Meget gerne... men jeg savner højden på stemplets kuppel. Altså, medmindre den er 2,5mm ligesom i tegningen.Frandsen skrev:Laver du en beregning til mig på 48,5 boring jan har overbevist mig om nødvendigheden af og ændre udstødningsporten
Bedre sent end aldrig så det gør jeg jo så nok
77,5 ccm 5 gear
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Frandsen+Nabo Jan - hvilken karburator bruger du - på en drejeventil FS1 kan der vel ikke monteres alverden?? eller hwa´ har I gjort for at få åndehullet større?
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Frandsen kører med en 21mm Arreche + membran.
Jan nøjes med en 16mm Mikuni til drejeventilen.
Begge trækker hæderligt, må man sige!
Nu Frandsen er vågnet op og tør overveje en større udstødningskanal, får vi se, om en større karburator er umagen værd!
Som motorerne er indrettet p.t., tror jeg, at membranmotoren har en fordel over en umodificeret drejeventil! Med de rette ændringer (hvad dét så end betyder), skulle drejeventilen være stærkest... spørgsmålet i dén forbindelse er så, om det er sandheden, så længe omdrejningerne (fuldt forståeligt) ønskes begrænset.
Jan nøjes med en 16mm Mikuni til drejeventilen.
Begge trækker hæderligt, må man sige!
Nu Frandsen er vågnet op og tør overveje en større udstødningskanal, får vi se, om en større karburator er umagen værd!
Som motorerne er indrettet p.t., tror jeg, at membranmotoren har en fordel over en umodificeret drejeventil! Med de rette ændringer (hvad dét så end betyder), skulle drejeventilen være stærkest... spørgsmålet i dén forbindelse er så, om det er sandheden, så længe omdrejningerne (fuldt forståeligt) ønskes begrænset.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Som Jesper skriver kører jeg med std 16mm karb og ditto studs og som den kørerKnud skrev:Frandsen+Nabo Jan - hvilken karburator bruger du - på en drejeventil FS1 kan der vel ikke monteres alverden?? eller hwa´ har I gjort for at få åndehullet større?
nu uden yderlig tuning/optimering er jeg ganske godt tilfreds
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Jeg tror ikke, fordelene ved en større karburator opvejer ulemperne for Yamahaens vedkommende... medmindre man skifter til en RD-cylinder og skrotter krumtaphusets bette indsugning.
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Hvis nu vi ser på storebroderen, YB100, så har den en noget større indsugning til sin drejeskive, faktisk 21mm, ligesom YL2´eren, begge 100ccm motorer og de er jo i gade trim meget neddroslede, men yder stadig hæderlige 8-10hk:kreidlerhansen skrev:Jeg tror ikke, fordelene ved en større karburator opvejer ulemperne for Yamahaens vedkommende... medmindre man skifter til en RD-cylinder og skrotter krumtaphusets bette indsugning.
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...
http://www.classicyams.com/yamaha-broch ... hures.html" onclick="window.open(this.href);return false; (nice chicks there too!)
og se denne film stump:
" onclick="window.open(this.href);return false; (den er da søøøø´)
en listning af diverse Yamaha´ er:
http://motorbike-search-engine.co.uk/cl ... cycles.php" onclick="window.open(this.href);return false;
nåmen: det er jo ligemeget, fordi en FS1 med drejeventil ikke kan tvinges ret meget over 16mm, men kan man få en stor indgang til (større) membran, så må det da give en del bedre sug? - derfor vil jeg med mit kommende big-bore bruge membran blok (btw.: min yg1 cylinder, stempel og krumtap er på vej fra USA )
Jan, hvor kan jeg få or´net blokken? og cylinder (altså den model hvor der ikke alu-svejses i blokken)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Ja pludselig fik jeg travlt !! Motoren blev adskilt da jeg kom hjem fra arbejde og Jan fik den med til O'ense i aftesFrandsen skrev:Sådan makker det var på tide... bedre sent end aldrig
så der skulle åbenbart bare 100 + til før end du bed på
Glæder mig til at følge projektet
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortælMorten - Webmaster skrev:Ja pludselig fik jeg travlt !! Motoren blev adskilt da jeg kom hjem fra arbejde og Jan fik den med til O'ense i aftesFrandsen skrev:Sådan makker det var på tide... bedre sent end aldrig
så der skulle åbenbart bare 100 + til før end du bed på
Glæder mig til at følge projektet
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Den var allerede med 5 gear og 42 mm slaglængde krumtap fra usa for nogen år siden. motor har bare aldrig kørt tilfredsstillende hvorfor den også har stået i skammekrogen på en hylde og været dum !Knud skrev:Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortæl
Jeg har valgt at bruge en membranside da min drejeventil side er nedslidt 2/10 yderst på diameteren. Der bliver kun boret ud til skørt i blokken og neddrejet skørt på cylinder. Hvis Jan's kører fint uden udvidede kanaler så kan min vel også komme til det.
