Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Hej forum :
Vi er nu igang med at renovere denne forbremse til en Yamaha BWS.
Vi er kommet til et problem vi ikke helt kan finde ud af. Vi ved ikke helt hvor denne trykfjeder for bremseklodserne skal sidde. Vi har prøvet at sætte den på flere gange men vi kan bare ikke få den til at bremse, så vi tror det er fjederen der sidder forket.
Billede 1: Trykfjederen
Billede 2: Kaliber m.m
Billede 3: Den skal ikke sidde sådan her?
Billede 4: ...
Billede 5: klodserne
Håber i kan hjælpe
Vi er nu igang med at renovere denne forbremse til en Yamaha BWS.
Vi er kommet til et problem vi ikke helt kan finde ud af. Vi ved ikke helt hvor denne trykfjeder for bremseklodserne skal sidde. Vi har prøvet at sætte den på flere gange men vi kan bare ikke få den til at bremse, så vi tror det er fjederen der sidder forket.
Billede 1: Trykfjederen
Billede 2: Kaliber m.m
Billede 3: Den skal ikke sidde sådan her?
Billede 4: ...
Billede 5: klodserne
Håber i kan hjælpe
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Har du husket at udlufte bremsesystemet?
Mvh Peter.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Hej. Ja det har jeg, jeg tror jeg har pumpet 50 gange hvor jeg havde det hele spændt sammen og selvfølgelig skruet udluftnings skruen løs. Jeg synes ikke rigtigt der sker noget. Kan det være man skal pumbe så mange gange? Det kan jo også godt være jeg skulle pumbe flere gange, men jeg synes da bare at den skulle kunne bremse bare lidt.
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Ved du om den fjeder for bremseklodserne sidder rigtigt på billede 3?
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Hvis alle stumper er med på billede 3, så mangler der en pakning (o-ring) mellem de to kaliber-dele....
Siver bremsevæsken bare ud fra kaliberen?
Siver bremsevæsken bare ud fra kaliberen?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Du skal jo trykke bremsegrebet ind, løsne luftskruen ud så bremsegrebet kommer i bund, derefter strammer du luftskruen i bund og slipper bremsegrebet. Sådan bliver du ved indtil der ikke er mere luft i systemet. Det er lettest at gøre med en klar plastikslange på luftskruen for at se luftboblerne forsvinder stille og roligt i bremsesystemet. Når der ikke er flere luftbobler er bremsen udluftet. Husk at fylde bremsevæske på efterhånden du får udluftet, ellers skal du starte forfra hvis systemet kører tør. På billede 3 ligner det at låseblikket ligger ved siden af på bordet? Det er ikke en trykfjeder, bare et låseblik til at holde bremseklodserne fast så de ikke falder ud af kaliberen
Mvh Peter.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Jeg har o ring til den, den er bare ikke sat på der fordi jeg bare lige skulle vise det. Der siver heller ikke bremsevæske ud nogen stederDewil skrev:Hvis alle stumper er med på billede 3, så mangler der en pakning (o-ring) mellem de to kaliber-dele....
Siver bremsevæsken bare ud fra kaliberen?
Det er sådan en tryk fjeder siger de i hvertifald på thansens hjemmeside http://www.thansen.dk/product.asp?c=774 ... 1706578510" onclick="window.open(this.href);return false; Men jeg prøver lige at udlufte som du siger, så må vi se:) ellers tak for hjælpen.Thorsen skrev:Du skal jo trykke bremsegrebet ind, løsne luftskruen ud så bremsegrebet kommer i bund, derefter strammer du luftskruen i bund og slipper bremsegrebet. Sådan bliver du ved indtil der ikke er mere luft i systemet. Det er lettest at gøre med en klar plastikslange på luftskruen for at se luftboblerne forsvinder stille og roligt i bremsesystemet. Når der ikke er flere luftbobler er bremsen udluftet. Husk at fylde bremsevæske på efterhånden du får udluftet, ellers skal du starte forfra hvis systemet kører tør. På billede 3 ligner det at låseblikket ligger ved siden af på bordet? Det er ikke en trykfjeder, bare et låseblik til at holde bremseklodserne fast så de ikke falder ud af kaliberen
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Det er nu bare et låseblik, misvisning fra Tante hansen
Mvh Peter.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Hvis systemet har været helt adskildt går der rigtig længe inden luften kommer ud, har prøvet flere gange hvor jeg troede at luften var ud, fordi der ikke kom flere luftbobler ud. Men der var ingen fornuftig tryk på bremsekaliberen, luftboblerne kan gemme sig.
Bliver man ved med at pumpe - løsne - spænde - pumpe osv. som beskrevet, kan der pludseligt komme en ordentlig "prut" af luft ud. Så ha' tålmodighed!
