Godaw, har været her før med noget Suzuki dm50 for neget tid siden, men fik så kørekort, så det faldt lidt til jorden, men er næsten færdig med at totalrenovere den så jeg har den til hyggebrug.
Er så kommet til at køre Trabant istedet (noget af en opgradering, hva?)
Den begyndte dog at lyde lidt specielt her de sidste par dage, så ledte lidt rundt omkring efter fejl, men måtte ret dybt ind for at finde noget. Et styk brugt krumtapsleje:
2014-07-21 17.40.44 by mati0921, on Flickr
Så der skal ny kværn til, da der er kommet skrotmetal op ovenpå stemplerne, og cylinderne var ikke for gode i forvejen.
Jeg har to muligheder:
1. standard motor, klar til at smække i og køre:
https://www.trabantwelt.de/Trabant-601/ ... 0d48bk4175
2. 700 ccm cylinderkit, og sportskrumtap med bedre lejer.
https://www.trabantwelt.de/Trabant-Tuni ... 0d48bk4175
https://www.trabantwelt.de/Trabant-Tuni ... 0d48bk4175" onclick="window.open(this.href);return false;
std. er 600 ccm. denne løsning vil koste ca. 1500 kr mere, og jeg skal selv skrue det sammen i den blok jeg har.
Vil det give noget mere til at komme udenom lastbiler på motorvejen, og op ad bakker? har ikke brug for flere omdrejninger, og den behøves heller ikke være hurtigere i optrækket. alle de gamle golf 2'ere kan ikke følge med fra lyskryds alligevel.
Er ikke interesseret i de helt store ændringer, og vil helst beholde den org. kabu (der skal nok en anden dyse i)
Er ikke helt vildt god til det der tysk, og der er ikke så mange andre steder folk gør i dem, så håber lidt der er nogen totakts folk her på siden der kan komme med input.
Trabant motor
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Trabant motor
hejsa... sådan en 2 takter er sjov fordi den er hurtig og langsom på samme tid... jeg har selv haft alle 3 modeller af wartburg og jeg var glad for dem alle, dog var den fedeste en pickup fra `86 som kun havde kørt omkring 60000 km - den kunne faktisk køre en streg over 150 kmt på speedometeret når den fik lov at ringe helt ud, men den gik også extremt godt...
en wartburt har 3 cylindre 992 ccm 50 hk ved 4250 rpm & 100 nm ved 3000 rpm...
hvad du skal vælge er nok ligegyldigt, jeg tænker at 600 eller 700 ccm er lige fedt, dog vil den måske bundtrække lidt bedre med de 700 ccm + at kompressionsforholdet unægteligt vil stige lidt, det giver sikkert 5 hk extra... jeg syntes du bare skal holde dig til std. kaburatoren, nu ved jeg ikke hvordan det er på sådan en trabant, men kan fortælle at en wartburg har en fælles dobbelt registerkaburator på 2 gange 23 mm...
jeg ved en som monterede 3 enkelt kaburator på sådan en wartburg, alså en for hver cylinder, men effektforøgelsen var kun 10 hk - det som så ændrede effekten makant var udstødningssystemet, men det kommer til at fylde enormt meget idet der skal være plads til 3 expantionskamre i den ene side af motorrummet - på den måde kan en wartburg så yde ca. 75 hk.
godt du selv kan lave vognen - kom endeligt med lidt billeder undervejs
hilsen olieklud
en wartburt har 3 cylindre 992 ccm 50 hk ved 4250 rpm & 100 nm ved 3000 rpm...
hvad du skal vælge er nok ligegyldigt, jeg tænker at 600 eller 700 ccm er lige fedt, dog vil den måske bundtrække lidt bedre med de 700 ccm + at kompressionsforholdet unægteligt vil stige lidt, det giver sikkert 5 hk extra... jeg syntes du bare skal holde dig til std. kaburatoren, nu ved jeg ikke hvordan det er på sådan en trabant, men kan fortælle at en wartburg har en fælles dobbelt registerkaburator på 2 gange 23 mm...