Jeg nøjes også fint med 16 mm indsugning og autolube. (kan kan jo altid modificere en boreplade til 18 mm i fremtiden hvis man får lyst og prøve)
Jeg havde ærligt talt tabt modet fuldstændig mht den motor men nu hvor Jan har tilbudt mig at hjælpe med og få den igang med hans erfaring og alle delene er indkøbt sidste år så syntes jeg egentligt det skal have chancen igen.
Jeg må indrømme at jeg står helt af når der beregnes kanaler, udstødninger, squish m.m. Kan jeg derfor kopiere andres erfaringer så er det jo en nem måde at komme igang på når man ikke selv kan finde ud af det.
Jeg syntes det er stort og i ægte forum ånd at jeg bliver tilbudt den hjælp
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
Men cylinderen: den har fået flyttet hullerne til stagboltene ikke sandt?Morten - Webmaster skrev:Den var allerede med 5 gear og 42 mm slaglængde krumtap fra usa for nogen år siden. motor har bare aldrig kørt tilfredsstillende hvorfor den også har stået i skammekrogen på en hylde og været dum !Knud skrev:Er det den udgave, hvor du får fræst blokken op og flyttet hullerne i cylinderen, er det en membran model du laver, 4 eller 5 gear?, karburator/(membran) størrelse? hvor fik du stumperne (krumtap/cylinder/topstykke fra?) - fortæl, fortæl , fortæl
Jeg har valgt at bruge en membranside da min drejeventil side er nedslidt 2/10 yderst på diameteren. Der bliver kun boret ud til skørt i blokken og neddrejet skørt på cylinder. Hvis Jan's kører fint uden udvidede kanaler så kan min vel også komme til det.
Jeg nøjes også fint med 16 mm indsugning og autolube. (kan kan jo altid modificere en boreplade til 18 mm i fremtiden hvis man får lyst og prøve)
Jeg havde ærligt talt tabt modet fuldstændig mht den motor men nu hvor Jan har tilbudt mig at hjælpe med og få den igang med hans erfaring og alle delene er indkøbt sidste år så syntes jeg egentligt det skal have chancen igen.
Jeg må indrømme at jeg står helt af når der beregnes kanaler, udstødninger, squish m.m. Kan jeg derfor kopiere andres erfaringer så er det jo en nem måde at komme igang på når man ikke selv kan finde ud af det.
Jeg syntes det er stort og i ægte forum ånd at jeg bliver tilbudt den hjælp
man kan vel altid fræse skylle kanalerne og indsugning op til mulige max.? (ligesom jeg har gjort på min Iwy Green) det vil sige at der både skal fræses i blokken og tages af cylinder skørtet for at cylinderen kan komme på?
Re: 77,5 ccm 5 gear
Er der nogen idé i at gøre krumtaphuset en anelse større i volumen, Hansen, o.a.? (en skør idé jeg fik - krumtaphusets volumen skal vel passe til det forøgede "åndedrag" fra cylinderen) - vi er jo ude i overdrevet med dette forslag, jeg ved! men krumtaphusets volumen er jo større på "plasticraketterne" af en god grund? (og nu taler vi altså ikke om voldsomme ændringer, der kan svække men der er jo et "horn" i rundingen på krumtaphuset som kunne få en tur og andre hjørner der kunne gå samme vej - er jeg helt skør nu?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Der skal fræses i cylinderen til støtteboltene ja. Jeg piller ikke ved skyllekanalerne. Som sagt kopierer jeg Jan's setup som jo fungerer rigtig fint (lige bortset fra membran istedet for drejeventil)Knud skrev:Men cylinderen: den har fået flyttet hullerne til stagboltene ikke sandt?
