svinghjuls tuning
Re: svinghjuls tuning
Svinghjul tager ikke effekt og giver ikke effekt. Det oplager / afgiver.
I har nok ret i at et ordenligt tændingsanlæg giver effekt.
På racerbiler letter / forminsker man svinghjulsmassen, for at skåne gearkassen (det er kløerne / syncromesserne) der skal bremse svinghjul mm. ved gearskift.
Svinghjulet er også lettere at få til at blive sidende på krumtappen. Et standart svinghjul kan få remskiver mm. til at falde af, og krumtappen kan brække fordi den åler.
Et let svinghjul får i tomgang gearkassen til at lyde som en cementblander med store sten i.
Jeg tror det er derfor VW bruge dobbeltmasse svinghjul.
I har nok ret i at et ordenligt tændingsanlæg giver effekt.
På racerbiler letter / forminsker man svinghjulsmassen, for at skåne gearkassen (det er kløerne / syncromesserne) der skal bremse svinghjul mm. ved gearskift.
Svinghjulet er også lettere at få til at blive sidende på krumtappen. Et standart svinghjul kan få remskiver mm. til at falde af, og krumtappen kan brække fordi den åler.
Et let svinghjul får i tomgang gearkassen til at lyde som en cementblander med store sten i.
Jeg tror det er derfor VW bruge dobbeltmasse svinghjul.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Mener du dermed at det er "gratis" at bringe et legeme i en bevægelse som ikke er forårsaget af tyngdekraften ?trs skrev:Svinghjul tager ikke effekt og giver ikke effekt. Det oplager / afgiver.
I har nok ret i at et ordenligt tændingsanlæg giver effekt.
På racerbiler letter / forminsker man svinghjulsmassen, for at skåne gearkassen (det er kløerne / syncromesserne) der skal bremse svinghjul mm. ved gearskift.
Svinghjulet er også lettere at få til at blive sidende på krumtappen. Et standart svinghjul kan få remskiver mm. til at falde af, og krumtappen kan brække fordi den åler.
Et let svinghjul får i tomgang gearkassen til at lyde som en cementblander med store sten i.
Jeg tror det er derfor VW bruge dobbeltmasse svinghjul.
Hvis det er tilfældet så er der virkelig noget jeg har misforstået i skolen og ville blive glad for en uddybende forklaring.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: svinghjuls tuning
TRS har forklaret det rigtigt - spørgsmålet var om man kan vinde/øge effekten af motoren ved at gøre svinghjulet lettere og igen er svaret: nejMorten - Webmaster skrev:Mener du dermed at det er "gratis" at bringe et legeme i en bevægelse som ikke er forårsaget af tyngdekraften ?trs skrev:Svinghjul tager ikke effekt og giver ikke effekt. Det oplager / afgiver.
I har nok ret i at et ordenligt tændingsanlæg giver effekt.
På racerbiler letter / forminsker man svinghjulsmassen, for at skåne gearkassen (det er kløerne / syncromesserne) der skal bremse svinghjul mm. ved gearskift.
Svinghjulet er også lettere at få til at blive sidende på krumtappen. Et standart svinghjul kan få remskiver mm. til at falde af, og krumtappen kan brække fordi den åler.
Et let svinghjul får i tomgang gearkassen til at lyde som en cementblander med store sten i.
Jeg tror det er derfor VW bruge dobbeltmasse svinghjul.
