motor olie

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
tomgang
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 29. sep 2007 13:55
Kontakt:

motor olie

Indlæg af tomgang »

er ved at sætte en dx'er i stand

men er kommet i tvilv om hvilken slags olie der skal på motoren

mvh tomgang
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej tomgang...

Der er mange forskellige meninger om det, jeg har prøvet 3-4 forskellige...

en Synthetisk 10W30 er nok det der er bedst på en standard fs1

Jeg bruger denne : Motorex 10W/30 http://www.topracing.dk/view_product.ph ... =11-55-001

Det skulle være noget af det bedste ifølge min lokale Yamaha forhandler.

Men hvis det skal gå stærkt kan du have problemer med at koblingen skrider, og der kan man med fordel bruge alm. automatic olie (som den man bruger på puch maxi slyngkobling) så skulle koblingen fungere bedre og ikke skride så meget.

Jeg prøvede på et tidspunkt en 15W40 olie for at prøve at minimere tandhjulsstøj fra krumtap/koblingshus , det kan IKKE anbefales da koblingen skred nemmere & gearskiftet blev markant dårligere (holde stille og skifte gear var noget møg) hvor imod gearskiftet med tyndere olie var perfekt.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget, ellers spørger du bare igen :D
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04
Kontakt:

Indlæg af chas »

I didn't know that you tried a thicker engine oil Morten?

And the clutch slipped with it?

I've heard that it's not wise to use a wear inhibitor such as Slick, as it contains Teflon and the plates slip on that.
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

chas skrev:I didn't know that you tried a thicker engine oil Morten?

And the clutch slipped with it?

I've heard that it's not wise to use a wear inhibitor such as Slick, as it contains Teflon and the plates slip on that.
Hi chas, i tried the thicker oil before I got my new gear on the crankshaft.

I dont understand "a wear inhibitor such as Slick"... please explain... EDIT: Arrhh... now I understand :D additive that protects againts wear

Have you been busy on http://www.speakdanish.dk or are you just using online translator ? if you do, which one ? I tried to translate my answer to this subject on this website, and it made absolutely no sence.

http://www.translation-guide.com/free_o ... to=English
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Indlæg af Allan M »

Vær opmærksom på, at olie beregnet til biler (dvs med tørkobling), ofte indeholder diverse friktionsadditiver, som er ødelæggende for en kobling!

Jo bedre olie, jo værre (API SG og bedre frarådes decideret af visse mc-mærker)

Motorcykelolie er (bør være) produceret så der er taget højde for dette.

Så moralen er: SAE 10w30 olie på motoren - og køb en olie beregnet til motorcykler med vådkobling.
Den olie der linkes til her i tråden er helt garanteret glimrende, så er det ihvertfald ikke oliens skyld, hvis fs1 eren ikke kører ordentligt ;o)
Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04
Kontakt:

Indlæg af chas »

Nope, i'm using these guys:

http://gramtrans.com/

Theyre quite user friendly.
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!
Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04
Kontakt:

Indlæg af chas »

the oil i use is a 20w/50 Classic motor oil.

It's produced for a company called Halfords, to the original recipe for oil as used in the late 60's, 70's and 80's.

The green stuff ,just as it was and remember, we didn't know about additives back then.
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Allan M skrev:Vær opmærksom på, at olie beregnet til biler (dvs med tørkobling), ofte indeholder diverse friktionsadditiver, som er ødelæggende for en kobling!
Du har helt ret Allan, og det tænker man måske ikke lige på når man tager en dunk olie fra hylden...

Chas påpegede det faktisk også med hensyn til Teflon belægning.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten O
Junior knallert
Indlæg: 81
Tilmeldt: søn 9. sep 2007 19:12
Kontakt:

Indlæg af Morten O »

Jeg bruger bare det gear olie som de har ved Thansen? Og det kører umiddelbart fint nok :D
Mvh. Morten Møller Olesen

Nuværende:
Yamaha FS1 K1 1978 - viewtopic.php?f=18&t=8688

Solgt:
Yamaha FS1 K1 1976 - http://www.scootergalleri.dk/galleri/84 ... gear_solgt" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: motor olie

Indlæg af Lasse1969 »

Ligesom Tomgang, er jeg også kommet til at tvivle på hvilken type olie der skal bruges til Yamaha, jeg har aldrig kørt med den dyre, fordi jeg altid har fået at vide, at det ikke er nødvendig, til den type motor, i mange år har jeg kørt med billig olie fra Aldi (sae 10w 40 delsyntetisk letløbsolie), jeg har aldrig haft problemer med motor eller kobling.

Mit spørgsmål: er det en forkert olie jeg kører med. :?:
mvh. Lars
Brugeravatar
chas
Junior knallert
Indlæg: 57
Tilmeldt: tors 6. sep 2007 22:04
Kontakt:

Re: motor olie

Indlæg af chas »

It's not the wrong oil that you use.
So long as you can run without the clutch slipping and with adequate lubrication to the gear train. then it really shouldn't matter what oil you use.
Remember, these little Yammy engines are almost bullet proof!

On a thread on the UK FS1e forum, someone has recently suggested an alternative oil.
It is PJ1 Clutch Tuner Light oil.
Supposed to be very good, though I have not tried it as yet.

Good Luck.
Yamaha FS1e 1973 Candy Gold.....................................On the road!
Yamaha FS1e 1977 Baja Brown ........Now my Special, in Purple!
Piaggio NRG Extreme.....plastic thing, but On the road! It maybe plastic, but it's 100% better than a Motorhispania!
Motorhispania RX50...............On the road! Totally useless ped ever made!! It's gone! It's Gone! Yipee yahoo It's gone!!!

Also,
I am just an ignorant englishman, and i can not read,write or speak Danish!!! Sorry

Still trying to master English!!!
Brugeravatar
Lasse1969
Gummi rocker
Indlæg: 502
Tilmeldt: fre 11. jul 2008 16:15
Kontakt:

Re: motor olie

Indlæg af Lasse1969 »

Hey Chas

thank you very much for your answer. now I can sleep weel at night.

Best regurard to you from
Lasse
mvh. Lars
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"