Puch Maxi k baglygte pære

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Vemmingbund »

Hvilhen størrelse pære skal anvendes i baglygten på en Puch Maxi.
Har skiftet den flere gange med størrelse 6v 4w, springer næsten omgående. Har målt spænding helt op til 15V AC.
:whew
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Guess who »

Sæt en 12v i så holder den længere. Det er et kendt problem på maxi'er

Mvh

Benny
Vemmingbund
Junior knallert
Indlæg: 54
Tilmeldt: tors 3. maj 2012 22:35
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Vemmingbund »

Tak for svar, det lyder som en god ide med 12v. men hvor mange watt skal den være på? Pære findes i 3, 4 og 10 watt
Med venlig hilses
Hans K/MC

kører:
Puch Maxi K
Yamaha fs1
Yamaha YB100
Honda VT700
Homda VT1100
Ferguson 35
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af 12V »

3-4 stykker.

Jeg har brugt samme trick før på min brors Maxi og Ciao.

Sjovt nok gør min Ciao og Maxi det ikke, jeg ved ikke om T-Hansen 6V pærer er meget svag, eller om lysspolen er defekt når den leverer så mange volt. Min teori siger at hvis nogle vindinger får kontakt, pga. afbrændt isolator materiale, vil spolen have færre vindinger og producere højere spænding. Mon ikke strynboen kan fortælle mere, eller rette mig? :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af strynboen »

jeg tror mere det er forpæren..som ikke rigtig er de watt..som er påtrykt..men hvis den køre med hjælpe spole er det ikke sammenhængende...
der er rigtigt at tykkere tråd og færre viklinger hæver voltene.( ups edit forkert).men det er spørgsmålet om fuld last og om de køre fælles spole..og der er en løs forbindelse i forlygten..som afbryder forpæren..måske 1#10 sekundt...så er bagpæren sprunget...jeg har også selv reguleret med en 12 volt pære..men det tager lidt af lyset ved tomgang...en spændings regulator var den rigtige løsning...så er der fuld lys ved lave omdrejninger...og ingen overspænding ved hastigheder over 35 kmt...for en boret maskine giver endnu større udsving
Senest rettet af strynboen tirs 30. okt 2012 17:35, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Poul-Erik A. »

12V skrev:3-4 stykker.

Jeg har brugt samme trick før på min brors Maxi og Ciao.

Sjovt nok gør min Ciao og Maxi det ikke, jeg ved ikke om T-Hansen 6V pærer er meget svag, eller om lysspolen er defekt når den leverer så mange volt. Min teori siger at hvis nogle vindinger får kontakt, pga. afbrændt isolator materiale, vil spolen have færre vindinger og producere højere spænding. Mon ikke strynboen kan fortælle mere, eller rette mig? :)
...øh, den fik jeg galt i halsen, for flere vindinger giver højere spænding/færre ampere... :wink: Sammenlign evt. med en trafo med tynd tråd/uendelig mange vindinger i 230 volt siden og tykkere tråd/langt færre vindinger i 6/12/24 volts udgangen. :idea:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg er helt enig med poul erik a... den er gal den der
hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af 12V »

Også derfor jeg bad om evt. at blive rettet, jeg huskede forkert, fik lige læst op på min teori :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af strynboen »

jeg er bare maskin arbejder.
..på klipper pumper til 24 volt er der bare 4 tykke tråd viklinger (og flere 100 på 220 volt motore)...så den med færre viklinger og tykkere tråd giver lavere volt..og lavere modstand..og større amp forbrug...på en motor

så poul erik har altid ret....han er ret elektrisk....tak for rettelsen :(y)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Poul-Erik A. »

Åh, selv tak Lars. Tja, på I & H skolen i Nykøbing Falster fik vi at vide, at ohms lov skulle læres så grundig, at selv om vi blev vækket midt nat, skulle den komme som "skidt fra en spædkalv"... :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af strynboen »

ja det er det jeg mangler...grundskolen..ærgeligt man ikke kan tage,, bare,, de første skoleophold,,så fik man teorien rigtig på plads...det ville lette hverdagen


..blev ansat på elektro ved et u held...var ude og søge arbejde...og det var første sted jeg forsøgte...og blev ansat...
har altid frygtet strøm..det er jo skide farligt.. er ude fra landet....fik altid stød som barn..på de elektriske hegn..når man kørte ind i det på knallert....og blev viklet ind i ledningerne-----ZAPPPP.....ZAPPPP...så kunne man lære at køre ordenligt..

men der er heldivis dygtige folk på elektro...så kan altid spørge om råd...de er de skarpeste i danmark på anker og stator vikling...og skal der drejes en aksel..kan jeg jo lære dem det
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Puch Maxi k baglygte pære

Indlæg af Lars J »

Har du lidt for mange omdrejninger på og dine pære springer , så kan du montere denne modstand på den strømførende ledning og problemet er løst: http://www.mopedspeed.dk/produkter/el-d ... 2520Lygter" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"