Hvis det er tilfældet så er der virkelig noget jeg har misforstået i skolen og ville blive glad for en uddybende forklaring.
vil et lettere svinghjul ændre andre forhold ved motoren: ja, fex. vil den være mere omdrejningsvillig, men det betyder ikke at den vil rotere hurtigere aka flere HK (antallet af heste er bla. proportionalt med RPM) OG trækkraften er heller ikke bestemt af svinghjulets masse (i kg) og som det er nævnt vil et tungt svinghjul udjævne en pulserende effekt afgivelse som især en 1 cylindret motor har (til sammenligning er dette fænomen meget lidt til stede ved 6 og 8 cylindre motorer og endnu mindre ved flere cylindre, da puls påvirkningen fra de enkelte forbrændinger målt fex på krumtappen er jævnet ud over de fulde rotation på 360* (grader)
og:
et tændings anlæg, der tager højde for omdrejning-tallet (dvs at den ændrer tændings tidspunktet i fht TDC) er klart en parameter som bidrager tydeligt og måleligt til bla. effekten (målt i HK) (foruden at det influerer på forurening og ikke mindst: hvor på kurven det er bedst at skifte gear (moment kurven), prøv bare et stille tændingen 1 grad forkert og den enten ikke vil kører eller a´ r*ven til. (de gængse tændings systemer har endvidere også den "fejl"/mangel at tænd-spændingen falder drastisk over et vist omdrejnings tal pga. stigende tab i spolerne og evnen til at opbygge tilstrækkelig føde spændinger til tændspolen -hvad enten denne har sin fødespole "Indbygget", som fex. ved de gamle Bosch tændinger kendt fra bla. Puch og de tidligere Kreidler eller som FS1erens eller Kreidler MHKZ-tændingen: kombinationen af fødespole (250V) + den egentlige tændspole, dette gælder især ved alm. fødespole tændinger - der skal ret solide designs til førend de vil være med ved mere end 10000 RPMs (og i de fleste tilfælde er det kun fuld-elektroniske tændings anlæg (CDI), der kan dette og for at det ikke skal være lyv er højkomprimerede benzin motorer endnu mere krævende med høje tændspændinger. MHKZ-systemet er endvidere en elektronisk tænding med en simpel tændings-avancering og er styret af en reluctor spole (som erstatter platiner) der styrer en SCR (forenklet formuleret: en slags transistor), men stadig er der brug for en føde spole og ikke som en ren DC CDI tænding, hvor fødespolen er erstattet ef en højfrekvens AC/DC højspændings (250V) converter der forsynes fra batteriet, typisk 12V
sorry! hvis jeg gik for meget i detaljer, men jeg er jo "miljøskadet" og sidder i disse dage og forsøger "at opfinde det runde hjul" aka: jeg er ved at designe en AC CDI tænding og en DC CDI tænding (de er jo for længst opfundet... men (igen) jeg synes det er sjovt både at spare nogle penge og at lære noget inden for mit teknisk/faglige virkefelt)
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Bare lige for at vi er enige...
Spørgsmålet lød om hvorvidt det var muligt at vinde bundtræk/gasrespons på bekostning af topydelsen
Diverse mere om hvordan maskinen leverer
Sine hk fremfor at bringe flere.
Spørgsmålet lød om hvorvidt det var muligt at vinde bundtræk/gasrespons på bekostning af topydelsen
Diverse mere om hvordan maskinen leverer
Sine hk fremfor at bringe flere.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: svinghjuls tuning
Det er ikke gratis, da accelerationen bliver mere forsinket jo tungere svinghjulet er. Men er du først oppe på samme antal omdrejninger med et let og tungt svinghjul er HK ens.Morten - Webmaster skrev:Mener du dermed at det er "gratis" at bringe et legeme i en bevægelse som ikke er forårsaget af tyngdekraften ?
Re: svinghjuls tuning
Jeg har ikke oplevet mere bundtræk på mine maskiner, med mindre du kan spare meget vægt ved at lette den, tror jeg ikke du kommer til at mærke den store forskel.juhl-drengen skrev:Bare lige for at vi er enige...
