Hei fra Norge
Hei fra Norge
Hei jeg heter Morten og kommer fra Arendal i Norge. Jeg har holdt på med veteran mopeder og motorsykler i mange år. Siste tilskudd er en Diesella Special Standard. Her er noen bilder av det jeg har renovert/bygd om de siste år. Og til sist Diesella`n. Jeg vil bli veldig glad om noen her inne har info om Diesella, og spesielt motoren som skal være en 2 girs motor med håndgir.
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Hej Morten,
Velkommen på forum. Flotte og sjældne maskiner du har
Du får lige et par billeder af den Diesella jeg renoverede for ca 15 år siden, og senere har solgt:
Motoren er ganske rigtigt med 2 håndgear, og burde kunne findes - men du skal nok på marked i Danmark for at have en god chance!
Er den gule farve original? Hvis den er tror jeg det er en knallert fra det danske postvæsen som brugte dem i 60'erne.
Erik
Velkommen på forum. Flotte og sjældne maskiner du har
Du får lige et par billeder af den Diesella jeg renoverede for ca 15 år siden, og senere har solgt:
Motoren er ganske rigtigt med 2 håndgear, og burde kunne findes - men du skal nok på marked i Danmark for at have en god chance!
Er den gule farve original? Hvis den er tror jeg det er en knallert fra det danske postvæsen som brugte dem i 60'erne.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hei fra Norge
Hei Morten, og velkommen.
Her på forum kan du finde mange nyttige oplysninger om mopeder.
Jeg ved ikke, om Diesella har eksporteret til Norge. Derby har vist nok.
Kunne du ikke finde stelnummeret? Måske nummeret er anderledes opbygget, hvis det er en norsk importeret.
Her på forum kan du finde mange nyttige oplysninger om mopeder.
Jeg ved ikke, om Diesella har eksporteret til Norge. Derby har vist nok.
Kunne du ikke finde stelnummeret? Måske nummeret er anderledes opbygget, hvis det er en norsk importeret.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hei fra Norge
Takk Erik
Det var en flott renovering du har gjort her. Det følger med motor til min, men jeg henter den først neste helg så jeg vet lite om tilstand ennå. Ser ut som den har vært gul original ja. Kommer nok desverre ikke til å renovere denne til originalstand, har noen skumle planer om en "special" utgave. Ang motoren lurer jeg først og fremst på hvilken type lager har krysspinnen i stempelet. Bronseforing eller rullelager ? Samt hvilken type clutch sitter i disse motorene, lamell eller konusclutch ?
Takk Jens
Denne sykkelen kommer fra Danmark, kommer tilbake med stelnummeret så snart jeg har hentet den. (neste helg)
Morten
Det var en flott renovering du har gjort her. Det følger med motor til min, men jeg henter den først neste helg så jeg vet lite om tilstand ennå. Ser ut som den har vært gul original ja. Kommer nok desverre ikke til å renovere denne til originalstand, har noen skumle planer om en "special" utgave. Ang motoren lurer jeg først og fremst på hvilken type lager har krysspinnen i stempelet. Bronseforing eller rullelager ? Samt hvilken type clutch sitter i disse motorene, lamell eller konusclutch ?
Takk Jens
Denne sykkelen kommer fra Danmark, kommer tilbake med stelnummeret så snart jeg har hentet den. (neste helg)
Morten
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Re: Hei fra Norge
Den er med bronce bøsning ved stemplet. 10 mm pind.
Koblingen er meget speciel. Den består af 3 stk 6-7 mm fiber koblingsplader, som har tandhjul i periferien. Disse fiber koblingsplader trækkes så af et tandhjul på krumtappen. Det er et meget følsomt system, der nok har ødelagt mange koblingsplader gennem tiderne.
Koblingen er meget speciel. Den består af 3 stk 6-7 mm fiber koblingsplader, som har tandhjul i periferien. Disse fiber koblingsplader trækkes så af et tandhjul på krumtappen. Det er et meget følsomt system, der nok har ødelagt mange koblingsplader gennem tiderne.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hei fra Norge
..den er dog ikke populær..da den er sløv som et norsk forår..
vi har familie i Hønefoss..og det var også meningen diesellaen skulle derop..men den trækker for dårligt til bjerg vejene...så den er strandet her nede...
problemet er at stemplet vender langt nede i cylenderen..så sqvich band eksistere ikke..vi har så drejet 3 mm af cylenderen..men der er stadig 2-.3 mm til top af culenderen..men vi tør ikke dreje mere af..da kompresionen stiger enormt..jeg tror der skal tages et map af skylle portene/stempel skørt ..så man kan finde et rigtigt stempel højde..eller en modifikation af stemplet..det er der folk som er vilde med..men jeg er ikke expert
strynboen på test profil
Re: Hei fra Norge
Takk til dere begge.
