa Ciao kompression
Haynes manualen havde noget info på end gap:
Dvs. fra ny er de 0,1-0,25 og de mener man kan køre med dem indtil gabet er hele 2 mm?
Dvs. fra ny er de 0,1-0,25 og de mener man kan køre med dem indtil gabet er hele 2 mm?
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Føj for fa'en, noget stads! Men det er da helt sikkert løsningen på balladen!
Læg cylinderen på håndballen med øverste pakflade nedad, så boringen slutter tæt mod hånden. Lad stemplet falde ned i cylinderen; Hvis det daler langsomt på 'luftpuden' mellem stempeltop og hånd, så er det fint. Dratter det lige igennem, skal cylinderen bores til næste størrelse.
Stemplet skal være uden ringe og være rent og tørt. Det samme gælder selvfølgelig cylinderen.
Hvis du kan finde et par nye ringe til det stempel, kan du vel lige så godt skifte? De kan miste deres evne til at fjedre, og så slutter de ikke tæt, uanset ringgabet.
Læg cylinderen på håndballen med øverste pakflade nedad, så boringen slutter tæt mod hånden. Lad stemplet falde ned i cylinderen; Hvis det daler langsomt på 'luftpuden' mellem stempeltop og hånd, så er det fint. Dratter det lige igennem, skal cylinderen bores til næste størrelse.
Stemplet skal være uden ringe og være rent og tørt. Det samme gælder selvfølgelig cylinderen.
Hvis du kan finde et par nye ringe til det stempel, kan du vel lige så godt skifte? De kan miste deres evne til at fjedre, og så slutter de ikke tæt, uanset ringgabet.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
Jeg har udmålt cylinderen med en to-punkts måler, og stemplet med en skydelære på det bredeste sted bagerst. Og det er alt fint, knallerten har angivelig kun kørt meget lidt. Der er ikke en gang en mærkbar kant i toppen. Det er en gammel dame der har haft den, hun har købt den ny i 95 og kørt indtil hun var 89 år gammel et par år senere, derefter har den bare stået. Tror ikke hun har brugt den bedste olie, og ved ikke hvor god hun har været til at blande
Det gamle benzin jeg tappede af lugtede ekstrem ækel sød, ved ikke hvad der sker med benzin/2T olie efter nogle år. Samme lugt har jeg haft i en FS1 tank jeg købte til et stumpemarkedet. Meget mystisk lugt der forpestede hele værkstedet.
Har en pakke på vej fra Holland, havde jeg da bare vidst at jeg manglede et sæt stempelringe. T-Hansen har et sæt liggende, men deres stempler og ringe er med L i toppen. Jeg prøver de gamle ringe, det er jo en smal sag at skille den ad igen.
En sjov detalje, sådan en Ciao kører med 0,105 mm luft mellem stempel/cylinder fra ny af. Slidgrænse er på 0,155
Det gamle benzin jeg tappede af lugtede ekstrem ækel sød, ved ikke hvad der sker med benzin/2T olie efter nogle år. Samme lugt har jeg haft i en FS1 tank jeg købte til et stumpemarkedet. Meget mystisk lugt der forpestede hele værkstedet.
Har en pakke på vej fra Holland, havde jeg da bare vidst at jeg manglede et sæt stempelringe. T-Hansen har et sæt liggende, men deres stempler og ringe er med L i toppen. Jeg prøver de gamle ringe, det er jo en smal sag at skille den ad igen.
En sjov detalje, sådan en Ciao kører med 0,105 mm luft mellem stempel/cylinder fra ny af. Slidgrænse er på 0,155
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Næppe!
Det er tommemål, du har fat i:
0,00105" x 25,4mm = 0,027 = 2,7/100mm
0,00155" x 25,4mm = 0,039 = 3,9/100mm
Tolerancemål i tomme angives ofte uden andre detaljer end de mest nødvendige decimaler! Ergo:
.105
.155
Tallene er rigtige, din enhed er ikke.
Det er tommemål, du har fat i:
0,00105" x 25,4mm = 0,027 = 2,7/100mm
0,00155" x 25,4mm = 0,039 = 3,9/100mm
Tolerancemål i tomme angives ofte uden andre detaljer end de mest nødvendige decimaler! Ergo:
.105
.155
Tallene er rigtige, din enhed er ikke.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
Haynes:
Org. Piaggio værkstedsmanual:
Det er kun alu modellen de angiver til 0,03 mm, de andre omkring 0,1 mm.
Jeg troede heller ikke mine egne øjne!
Org. Piaggio værkstedsmanual:
Det er kun alu modellen de angiver til 0,03 mm, de andre omkring 0,1 mm.
Jeg troede heller ikke mine egne øjne!
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Sygt!
Ved bare 6-7/100mm begynder Kreidleren at rasle og banke... disse mål er dobbelt op!
Ved bare 6-7/100mm begynder Kreidleren at rasle og banke... disse mål er dobbelt op!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
It's alive... Så meget som en 1 HK Ciao nu kan være
Kører rigtig godt og utrolig støjsvag. Iflg. Piaggio et eller andet EURO norm skulle den nappe 61,x km/l i 30 km/t udgave
Kører rigtig godt og utrolig støjsvag. Iflg. Piaggio et eller andet EURO norm skulle den nappe 61,x km/l i 30 km/t udgave
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Ciao kompression
Det tror da fanden, når tolerancen er stor nok til 3/4 af benzinen recirkuleres forbi stemplet!12V skrev:It's alive... Så meget som en 1 HK Ciao nu kan være
Kører rigtig godt og utrolig støjsvag. Iflg. Piaggio et eller andet EURO norm skulle den nappe 61,x km/l i 30 km/t udgave
Godt der ikke skulle andet til!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Ciao kompression
Fik lige pudset den i dag, og lavet de sidste småting:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dejligt vejr i dag, fik kørt 30 km og den spinder bare.
Billeder: http://www.scootergalleri.dk/galleri/308416-vespa_ciao" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Dejligt vejr i dag, fik kørt 30 km og den spinder bare.
Billeder: http://www.scootergalleri.dk/galleri/308416-vespa_ciao" onclick="window.open(this.href);return false;