Forskel på FS1-DX 76-78

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
thomatrix
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 2. apr 2010 17:32
Kontakt:

Forskel på FS1-DX 76-78

Indlæg af thomatrix »

Hej,
jeg er som så mange andre tidligere ejer af en FS1 tilbage i start '90, og har de senere år gået og spekuleret på, om man måske ikke kunne have lidt sjov ud af, at gå og skrue i sådan en igen.

Det skal være en DXer, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvilken årgang. Mit spørgsmål er således - hvilke forskelle er der på de tre årgange, og er der nogle væsentlige forbedringer (eller forringelser) på de senere modeller?

FS1-DX 381-220101 - 226140 1976
FS1-DX 381-240101 - 243700 1977
FS1-DX 381-260101 - 1978

Jeg tænker også lidt på, om nogle kunne kommentere på prislejet, hvis man vil have en model i god stand. Jeg vil gerne betale lidt for det, men så skal det også være i orden! Jeg har fx kigget lidt på disse to:

http://www.dba.dk/yamaha-fs1-4-gear/id-1006308171/" onclick="window.open(this.href);return false; (1978'er)

viewtopic.php?f=41&t=16394" onclick="window.open(this.href);return false; (1976'er)

Håber i kan komme med lidt viden, råd og vejledning.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Forskel på FS1-DX 76-78

Indlæg af FS1originalen »

I "gamle dage" havde vi en - i mine øjne - god regel om ikke at kommentere andres priser offentligt på forum. Den er desværre gået fløjten, men jeg holder nu fast ved den :oops:

Begge knallerter er fine restaureringer lavet af "voksne mænd der ved hvad de har med at gøre" - begge er forumbrugere!!!
Du skal være klar over at - ligegyldigt hvilken du vælger - kun får en 90% original Yamaha. Låsesmedens har feks. ikke det originale sæde, og Kelds den røde har tidligere været kommenteret herinde hvor folk kunne spotte lidt uoriginale dele. Begge har med statsgaranti også uoriginale skærme. Dette er ikke nævnt for at skræmme dig væk, men blot for at nævne at vi (næsten) allesammen må gå lidt på kompromis med enkelte dele som enten er umulige at skaffe, eller er så dyre på Ebay så knallerten bliver dobbelt så dyr!!!

Min mening om årgangsmodellerne er at Yamaha fra starten og til og med årgang 76 forbedrede modellerne lidt år for år, for så i 77 at gå den modsatte vej og spare hvor man kunne: Speedometeret gik fra krom til plast, navkoblingen i baghjulet forsvandt, sideskjoldende gik fra stål til plast, forgaflen fik tyndere ben, baglygten "skrumpede" etc. etc.
Resultatet blev dog en stor salgssucces, og det er da også 78 modellen de fleste kender eller kan huske fra dengang!

Nå, men håber du beslutter dig, og at vi ses på landevejene til sommer...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
thomatrix
Helt ny i flokken
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 2. apr 2010 17:32
Kontakt:

Re: Forskel på FS1-DX 76-78

Indlæg af thomatrix »

Hej Erik,
jeg forstår udmærket din kommentar omkring offentlig prisdebat.

Umiddelbart lyder det ud fra din beskrivelse som om, at årgang 76 er den rette at gå efter, forudsat at sælger har holdt den noget nær original.

Jeg bliver en smule nysgerrig, hvad fordelen er ved navkoblingen?

Hvis andre har kommentarer, så hører jeg dem meget gerne og findes der noget materiale, som beskriver forskelle, så link endeligt til det.

God aften.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Forskel på FS1-DX 76-78

Indlæg af Knud »

Man kan tage bag hjul af uden at rode med kæden og den giver en mere blød gang
:mrgreen:
Brugeravatar
trs
Fuldblods knallert
Indlæg: 459
Tilmeldt: tirs 25. okt 2011 14:42
Kontakt:

Re: Forskel på FS1-DX 76-78

Indlæg af trs »

Jeg ville gå efter den knallert / årgang jeg huskede / kan finde i det prisleje jeg vil betale.
De opdateringer / cost pris optimeringer som Erik skriver om, har ikke det vilde at sige på en veteranknallet.
Tag den model du bedst kan lide.
Yamaha FS1 1978 K1 Candy blå Lavet af ingenting.
Yamaha FS1 1978 K1 Brilliant rød -Solgt
Yamaha FS1 1989 Cross tema

Registrer eller søg stel & nummerblokke HER: register/add.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 76 mærker viewtopic.php?f=5&t=13774&p=124031&hilit=tank#p124031" onclick="window.open(this.href);return false;
Guide til 78 mærker viewtopic.php?f=21&t=2666" onclick="window.open(this.href);return false;

Ting tilsalg http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-1510201/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"