Det betyr vel at clutchen ikke klarer all verden med krefter ? Å få ut 3-4 hester på 50 kubikk er nomalt ikke noe problem om man endrer porttider, men så er det varme da. Ser ikke ut som kjøleribbene er veldig store, pluss at sylinderen er støpejern. Er det ingen som har klart å få den til å trekke bra ? jeg har tunet mange Gilera totaktere nokså kraftig, men uten en bra krumtap og clutch er det ikke noe poeng. Hmm, får se hva jeg gjør når jeg har fått studert motoren.....
-M-
Det betyr vel at clutchen ikke klarer all verden med krefter ? Å få ut 3-4 hester på 50 kubikk er nomalt ikke noe problem om man endrer porttider, men så er det varme da. Ser ikke ut som kjøleribbene er veldig store, pluss at sylinderen er støpejern. Er det ingen som har klart å få den til å trekke bra ? jeg har tunet mange Gilera totaktere nokså kraftig, men uten en bra krumtap og clutch er det ikke noe poeng. Hmm, får se hva jeg gjør når jeg har fått studert motoren.....
-M-
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Nye Diesella stempler er næsten umulige at skaffe i dag, derfor har vi fundet frem til at stempel fra Yamaha Passola/Sting kan bruges og faktisk kører bedre end det originale.
Stemplet har samme højde som det originale, men krydspinden sidder en smule lavere hvilket giver en smule højere kompression og lidt længere "indsugningstid". Broncelejet i krydspinden skal afkortes en smule så passer det perfekt.
Erik
Stemplet har samme højde som det originale, men krydspinden sidder en smule lavere hvilket giver en smule højere kompression og lidt længere "indsugningstid". Broncelejet i krydspinden skal afkortes en smule så passer det perfekt.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Hei fra Norge
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Præcis.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Velkommen til! Fine maskiner!
Jeg tænker, det er muligt at øge omdrejningstallet og kompensere med en lettere gearing (hvis brugbare tandhjul ellers kan findes?).
Det burde ikke være så hårdt ved koblingen at gå den vej.
Jeg tænker, det er muligt at øge omdrejningstallet og kompensere med en lettere gearing (hvis brugbare tandhjul ellers kan findes?).
Det burde ikke være så hårdt ved koblingen at gå den vej.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hei fra Norge
Hei og takk Jesper.kreidlerhansen skrev:Velkommen til! Fine maskiner!
Jeg tænker, det er muligt at øge omdrejningstallet og kompensere med en lettere gearing (hvis brugbare tandhjul ellers kan findes?).
Det burde ikke være så hårdt ved koblingen at gå den vej.
Du har et godt poeng der, jeg ser nok at koblingen er det svakeste punktet. Men "litt" moment vil man da ha Holder nå på å Google etter andre cylindere med ca 40mm slaglengde. Så da var denne fin. (stjålet fra MopedArmy)
Bore - Stroke
Batavus M56 40.0 X 38.0
CanAm DS50
Cobra CX50 39.0 X 41.7
Derbi PP 38.0 X 43.0
Derbi RV 39.87 X 40.0
Garelli moped 40.0 X 39.0
Honda NB50 40.0 X 39.3
Honda NQ50 41.0 X 37.4
Honda MB5 39.0 X 41.4
Honda NC50 40.0 X 39.6 1977
Honda NC50 40.0 X 39.3 1978
Honda NA50 40.0 X 39.3
Honda NX50 40.0 X 39.3
Honda PA50 40.0 X 39.3
Jawa 210 39.0 X 41.0
Kreidler Mo-Ped 40.0 X 39.7
KTM 50SX 39.5 X 40.0
Minarelli V1 39.8*X 42.0
Minarelli V1L 41.0 X 39.0
Morini S5 39.0 X 41.7
Morini M01 40.4 X 39.0
Morini M1 40.4 X 39.0
Motobecane 7
Motobecane 50
Puch E50 38.0 X 43.0
Puch Korado 38.0 X 43.0
Peugeot 101 40.0 X 39.0
Peugeot 102 40.0 X 39.0
Peugeot 103 40.0 X 39.0
Polini X1 40.2 X 39.3
Polini X3 40.2 X 39.3
Sachs 505 38.0 X 42.0
Sachs 505 38.0 X 42.0
Sachs 505 38.0 X 42.0
Suzuki JR50 41.0 X 37.8
Suzuki FZ50 41.0 X 37.8
Suzuki LTA50 41.0 X 37.8
Suzuki FA50 41.0 X 37.4
Tomos A35 38.0 X 43.0
Yamaha PW50 40.0 X 39.2
Yamaha DT50 40.0 X 39.2
Yamaha LC50 40.0 X 39.2
Yamaha SH50 40.0 X 39.2
Yamaha LB70 47.0 X 42.0
Yamaha QT50 40.0 X 39.2
Kun slaglengde.
37.4mm= Suzuki FA50
37.4 mm = Morini scooter
37.5mm= suzuki katana
37.8mm =suzuki jr 50 (kids dirt bike) , ts50 , rm50
38.0 mm = Batavus Laura M48/M56
38.0 mm = Piaggio/Gilera Hi-Per 2
39.0 mm = (Franco) Morini M1 Reed Valve
39.0 mm = Garelli NOI/ horizontal
39.0 mm = Hero Majestic
39.0 mm = Minarelli V1L(HKS)
39.0 mm = Minarelli AM 4 5 & 6 (Shifter)
39.0 mm = Aprilia Af1 50 futura
39.1 mm = Peugeot scooter (Also Fox, Wallaroo and 103)
39.2 mm = Minarelli horizontal LC/AC and vertical scooter. qt50, mj50, lb50 chappy, lc50 champ
39.3 mm = Piaggio scooter LC/AC
39.6 mm = Honda PA50/Hobbit/Camino
39.7 mm = Yamaha DT50MX, FS1, RD50, RD60 motorcycles
39.7 mm = Kreidler shifter
39.7 mm = Kreidler Flory 2-Speed
39.7 mm = Sachs 50SW
40.0 mm = Derbi shifter (85 mm conrod length)
40.8 mm = KTM 65 SX
41.0 mm = Jawa 207,210
41.4 mm = Kymco scooter
41.4 mm = Honda MT5/NSR50/NS50/MTX-sh/MTX-ot/MB5/MBX50/MBX80 shifter
41.6 mm = Motobecane AV7/AV10
41.6 mm = Kawasaki AR50/80 shifter
41.6 mm = Kawasaki KX65
41.8 mm = Zundapp shifter
41.8 mm = Morini shifter
42.0 mm = Minarelli RV4 shifter
43.0 mm = Minarelli V1
42.0 mm = Sachs 504 and 505 (A, B, C motors)
43.0 mm = Gilardoni 43mm stroke cylinder (Minarelli horizontal LC)
43.0 mm = Simonini 80cc cylinder (Vespa)
43.0 mm = Parmakit 80cc cylinder (Minarelli horizontal AC&LC)
43.0 mm = Derbi FDS/FDX shifter
43.0 mm = Puch automatic
43.0 mm = Tomos automatic
44.0 mm = Parmakit 80cc cylinder (Piaggio AC+LC)
44.0 mm = Sachs 504 and 505 "D" crank
44.0 mm = Fabrizi 44mm stroke cylinder (Piaggio LC)
44.0 mm = Simonini 80cc cylinder (Minarelli horizontal LC)
44.0 mm = 2FAST4RACE 44mm stroke cylinder (Minarelli horizontal LC and Piaggio LC)
45.8 mm = Kawasaki KX85
45.8 mm = Simonini 89.9cc cylinder (Minarelli AM6)
46.0 mm = Simonini 90.23cc cylinder (Minarelli AM6)
46.0 mm = Simonini 100cc engine (Vespa)
47.0 mm = Zundapp KS-80 (AC and LC)
48.95 mm = KTM 85 SX
50.8 mm = MT8/MB8 shifter
54.0 mm = Zundapp KS-175
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Moment + Moped = Paradoks
Lettere gearing og lidt højere udstødningskanal, indtil tophastigheden er retfærdig, relativt til den samlede konstruktion og med specifik hensyntagen til koblingens skrøbelighed...? Mehehe.
Lettere gearing og lidt højere udstødningskanal, indtil tophastigheden er retfærdig, relativt til den samlede konstruktion og med specifik hensyntagen til koblingens skrøbelighed...? Mehehe.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hei fra Norge
Enda et godt poeng Jesper men vi må kunne være enige i at de originale nullkommaetellerannet hestekreftene har et totalt fravær av moment. Derfor mener jeg som jeg skriver: "litt" moment bør være mulig å trylle frem om man får det tilnærmet riktige forholdet mellom eksos, transfer og innsugskanaler samt at motoren får puste både inn og utkreidlerhansen skrev:Moment + Moped = Paradoks
Lettere gearing og lidt højere udstødningskanal, indtil tophastigheden er retfærdig, relativt til den samlede konstruktion og med specifik hensyntagen til koblingens skrøbelighed...? Mehehe.