jeg ved en som monterede 3 enkelt kaburator på sådan en wartburg, alså en for hver cylinder, men effektforøgelsen var kun 10 hk - det som så ændrede effekten makant var udstødningssystemet, men det kommer til at fylde enormt meget idet der skal være plads til 3 expantionskamre i den ene side af motorrummet - på den måde kan en wartburg så yde ca. 75 hk.
godt du selv kan lave vognen - kom endeligt med lidt billeder undervejs
hilsen olieklud
Re: Trabant motor
fin bil..jeg ville nok gå efter den komplette (lille) motor..så køre det uden problemer...og så lave et tunings procjekt sideløbende
. selv bygge nogle exp forrør potter...og måske bygge en tunet motor af vrag delene...det må være let at få dobbelt effekt..med større kaburatore/og gode potter..og måske lidt forhøjet kompresion...
. selv bygge nogle exp forrør potter...og måske bygge en tunet motor af vrag delene...det må være let at få dobbelt effekt..med større kaburatore/og gode potter..og måske lidt forhøjet kompresion...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Trabant motor
Der kommer ikke større cylindere på da de anses som motorbytning, og hvis det giver mere end 20 % effektforøgelse udløser det ny afgift....
Det bliver der ikke råd til i denne omgang, så det kan man jo altid lave på en anden på et tidspunkt, evt. smide den på maven, med nogle brede fælge.
Det bliver der ikke råd til i denne omgang, så det kan man jo altid lave på en anden på et tidspunkt, evt. smide den på maven, med nogle brede fælge.
Re: Trabant motor
der er vel næsten ingen afgift..så selv 100% afgift er vel få tusinde kr..
men det bliver jo ikke en ræser..så bare den er kvik ude af grønt lys..er det fint nok..den køre jo på det lækre hår og charmen...så skide værd med topfart
men det bliver jo ikke en ræser..så bare den er kvik ude af grønt lys..er det fint nok..den køre jo på det lækre hår og charmen...så skide værd med topfart
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Trabant motor
Som standard er der ikke rigtig noget der kan følge med fra lyskryds, men de kommer ret hurtigt efter det.
Men stadig sjovt at se føreren af en gammel golf med lidt for stor turbo og lidt for mange omgange på pumpen i bakspejlet.
Jeg gav 3000 i afgift for et år siden, da jeg importerede den, og det en støøre boring+ afgift koster ekstra, tror jeg ikke jeg får nok gavn af det. standard renoveret det bliver.
Men stadig sjovt at se føreren af en gammel golf med lidt for stor turbo og lidt for mange omgange på pumpen i bakspejlet.
Jeg gav 3000 i afgift for et år siden, da jeg importerede den, og det en støøre boring+ afgift koster ekstra, tror jeg ikke jeg får nok gavn af det. standard renoveret det bliver.
Re: Trabant motor
Hej
Havde du virkelig tænkt dig at køre den til syn?
Jeg har kigget lidt på dine links og jeg må sige (som gammel Wartburg-mand) at det er da noget mere interessant at ombygge den til en "Wabant". Så får du lige fordoblet effekten og får i tilgift en langt mere holdbar motor!
/Steen
Ok - der afslørede du lige dig selv som den mest dydige bruger på forum!mati0921 skrev:Der kommer ikke større cylindere på da de anses som motorbytning, og hvis det giver mere end 20 % effektforøgelse udløser det ny afgift....
Havde du virkelig tænkt dig at køre den til syn?
Jeg har kigget lidt på dine links og jeg må sige (som gammel Wartburg-mand) at det er da noget mere interessant at ombygge den til en "Wabant". Så får du lige fordoblet effekten og får i tilgift en langt mere holdbar motor!
/Steen
Re: Trabant motor
men måske endnu bedre den 3 cylindrede wartburg motor, men så skal man jo også lave 3 udstødninger
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter