Har eksperimenteret med lakering af fjedre og det maling der igennem mine erfaringer holder bedst er polyester baseret pulverlak!
Ved første sammenspænding af fjederen
Efter at have presset fjedren helt sammen og fra hinanden 5 gange
Færdig efter at have gentaget processen 13 gange stadig ingen tegn på slid, krakeleringer
Er imponeret over polyester baseret pulvers holdbarhed
pulverlak på fjedre
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
pulverlak på fjedre
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: pulverlak på fjedre
Hvordan "grunder" du emnet? Hvordan er proceduren - og hvad gør du for at sikre at den hvide pulverlak har maksimal vedhæftning?juhl-drengen skrev:Er imponeret over polyester baseret pulvers holdbarhed
/Steen
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: pulverlak på fjedre
Simpel sandblæsning, derefter affedtning, i 120 graders varme et kvarters tid, så lader jeg det køle af og derefter pulver (holder udemærket uden grunder) og så 180 grader i 10 minutter
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: pulverlak på fjedre
Hmm.. Nu er jeg jo ikke stor fan af pulverlak, så jeg må indrømme at jeg bliver en smule skeptisk, når du skriver at det holder udmærket uden grunder. Vi har jo alle sammen set pulverlak som skaller af i store flager, når rusten tager fat indenunder. Er der nogen god grund til at undlade grunderen?juhl-drengen skrev:...(holder udemærket uden grunder)...
/Steen
Re: pulverlak på fjedre
Pulverlak anses normalt som tæt, og en grunder er ikke nødvendig. Men kommer der først hul ind til metallet kan det arbejde sig videre. Ligesom det kan på normal lak, der er resultatet bare ikke så voldsom. Der findes også grunder til pulverlak, så vidt jeg ved er det mere kompliceret at påføre. Da selve lakken så har lidt mindre at hænge fast på, fordi grunderen skærmer for en del af den statiske elektricitet. Mener også man kan påføre selve pulverlakken på det varme emne, lige efter det kommer ud af ovnen. Så er der ikke brug for så meget statisk hjælp, da pulveret smelter så snart det rammer det varme emne.
Jeg synes pulverlak er fedt, især på dele der ofte er i berøring med alt muligt. Meget tyk og stabil lak, hvis man har prøvet at sandblæse noget der har været pulverlakeret er man ikke i tvivl
Men alt dette kan Juhl vidst fortælle mere om, da han er i gang med at blive uddannet indefor området
Jeg synes pulverlak er fedt, især på dele der ofte er i berøring med alt muligt. Meget tyk og stabil lak, hvis man har prøvet at sandblæse noget der har været pulverlakeret er man ikke i tvivl
Men alt dette kan Juhl vidst fortælle mere om, da han er i gang med at blive uddannet indefor området
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: pulverlak på fjedre
Var faktisk ved at skrive en detaljeret forklaring men computeren lukkede uden advarsel ned så i får den lige igen senere iaften
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: pulverlak på fjedre
Okay her er lige en ABC for industri lakker!
PULVER:
Indeholder ikke opløsnings middel som vådlak og binder på emnet via en statisk eller elektrostatisk ladning, som pulveret får samtidig med pulver anlægget suger det op til at blive skudt ud af pistolen(findes både som automatiske systemer og som håndsprøjter, det mest brugte er automatiske hvor jeg på skoleforløb bruger håndsprøjter
Lige til fakta: BMW har lakeret en af deres modeller i pulverlak dog gik de hurtigt fra det da det nærmest er umuligt at lave skader og ridser med et pænt resultat, desuden er pulver lak en af de yngste former for overfladebehandling og man begyndte først med det i 60'erne
Fremgangs måde: Forbehandling>>pulver top lak>> hærdeovn (f.eks 180 grader i 10 minutter)>> afkøling på nogle minutter og så klar til brug
fordele: nemt at arbejde med, fejl på lakken kan nemt rettes inden det brændes på, bider godt på overfladen og kan stå alene, kan monteres/bruges samme dag som det males (derfor meget anvendligt i en større produktion), det er i de færreste tilfælde særligt giftigt og skadeligt så man kan nøjes med minimalt sikkerheds udstyr (hvis ikke noget overhovedet), der er ikke særlig meget spild ved maling med pulver da det ofte kan nå ind og binde steder hvor vådlak ikke kan nå da pulveren er statisk og maler man f.eks på en flad plade så vil meget af det pulver der "flyver" forbi den side man maler automatisk sætte sig på bagsiden, pulver er billigt og tiden i produktionen minimal.
Minusser: svært at fjerne fra emnet uden at gøre brug af kemisk forbehandling, får svære og svære ved at binde på overfladen jo flere lag man lægger på(derfor bruges sjældent grunder, kun til ting der skal have en meget høj korrosions standard), når det først begynder at skalle så går det hurtigt med resten og så er det svært at reparere lak skader, pulver anlæg + hærdeovn mm. er rimeligt dyrt og kan derfor ikke svare sig til hobby brug.
VÅDLAK:
Indeholder hærder, opløsnings midler mm.
Fremgangs måde: forbehandling>> et eller flere lag grunder>>tørretid på et par timer>>et eller flere lag toplak>>tørretid>>klarlak(hvis ønskes)>> tørretid>> færdig
ved vådlak er der ofte 6-24 timers hærdetid mellem hvert lag så fra emnet kommer ind til det kan sendes ud igen kan der ofte gå op til et par dage før emnet kan bruges.