---------------I just love the smell of two stroke oil in the morning---------------
Re: Hei fra Norge
tror ikke at diesella brugte nogen resurser overhoved på at optimere delene til hinanden..de var en salgs forretning. med begrænser egen fremstilling.som sco..hvor indtjæning var eneste mål..(.nok normalt for firmaer)..men ikke for japanske /tyske FABRIKANTER.(.som fremstillede maskinerne selv)..og havde en ære i at det var så perfekt som muligt hvad de sender ud af fabrikken..der var en grund til at puch udslettede begge firmaer...de fremstilllede kvalitet..til en god pris...2 gear er også et problem..med mindre knallerten kun er til pynt..
strynboen på test profil
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hei fra Norge
Helt enig - jeg joker bare.
Min pointe er, at man kan ændre en smule på udstødningsporten og dermed finde flere omdrejninger.
Dernæst benyttes en lettere gearing, og tophastigheden bevares, men belastningen på koblingen mindskes.
En begrænset motor vil, alt andet lige, få højere ydelse ved en tilpas ændring af udstødningsporten. Endda uden at ændre mærkbart på karakteristikken. Indsugningen kan også ændres, hvilket sikkert vil påvirke effekten mere end en beskeden ændring af udstødningsporten.
Ved at øge f.eks. kompressionsforholdet, opnås flere kræfter over hele registeret. Det samme gør sig (stort set) gældende ved at øge bredden på udstødningsporten.
Bevares udvekslingen, vil belastningen på koblingen umiddelbart øges.
Flytter man max moment op i omdrejningsregisteret ved at hæve udstødningsporten og supplerer med en lettere gearing, så bør igangsætning være mindre problematisk for koblingen, selv med flere kræfter til rådighed. Den lettere gearing tillader kørsel op ad bakke med færre kræfter.
Motoren leverer det moment, den leverer. Belastningen af koblingen er en funktion af motorens drejningsmoment, udvekslingen mellem krumtap/baghjul og den totale vægt, som skal sættes i bevægelse.
Ergo handler det ikke sååå meget om motorens ydelse, som det handler om dens karakteristik, og i sidste ende hvordan man kommer lettest fremad (opad?) med den mindst mulige effektforøgelse. Eller hvad?
Jeg forsøger at finde ud af, hvad målet er. Ovenstående er således bare tanke-spin.
Min pointe er, at man kan ændre en smule på udstødningsporten og dermed finde flere omdrejninger.
Dernæst benyttes en lettere gearing, og tophastigheden bevares, men belastningen på koblingen mindskes.
En begrænset motor vil, alt andet lige, få højere ydelse ved en tilpas ændring af udstødningsporten. Endda uden at ændre mærkbart på karakteristikken. Indsugningen kan også ændres, hvilket sikkert vil påvirke effekten mere end en beskeden ændring af udstødningsporten.
Ved at øge f.eks. kompressionsforholdet, opnås flere kræfter over hele registeret. Det samme gør sig (stort set) gældende ved at øge bredden på udstødningsporten.
Bevares udvekslingen, vil belastningen på koblingen umiddelbart øges.
Flytter man max moment op i omdrejningsregisteret ved at hæve udstødningsporten og supplerer med en lettere gearing, så bør igangsætning være mindre problematisk for koblingen, selv med flere kræfter til rådighed. Den lettere gearing tillader kørsel op ad bakke med færre kræfter.
Motoren leverer det moment, den leverer. Belastningen af koblingen er en funktion af motorens drejningsmoment, udvekslingen mellem krumtap/baghjul og den totale vægt, som skal sættes i bevægelse.
Ergo handler det ikke sååå meget om motorens ydelse, som det handler om dens karakteristik, og i sidste ende hvordan man kommer lettest fremad (opad?) med den mindst mulige effektforøgelse. Eller hvad?
Jeg forsøger at finde ud af, hvad målet er. Ovenstående er således bare tanke-spin.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hei fra Norge
Hej Morten og velkommen til
Vi har snakket en del sammen på italiener forummet.
Hyggeligt du har fundet her ind også - tag nu ikke livet af den gamle Disella
Vi har snakket en del sammen på italiener forummet.
Hyggeligt du har fundet her ind også - tag nu ikke livet af den gamle Disella