Noget andet du kan prøve er at løsne luftskruen en smule, så den lige åbner og så fyld godt med væske i beholderen. Lad den stå åben i flere timer, fyld efter en gang imellem. Så kan du være heldig at luften sniger sig ud, afslut med udluftning som nævnt før i tråden.
Bliver man ved med at pumpe - løsne - spænde - pumpe osv. som beskrevet, kan der pludseligt komme en ordentlig "prut" af luft ud. Så ha' tålmodighed!
Noget andet du kan prøve er at løsne luftskruen en smule, så den lige åbner og så fyld godt med væske i beholderen. Lad den stå åben i flere timer, fyld efter en gang imellem. Så kan du være heldig at luften sniger sig ud, afslut med udluftning som nævnt før i tråden.
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Eller en stump klar slange på udluftningsskruen, som akkurat er åbnet nok til en smule gennemgang.
Slangen skal være lang nok til at nå væskebeholderen, og så pumper man ellers bare væske i systemet, som på den måde recirkuleres.
Det er en god idé at sætte noget i spænd mellem bremseklodserne, så stemplet/stemplerne i kaliberen er trukket helt tilbage. På den måde kan man tjekke sliddet på klodserne via væskemængden i væskebeholderen.
Slangen skal være lang nok til at nå væskebeholderen, og så pumper man ellers bare væske i systemet, som på den måde recirkuleres.
Det er en god idé at sætte noget i spænd mellem bremseklodserne, så stemplet/stemplerne i kaliberen er trukket helt tilbage. På den måde kan man tjekke sliddet på klodserne via væskemængden i væskebeholderen.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Så vi fik det til at køre
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Mvh Peter.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Godt - men hvad/hvor var fejlen ? Jeg har også fulgt lidt med, da jeg har prøvet ovenstående råd på en personbil, der fik nye bremserør...Kris6861 skrev:Så vi fik det til at køre
Senest rettet af Poul-Erik A. man 8. okt 2012 16:51, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Udluftning, det tog bare lidt længere tid end jeg egentlig havde regnet med. Det jeg gjorde var= først løsne udluftningsskruen, hold bremsegrebet i bund, stram udlufningsskruen, slip bremsegrebet og så bare blive ved sådan til der ikke er flere luftbobler i systemet.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
OK, for med en slange mellem nippel og dunk, er det mulig at udlufte - uden at løsne/spænde skruen ved hvert grebtag.Kris6861 skrev:Udluftning, det tog bare lidt længere tid end jeg egentlig havde regnet med. Det jeg gjorde var= først løsne udluftningsskruen, hold bremsegrebet i bund, stram udlufningsskruen, slip bremsegrebet og så bare blive ved sådan til der ikke er flere luftbobler i systemet.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
-
- Junior knallert
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: man 7. nov 2011 02:03
- Kontakt:
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
man kan også presse luften baglæns igennem systemet, da luft altid søger opad kan det nogen gange være det nemmeste at gøre
jeg bruger en stor kanyle uden nål selvfølgelig en klar plast slange åben udluftningsskruen på med slangen pres væske igennem husk ikke at løbe tør for væske
jeg bruger en stor kanyle uden nål selvfølgelig en klar plast slange åben udluftningsskruen på med slangen pres væske igennem husk ikke at løbe tør for væske
Er 42 år..... forskellen på en mand og en dreng er prisen på hans legetøj
Re: Hjælp! til Yamaha BWS forbremse
Ja der er mange kreative måder at klare det på, og det kan være svært at forklare med tekst det hele.
Men ja. Blikket på billede 3 sidder som det skal. Det sørger for at klodserne er i hvileposition i fremad position, som hjulet drejer. Uden det blik, vil klodserne falde ned hver gang bremsen slippes. Når så der bremses, kæntrer klodserne frem igen, og det slider på kaliberen, samt kan lave en træls klikkelyd, hvis skiven er en smule skæv og trækker en klods med frem for hver omgang hjulet roterer.
Så det er vigtigt at blikket sidder godt i spænd, så det skal presses ned, inden tværpinden presses i.
Men ja. Blikket på billede 3 sidder som det skal. Det sørger for at klodserne er i hvileposition i fremad position, som hjulet drejer. Uden det blik, vil klodserne falde ned hver gang bremsen slippes. Når så der bremses, kæntrer klodserne frem igen, og det slider på kaliberen, samt kan lave en træls klikkelyd, hvis skiven er en smule skæv og trækker en klods med frem for hver omgang hjulet roterer.
Så det er vigtigt at blikket sidder godt i spænd, så det skal presses ned, inden tværpinden presses i.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.
Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.