Spørgsmålet lød om hvorvidt det var muligt at vinde bundtræk/gasrespons på bekostning af topydelsen
Diverse mere om hvordan maskinen leverer
Sine hk fremfor at bringe flere.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Det tror jeg ikke rigtig på. Jeg er jo godt klar over at energiforbruget er højere i både lejer, gear m.m. men den større masse på svinghjulet skal da stadig tilføres energi for ikke at tabe omdrejninger. Ja, det er microskopisk lidt i forhold til maskinens HK men det er dog et forbrug.12V skrev:Det er ikke gratis, da accelerationen bliver mere forsinket jo tungere svinghjulet er. Men er du først oppe på samme antal omdrejninger med et let og tungt svinghjul er HK ens.
Det er så nok heller ikke så relevant for det oprindelige spørgsmål men da diskutionen gik lidt af sporet blev jeg tændt.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: svinghjuls tuning
Vis mig en effekt kurve, hvor max effekt er højere ved kun at skifte svinghjul.
Det giver bedre gasrespons og måske lidt bedre acceleration. men desværre ikke højere max effekt.
Det kan være jeg skal se om vi kan lave en rulle dag i Suldrup. http://www.fartstrup.dk/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Det giver bedre gasrespons og måske lidt bedre acceleration. men desværre ikke højere max effekt.
Det kan være jeg skal se om vi kan lave en rulle dag i Suldrup. http://www.fartstrup.dk/index.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema
Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;
Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6637
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Jeg siger ikke vi kan måle det, men jeg vil fastholde at der ER et mikroskopisk effekttabtrs skrev:Vis mig en effekt kurve, hvor max effekt er højere ved kun at skifte svinghjul.
Det giver bedre gasrespons og måske lidt bedre acceleration. men desværre ikke højere max effekt.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: svinghjuls tuning
som et grænse tilfælde/eksempel:Morten - Webmaster skrev:Det tror jeg ikke rigtig på. Jeg er jo godt klar over at energiforbruget er højere i både lejer, gear m.m. men den større masse på svinghjulet skal da stadig tilføres energi for ikke at tabe omdrejninger. Ja, det er microskopisk lidt i forhold til maskinens HK men det er dog et forbrug.12V skrev:Det er ikke gratis, da accelerationen bliver mere forsinket jo tungere svinghjulet er. Men er du først oppe på samme antal omdrejninger med et let og tungt svinghjul er HK ens.
Det er så nok heller ikke så relevant for det oprindelige spørgsmål men da diskutionen gik lidt af sporet blev jeg tændt.
et frit løbende svinghjul monteret på en aksel der er ophængt i lejer omgivet af pakdåser i en ellers tom motorblok, svinghjulet sættes i omdrejninger (krumtap lejer) og efter nogen tid tilføres der ikke længere energi til dette svinghjul, derefter taber det omdrejninger når der ikke længere tilføres energi til dette og dette skyldes primært gnidningstab i pakdåser og sekundært tab i lejerne. Den energi der er samlet et tilført svinghjulet i denne opstilling bliver gradvist omdannet til varme i disse to.
Tabet i lejerne vokser med stigende svinghjuls masse (vægt) og rotations hastighed, ja, men det er kun ekstreme fluekneppere (sorry no offence!) i stand til at registrere på sin yamaha/knallert/what-ever - men i praksis: ved en konstant kraft tilførsel vil en stigning i svinghjuls vægt kun betyde at tiden der går fra stilstand til max omdrejninger, bliver længere og den tilførte energi bliver altid til rotations energi lagret i svinghjulets masse og til varme (tab i lejer og pakdåser i det angivne eksempel)
.. og nu skal jeg nok
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Jeg har vist ikke nævnt andet, end jeg ikke kan se, hvordan et lettere svinghjul kan medføre højere effekt.
Til gengæld påstår jeg, at et svinghjul med reduceret størrelse kan give en sjat som følge af det reducerede drag. Det har blot ingen relation til vægten.
Jeg fastholder derfor mit postulat om, at en eliminering af vingerne på et svinghjul til blæsekøling, vil afstedkomme en effektstigning.
