Hvilken cylinder?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07
Kontakt:

Hvilken cylinder?

Indlæg af jepp3307 »

Halløj derude

Jeg overvejer at købe en tuncylinder, men er i tvivl om det skal være 43mm eller 45mm?
Hvor meget forskel er der på de to, i forhold til hvor meget det "giver"?
Og kører maskinen bedre med den ene frem for den anden?

Vh Jeppe
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilken cylinder?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er mere indretningen og kvaliteten af cylinder / stempel der gør forskellen end 2 mm... der er masser af billigt bras som sikkert ikke vil holde ret længe & som også kører elendigt... hvis det skal være jerncylinder ville jeg vælge en 43 mm Z1 med tilhørende stempel, dem har benny til 750 kr - hvis det skal være alucylinder ville jeg vælge en athena nicasil 43 mm med tilhørende stempel...

du kan også vælge at få opboret en brugt cylinder, her ville jeg vælge en fra gammel tid da de typisk er støbt bedre end en ny til få hundrede kr. - det handler om god symetri i skyllekanaler og udstødningsport & så at der ikke dykker "luftlommer" op ved opboringen, samt at stålet i sig selv har en god kvalitet - stemplet er super vigtigt, her handler det om at det ikke er skævt fra start, det kræver næsten en udmåling eller også at man bare er lidt heldig - holder målet ikke ordenligt vil den enten sætte sig eller rasle som bare pokker... en god cylinder / stempel har god kompression og ikke noget støj

hilsen olieklud
jepp3307
Helt ny i flokken
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 09:07
Kontakt:

Re: Hvilken cylinder?

Indlæg af jepp3307 »

Tusind tak for svar. Jeg tænker over det.

Vh Jeppe
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Hvilken cylinder?

Indlæg af Knud »

Du kan evt få inspiration fra min Iwy eller gadetøsen det er noget med godaw i
:mrgreen:
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvilken cylinder?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som Claus også er inde på ville jeg vælge at anskaffe f.eks. en mishandlet 43 mm FS1 cylinder og så få den opboret til 44 mm. Det fik jeg selv gjort for over 10 år siden og fungerer godt på både membran - og drejeventilsmotor. I øjeblikket sidder sættet på en JT1 drejeventilsmotor der rykker så hårdt, at koblingen glider under optræk...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"