man kan vel altid fræse skylle kanalerne og indsugning op til mulige max.? (ligesom jeg har gjort på min Iwy Green) det vil sige at der både skal fræses i blokken og tages af cylinder skørtet for at cylinderen kan komme på?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
Det lyder rigtigt godt Morten glædet mig til at se den på gaden
det er også rat at vide at vi trods alt kan sparke liv i dig endnu, at du ik går hen helt og mister interessen
og til knud : Der er ikke noget i vejen med at eksperimentere og forsøge at få endnu mere ud af de stakkels gamle fs1ére
end vi allerede har, men tror nu nok jeg ville stille mig rimelig tilfreds hvis min kunne nærme sig sådan som Jan´s kører lige nu,
især når man tænker på hvor meget jeg har ændret og hvor lidt han har, så syntes jeg det er indlysende hvilke vej man bør gå.
Må jo heller ikke glemme at Henrik også har valgt "Jan´s vej" og nærmer sig egentlig ganske godt....
Men ok Knud gå bare i krig, det ville jo være fedt nok hvis vi andre lige pludselig kunne høste af dine erfaringer
som morten siger "vi er til for at hjælpe hinanden "
det er også rat at vide at vi trods alt kan sparke liv i dig endnu, at du ik går hen helt og mister interessen
og til knud : Der er ikke noget i vejen med at eksperimentere og forsøge at få endnu mere ud af de stakkels gamle fs1ére
end vi allerede har, men tror nu nok jeg ville stille mig rimelig tilfreds hvis min kunne nærme sig sådan som Jan´s kører lige nu,
især når man tænker på hvor meget jeg har ændret og hvor lidt han har, så syntes jeg det er indlysende hvilke vej man bør gå.
Må jo heller ikke glemme at Henrik også har valgt "Jan´s vej" og nærmer sig egentlig ganske godt....
Men ok Knud gå bare i krig, det ville jo være fedt nok hvis vi andre lige pludselig kunne høste af dine erfaringer
som morten siger "vi er til for at hjælpe hinanden "
Mvh
Frandsen
Frandsen
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Tilpasning af krumtaphusvolumen med effektforøgning for øje er efter min mening kun aktuelt for en racer-motor, hvor marginalerne tæller på banen. Dvs. den skal presses til max literydelse, og jeg tvivler stærkt på, man kan forstærke indmaden til at håndtere 30HK+ målt på krumtappen...
Den større krumtaphusvolumen kræver endda en tykkere potte, så man får måske endda reduceret ydelse ved brug af en standardpotte... Gevinsten ift. arbejdsmængden kontra potentiel svækkelse af blokken taget i betragtning, ville jeg altså ikke pille ved noget.
Hvis der absolut skal bruges en større karburator, ville jeg vælge en 45mm RD-cylinder + en potte som er optimeret til porttiderne. Blot skylleportene er 32mm eller mere fra top, kan det gå an til 42mm slaglængde.
66,8ccm er trods alt en god opgradering, alt andet lige... læg dertil et bedre indsugningsforløb og større køleareal, omend RD-setuppets udseende er lidt klodset på en FS1! Til gengæld behøver man ikke fræse i blokken.
Uanset hvor omfattende en ombygning, man kaster sig ud i, er gevinsten voldsom til den lette FS1. Med mine magtfulde 78kg på ryggen af Jans maskine, har jeg lyst til at geare den en tand mere foran... uanset udstødningsvalg, indtil videre!
Den større krumtaphusvolumen kræver endda en tykkere potte, så man får måske endda reduceret ydelse ved brug af en standardpotte... Gevinsten ift. arbejdsmængden kontra potentiel svækkelse af blokken taget i betragtning, ville jeg altså ikke pille ved noget.
Hvis der absolut skal bruges en større karburator, ville jeg vælge en 45mm RD-cylinder + en potte som er optimeret til porttiderne. Blot skylleportene er 32mm eller mere fra top, kan det gå an til 42mm slaglængde.