Til større ting som konstruktioner, offshore osv er våd meget populært mens det ved mindre emner bliver mindre og mindre brugt hvor pulver bruges oftere!
Fordele: nemt at reparere på, nemt at fjerne gammelt lak, billigt i indkøb af værktøj, bedre egnet til hobbybrug og der findes flere typer af våd lak (f.eks vandbaseret, akryl, epoxy mm.)
Minusser: svært at arbejde med og rette fejl under lakering, tidskrævende, opløsningsmidlerne gør det mere forurenende og giftigt og derved er sikkerheds udstyr som åndedrætsværn, maler dragt osv. nødvendigt
Ved bladt industries bruger jeg til daglig vådlak som indeholder bla. glas, det er noget pisse giftigt stads der bider forbandet godt og er genialt til brug offshore da det er nemt at reparere på og emnerne vi laver kan være 80-10 meter lange mens der i diameter kan holde flere biler.. jeg må indrømme jeg synes selv mest om våd lak da jeg synes det er mest håndværk og gefühle i det, men pulver lak er det jeg foretrækker nu hvor jeg f.eks render på skoleforløb og i pauserne render og laver knallert stumper da det netop er nemt at lave og kan have stumperne med hjem igen samme dag jeg tager dem med!
Er ved at køre lidt sur i at fortælle om det så spørg hvis der er mere, det blev lige lidt kort her til sidst men det dækker det overordnede
PULVER:
Indeholder ikke opløsnings middel som vådlak og binder på emnet via en statisk eller elektrostatisk ladning, som pulveret får samtidig med pulver anlægget suger det op til at blive skudt ud af pistolen(findes både som automatiske systemer og som håndsprøjter, det mest brugte er automatiske hvor jeg på skoleforløb bruger håndsprøjter
Lige til fakta: BMW har lakeret en af deres modeller i pulverlak dog gik de hurtigt fra det da det nærmest er umuligt at lave skader og ridser med et pænt resultat, desuden er pulver lak en af de yngste former for overfladebehandling og man begyndte først med det i 60'erne
Fremgangs måde: Forbehandling>>pulver top lak>> hærdeovn (f.eks 180 grader i 10 minutter)>> afkøling på nogle minutter og så klar til brug
fordele: nemt at arbejde med, fejl på lakken kan nemt rettes inden det brændes på, bider godt på overfladen og kan stå alene, kan monteres/bruges samme dag som det males (derfor meget anvendligt i en større produktion), det er i de færreste tilfælde særligt giftigt og skadeligt så man kan nøjes med minimalt sikkerheds udstyr (hvis ikke noget overhovedet), der er ikke særlig meget spild ved maling med pulver da det ofte kan nå ind og binde steder hvor vådlak ikke kan nå da pulveren er statisk og maler man f.eks på en flad plade så vil meget af det pulver der "flyver" forbi den side man maler automatisk sætte sig på bagsiden, pulver er billigt og tiden i produktionen minimal.
Minusser: svært at fjerne fra emnet uden at gøre brug af kemisk forbehandling, får svære og svære ved at binde på overfladen jo flere lag man lægger på(derfor bruges sjældent grunder, kun til ting der skal have en meget høj korrosions standard), når det først begynder at skalle så går det hurtigt med resten og så er det svært at reparere lak skader, pulver anlæg + hærdeovn mm. er rimeligt dyrt og kan derfor ikke svare sig til hobby brug.
VÅDLAK:
Indeholder hærder, opløsnings midler mm.
Fremgangs måde: forbehandling>> et eller flere lag grunder>>tørretid på et par timer>>et eller flere lag toplak>>tørretid>>klarlak(hvis ønskes)>> tørretid>> færdig
ved vådlak er der ofte 6-24 timers hærdetid mellem hvert lag så fra emnet kommer ind til det kan sendes ud igen kan der ofte gå op til et par dage før emnet kan bruges.
Til større ting som konstruktioner, offshore osv er våd meget populært mens det ved mindre emner bliver mindre og mindre brugt hvor pulver bruges oftere!
Fordele: nemt at reparere på, nemt at fjerne gammelt lak, billigt i indkøb af værktøj, bedre egnet til hobbybrug og der findes flere typer af våd lak (f.eks vandbaseret, akryl, epoxy mm.)
Minusser: svært at arbejde med og rette fejl under lakering, tidskrævende, opløsningsmidlerne gør det mere forurenende og giftigt og derved er sikkerheds udstyr som åndedrætsværn, maler dragt osv. nødvendigt
Ved bladt industries bruger jeg til daglig vådlak som indeholder bla. glas, det er noget pisse giftigt stads der bider forbandet godt og er genialt til brug offshore da det er nemt at reparere på og emnerne vi laver kan være 80-10 meter lange mens der i diameter kan holde flere biler.. jeg må indrømme jeg synes selv mest om våd lak da jeg synes det er mest håndværk og gefühle i det, men pulver lak er det jeg foretrækker nu hvor jeg f.eks render på skoleforløb og i pauserne render og laver knallert stumper da det netop er nemt at lave og kan have stumperne med hjem igen samme dag jeg tager dem med!
Er ved at køre lidt sur i at fortælle om det så spørg hvis der er mere, det blev lige lidt kort her til sidst men det dækker det overordnede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY