Hej
Jeg skal i gang med at renovere min Vespa Bravo. Manualen anbefaler dette værktøj, til adskillelse af krumtapshuset:
Ved I hvor jeg kan få fat i sådan en tingest - måske der findes alternativer?
Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus
Det er da sikkert HELT rigtigt at bruge viste værktøj, men jeg har da lavet adskillige Vespa motorer gennem tiden og husker ikke problemer med at adskille blokken med hjælp fra en forsigtig plasthammer.
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus
Det kan ganske rigtigt gå an med en plastichammer, så længe man kan "slå lige" og ikke bare smadrer derudad. Dvs. hvis man ødelægger hammeren undervejs, så har man været for voldsom.
En sjat varme fra en blæselampe hjælper gevaldigt på at sænke niveauet af nødvendig vold.
Akslen er ret lang, så der skal forbavsende lidt til at slå den skæv, men det kan som sagt gøres på den måde, og fremgangsmåden kan vist kaldes "nænsom vold".
Lejet på den lille del af krumtaphuset slipper af sig selv, når det får varme nok.
En sjat varme fra en blæselampe hjælper gevaldigt på at sænke niveauet af nødvendig vold.
Akslen er ret lang, så der skal forbavsende lidt til at slå den skæv, men det kan som sagt gøres på den måde, og fremgangsmåden kan vist kaldes "nænsom vold".
Lejet på den lille del af krumtaphuset slipper af sig selv, når det får varme nok.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Vespa Bravo - adskillelse af krumtapshus
Jeg bruger kun varme når jeg laver den slags motorer. De slipper uden brug af hammer, hvis hele motoren er varmet op til ca 120 grader.