66,8ccm er trods alt en god opgradering, alt andet lige... læg dertil et bedre indsugningsforløb og større køleareal, omend RD-setuppets udseende er lidt klodset på en FS1! Til gengæld behøver man ikke fræse i blokken.
Uanset hvor omfattende en ombygning, man kaster sig ud i, er gevinsten voldsom til den lette FS1. Med mine magtfulde 78kg på ryggen af Jans maskine, har jeg lyst til at geare den en tand mere foran... uanset udstødningsvalg, indtil videre!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: 77,5 ccm 5 gear
Ja jeg lader være med den galej!kreidlerhansen skrev:Tilpasning af krumtaphusvolumen med effektforøgning for øje er efter min mening kun aktuelt for en racer-motor, hvor marginalerne tæller på banen. Dvs. den skal presses til max literydelse, og jeg tvivler stærkt på, man kan forstærke indmaden til at håndtere 30HK+ målt på krumtappen...
Den større krumtaphusvolumen kræver endda en tykkere potte, så man får måske endda reduceret ydelse ved brug af en standardpotte... Gevinsten ift. arbejdsmængden kontra potentiel svækkelse af blokken taget i betragtning, ville jeg altså ikke pille ved noget.
Hvis der absolut skal bruges en større karburator, ville jeg vælge en 45mm RD-cylinder + en potte som er optimeret til porttiderne. Blot skylleportene er 32mm eller mere fra top, kan det gå an til 42mm slaglængde.
66,8ccm er trods alt en god opgradering, alt andet lige... læg dertil et bedre indsugningsforløb og større køleareal, omend RD-setuppets udseende er lidt klodset på en FS1! Til gengæld behøver man ikke fræse i blokken.
Uanset hvor omfattende en ombygning, man kaster sig ud i, er gevinsten voldsom til den lette FS1. Med mine magtfulde 78kg på ryggen af Jans maskine, har jeg lyst til at geare den en tand mere foran... uanset udstødningsvalg, indtil videre!
Ja jeg har en motor med RD 50 cylinder und das ganzes schweinerie - man skal lige gnave af bunden på RD-cylinderen for at lave en tynd tilpasnings bundpakning i RS for at dens bredere skylleporte kan slutte tæt til FS1 blokken!!
men hvordan med et Kreidler RS topstykke i 47mm? til YG cylinderen - det kunne da være et rimelig godt forslag - eller?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Det ville sikkert være super rent kølingsmæssigt, men æstetisk..Nej vel ?Knud skrev:men hvordan med et Kreidler RS topstykke i 47mm? til YG cylinderen - det kunne da være et rimelig godt forslag - eller?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
Næh nej... men - det er jo tæt på at være et rigtigt godt foreslag til et squishband topstykke -lige fra hylden og hvis det du´r: funktion-over-form --- som Hansen kalder det - ja så vil jeg altså ikke ud i et hæsblæsende og farligt eventyr med design af et ordentligt squishband topstykke for at få ydelsen op i top .... men hwa´ siger KreidlerHansen &Co. (fra Fyn) / andre? der ligger jo rigtigt meget i denne del, som også denne "Oddysse"/beretning kan afsløre i tidligere kapitler..Morten - Webmaster skrev:Det ville sikkert være super rent kølingsmæssigt, men æstetisk..Nej vel ?Knud skrev:men hvordan med et Kreidler RS topstykke i 47mm? til YG cylinderen - det kunne da være et rimelig godt forslag - eller?
hvis altså der max. ydelse der gåes efter - alternativt kunne det være fedt hvis tidligere CNC fræse data til at lave et rigtigt squishband topstykke a´la det som Jan/frandsen bruger, er gemt og kan genbruges?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Mon det alligevel skulle passe 100 % bolt on alligevel ? det kan jeg ikke forestille mig. Så kan man jo lige så godt lave noget der ser pænt ud og passer pænt ind i yamaha'ens nydelige linier. Jeg ville i hvert fald under ingen omstændigheder køre med sådan en klods på min 72'er. Ellers kunne man bare montere en yb100 motor eller noget fra en kina crosser For mig går projektet i høj grad også ud på at maskinen visuelt fremstår nogenlunde som en standard FS1. Men det er bare min meningKnud skrev:Næh nej... men - det er jo tæt på at være et rigtigt godt foreslag til et squishband topstykke -lige fra hylden og hvis det du´r: funktion-over-form --- som Hansen kalder det - ja så vil jeg altså ikke ud i et hæsblæsende og farligt eventyr med design af et ordentligt squishband topstykke for at få ydelsen op i top
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: 77,5 ccm 5 gear
Vedr. kort indsugningsvej, er det meget brugt på RD 350 at montere spacere under membranerne, så den korte vej er ikke altid den hurtigstekreidlerhansen skrev:Jeg tror ikke, fordelene ved en større karburator opvejer ulemperne for Yamahaens vedkommende... medmindre man skifter til en RD-cylinder og skrotter krumtaphusets bette indsugning.
