tør kobling
tør kobling
Kan det lade sig gøre at lave tør kobling på fs1?
Re: tør kobling
Hmmmmmm. jeg mindes ikke at det var koblingen der i gamle dage gav problemer når man ikke havde olie på motoren.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: tør kobling
alt kan lade sig gøre... men nemt eller praktisk bliver det nok ikke
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt
haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Re: tør kobling
Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.
Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.
Det er IKKE bare lige.
I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.
Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.
Det er IKKE bare lige.
I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.
Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: tør kobling
hvorfor gør folk det...troede min honda cbx var gået i stykker...men så var det bare en dukati...som stod 50 meter væk..og raslede...den overdøvede hondaen..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: tør kobling
Jeg tror Thomas har glem at fortælle at det er til hans Racer-som har lidt probs med glidende kobling. Det er gået rigtig godt med den på de to første to løb i år. Fedt projekt med mange alternative løsninger. Mon ikke der snart kommer nogle nye billeder
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: tør kobling
Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/
Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 dengang havde næsten alle jo tørkobling
Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 dengang havde næsten alle jo tørkobling
Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: tør kobling
Billeder er bare ikke nok!!!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: tør kobling
Kai: Er det på din FS1´er du vil lave det?Kai skrev:Det ændrer ikke så meget på at der ikke rigtig findes noget til Yamahaen der er "bolt on og kør" som der gør til Kreidler og Minarelli :/
Er det kun pga glidende kobling, eller også fordi den deltager i classic 50 dengang havde næsten alle jo tørkobling
Jeg har ikke fået lavet kobling på min endnu, men planen er som så simpel at fræse hele "låget" af koblingsskjoldet og flytte det ud så der kan være en fornuftig kobling inde bagved.
Senest rettet af Knud fre 24. maj 2013 09:15, rettet i alt 1 gang.
Re: tør kobling
Det er på min fs1 50cc road racer. Er ved at lave så der kan værer flere koblings plader i den. Kan ikke nå at lave den til tørkobling, for der er løb på padborg park d.1-2/6.
Re: tør kobling
Ja´e men hvad så med (detalje) kick-drevet - det kunne man jo "blot" undlade og ( - og der faldt kæden så af...) sætte en el-starter på ... arrrh nej! men det kunne godt nok være dejligt ikke at have det trælse primær gear... er der olie i "gear kassen"/variator, på en plastic raket ? tænk hvis man kunne sætte en slyng-kobling på en FS1´er, så havde man vel en slags automat kobling? oder?Kai skrev:Det er da ikke umuligt, men det er hverken let eller "billigt". Der jo en del der skal bygges om, og der sidder alt for meget "ragelse" i vejen bagved koblingsskålen.
Koblingsskjoldet (eller olieskjold som nogen kalder det) skal jo laves om så der er kugleleje og pakdåse osv til den "nye" koblingsskål, tandhjulet skal adskilles fra skålen så de er på hver side af lejet/pakdåsen.. og transmissionsakslen i gearkassen skal muligvis også forlænges.
Det er IKKE bare lige.
I øvrigt så har tørkoblinger det med at rasle voldsomt i tomgang, og pladerne er som regel slidt op i rekordfart.
Alternativt..så lukker man alle huller osv ind til gearkassen..og skifter primærgearingen ud med en tandrem og kører hele skidtet uden olie.
Krumtappen render så modsatte vej.. men bortset fra tændingen så er den nok ligeglad.
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: tør kobling
Olie + kilerem? Det lyder lidt underligt... men nej, scooterne har ikke olie dér - kun i sekundærudvekslingen, som sidder mellem kobling/baghjul i blokken.
Kickstarterpedal må ikke sidde på en TT'er, alligevel, så det er ikke en detalje, der er værd at beskæftige sig med.
Prøv at gå et gear ned uden at trække koblingen. Det er ondskabsfuldt overfor gearkassen... det er til gengæld intet problem at skifte op. Slyngkoblingen vil lige så hårdt fast over et vist omdrejningstal som et direkte drev, og den vil være det sidste, der går i stykker. Tag ikke fejl af dens simple princip - det gør den netop bomstærk!
Remtræk på primærsiden forenkler ombygningen til tørkobling, da man derved 'kun' skal lukke hele primærsiden af med et par simmerringe og en flok propper, uden man behøver bekymre sig om friktionsvarme fra et par tørre tandhjul...
...og så kan man lige så godt lade remmen trække en kompressor i samme ombæring!
Kickstarterpedal må ikke sidde på en TT'er, alligevel, så det er ikke en detalje, der er værd at beskæftige sig med.
Prøv at gå et gear ned uden at trække koblingen. Det er ondskabsfuldt overfor gearkassen... det er til gengæld intet problem at skifte op. Slyngkoblingen vil lige så hårdt fast over et vist omdrejningstal som et direkte drev, og den vil være det sidste, der går i stykker. Tag ikke fejl af dens simple princip - det gør den netop bomstærk!
Remtræk på primærsiden forenkler ombygningen til tørkobling, da man derved 'kun' skal lukke hele primærsiden af med et par simmerringe og en flok propper, uden man behøver bekymre sig om friktionsvarme fra et par tørre tandhjul...
...og så kan man lige så godt lade remmen trække en kompressor i samme ombæring!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: tør kobling
Her er et alternativ til tørkobling. 4 plader og 3 jern plader, det dur 100%
- Vedhæftede filer
-
- Oppustet koblingsskjold, 20mm.
- IMGP8574.JPG (87.2 KiB) Vist 10032 gange
-
- Det er en rigtig fs1 kobling. hi hi hi
- IMGP8581.JPG (252.47 KiB) Vist 10032 gange
-
- 2 oven på hinanden.
- IMGP8577.JPG (156.48 KiB) Vist 10032 gange
-
- IMGP8578.JPG (81.36 KiB) Vist 10032 gange
-
- IMGP8575.JPG (150.33 KiB) Vist 10032 gange