Ydermere vil to svinghjul med samme vægt og hhv. stor/lille diameter levere forskellig gasrespons, qua "Kraft x Arm".
Forskellen på let/tungt svinghjul vs. tab af hastighed ved kørsel op ad bakke, tror jeg er en tidsbestemt illusion. Hvis stigningen er langstrakt nok, vil begge motorer ende på samme tophastighed, men det tunge svinghjul er længere tid om at tabe pusten.
Der er ingen tvivl om, at en innerrotor gør en forskel (selv med statisk tændingstidspunkt), og hvis motoren får en eksplosiv karakteristik, kan jeg godt forstå, man narres til at tro, motoren har fået flere kræfter.
Det samme gælder om indsugning uden lyddæmpning: Motoren lyder som om den har fået flere kræfter, selv om det ikke behøver være mere effektiv tuning end 'fartstriber'.
Til gengæld påstår jeg, at et svinghjul med reduceret størrelse kan give en sjat som følge af det reducerede drag. Det har blot ingen relation til vægten.
Jeg fastholder derfor mit postulat om, at en eliminering af vingerne på et svinghjul til blæsekøling, vil afstedkomme en effektstigning.
Ydermere vil to svinghjul med samme vægt og hhv. stor/lille diameter levere forskellig gasrespons, qua "Kraft x Arm".
Forskellen på let/tungt svinghjul vs. tab af hastighed ved kørsel op ad bakke, tror jeg er en tidsbestemt illusion. Hvis stigningen er langstrakt nok, vil begge motorer ende på samme tophastighed, men det tunge svinghjul er længere tid om at tabe pusten.
Der er ingen tvivl om, at en innerrotor gør en forskel (selv med statisk tændingstidspunkt), og hvis motoren får en eksplosiv karakteristik, kan jeg godt forstå, man narres til at tro, motoren har fået flere kræfter.
Det samme gælder om indsugning uden lyddæmpning: Motoren lyder som om den har fået flere kræfter, selv om det ikke behøver være mere effektiv tuning end 'fartstriber'.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: svinghjuls tuning
kreidlerhansen skrev:Jeg har vist ikke nævnt andet, end jeg ikke kan se, hvordan et lettere svinghjul kan medføre højere effekt.
akkurat!
Til gengæld påstår jeg, at et svinghjul med reduceret størrelse kan give en sjat som følge af det reducerede drag. Det har blot ingen relation til vægten.
Jeg fastholder derfor mit postulat om, at en eliminering af vingerne på et svinghjul til blæsekøling, vil afstedkomme en effektstigning.
akkurat! fordi der er mindre luftstrømningstab med en mindre/ingen blæsekrans end samme motor med en standard blæsekrans, men ændringen med de beherskede omdrejnings tal (det ER jo ikke en jetmotor ) er til at overse
Ydermere vil to svinghjul med samme vægt og hhv. stor/lille diameter levere forskellig gasrespons, qua "Kraft x Arm".
akkurat!
Forskellen på let/tungt svinghjul vs. tab af hastighed ved kørsel op ad bakke, tror jeg er en tidsbestemt illusion. Hvis stigningen er langstrakt nok, vil begge motorer ende på samme tophastighed, men det tunge svinghjul er længere tid om at tabe pusten.
akkurat!
Der er ingen tvivl om, at en innerrotor gør en forskel (selv med statisk tændingstidspunkt), og hvis motoren får en eksplosiv karakteristik, kan jeg godt forstå, man narres til at tro, motoren har fået flere kræfter.
Det samme gælder om indsugning uden lyddæmpning: Motoren lyder som om den har fået flere kræfter, selv om det ikke behøver være mere effektiv tuning end 'fartstriber'.
right again! kun gasresponsen kan ændre sig
-
- Moderator
- Indlæg: 3951
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: svinghjuls tuning
Knud >> Kør en tur på min Kreidler... 1/10 jetmotor med en spandfuld skruer i, haha!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!