Om motoren suger gennem et stort hul cylinderen eller et ditto i krumtaphuset over krumtappen, er stort set ligegyldigt. Indsugningsarealet tidobles, og dét betyder noget ift. FS1'ens kompakte og i øvrigt nydelige indretning.
Måske den ultra-korte indsugningsvej netop kan være en ulempe ved brug af en større karburator...? Altså, til gadebrug! Race er en anden verden...
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: 77,5 ccm 5 gear
Desuden er Zetas 47mm Kreidler-topstykke blot en 40mm udgave, som lige er drejet ud for at ligne noget, som passer til 47mm boring.
Det samlede squish-areal ender i ballade-størrelsen, så selv om det rent logisk er et udmærket forslag, så duer det desværre ikke. Til 75cc havner man ydermere på 15:1 i kompressionsforhold, og uden et passende squishband kan det oversættes til "BUM"!
Der er bedre mulighed for at tilpasse et af de firkantede RMC-topstykker, men det bliver nok heller ikke kønt.
Så hellere tilpasse Metrakits 47mm kit til Puch...! Det har samme pindboltafstand, et nydeligt design og skyllekanalerne er ikke gigantiske. Ulempen er, at der skal drejes af cylinderens top og bund.
Der er ikke umiddelbart gods nok til at lave et org. FS1-topstykke om til at bruge en løs kalot... her skal tænkes kreativt med en gang alu-svejsning og deraf relativt høje omkostninger! På den anden side kan sådan et topstykke jo udstyres med forskellige kalotter til forskellige cylindre, hvilket er en stor fordel, hvis cylinderen skal bores op!
Det undersænkede forbrændingskammer duer trods alt kun til én boring! Går man 0,25mm op, skal der laves et nyt kammer...
Ellers må cylinderhøjden tilpasses, så deck height er tæt på nul. Når man så borer cylinderen op, kan stemplet tilpasses.
Det er en problematik, som er værd at have med! I hvert fald hvis man ikke kører med alu-cylinder...
Med squish-toppen er man altså 'låst' til en bestemt boring.
Det samlede squish-areal ender i ballade-størrelsen, så selv om det rent logisk er et udmærket forslag, så duer det desværre ikke. Til 75cc havner man ydermere på 15:1 i kompressionsforhold, og uden et passende squishband kan det oversættes til "BUM"!
Der er bedre mulighed for at tilpasse et af de firkantede RMC-topstykker, men det bliver nok heller ikke kønt.
Så hellere tilpasse Metrakits 47mm kit til Puch...! Det har samme pindboltafstand, et nydeligt design og skyllekanalerne er ikke gigantiske. Ulempen er, at der skal drejes af cylinderens top og bund.
Der er ikke umiddelbart gods nok til at lave et org. FS1-topstykke om til at bruge en løs kalot... her skal tænkes kreativt med en gang alu-svejsning og deraf relativt høje omkostninger! På den anden side kan sådan et topstykke jo udstyres med forskellige kalotter til forskellige cylindre, hvilket er en stor fordel, hvis cylinderen skal bores op!
Det undersænkede forbrændingskammer duer trods alt kun til én boring! Går man 0,25mm op, skal der laves et nyt kammer...
Ellers må cylinderhøjden tilpasses, så deck height er tæt på nul. Når man så borer cylinderen op, kan stemplet tilpasses.
Det er en problematik, som er værd at have med! I hvert fald hvis man ikke kører med alu-cylinder...
Med squish-toppen er man altså 'låst' til en bestemt boring.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!