Hvad svare 1 tand på foreste gearhjul, til i tænder på baghjulet? eller Ca ? Kan det passe at 1 tand for svare ca. til 3 tænder bag ?
Jesper Høyer
bag tand hjul
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: bag tand hjul
hejsa... du er nød til at gøre et regnestykke i hvert enkelt tilfælde... på en Yamaha med fx 9/43 bliver udvekslingen således at forkædehjulet skal dreje 4,78 omgange rundt for bagkædehjulet har roteret en omgang... geare du så op til 10 tands bliver resultatet 4,3 - hvis du så vil ramme samme resultat ved brug af 9 tands, men blot ved at fjerne tænder på bagkædehjulet, ja så skal der være 38,7 tand på bagkædehjulet = 4,3 tand mindre.
ser vi så hvad forskellen vil være imellem 14/43 til 15/43 bliver resultatet meget anderledes... 14/43 = 3,07 omgang, 15/43 = 2,87 dvs at hvis du med 14 tands gearing vil ramme samme udvekslingsforhold som ved brug af 15 tands, blot ved at fjerne tænder fra bagkædehjulet, ja så bliver resultatet 40,18 - altså i dette tilfælde skal der kun fjernes 2,82 tand for at opnå samme resultat.
det er vel det man kalder en ikke linær kurve - derfor skal regnstykket gøres i hvert enkelt tilfælde - man kan ikke bare sige at en tand på fortandhjulet svarer til x antal tænder på bagkædehjulet, kun i det enkelte regnstykke.
håber det giver mening.
hilsen olieklud
ser vi så hvad forskellen vil være imellem 14/43 til 15/43 bliver resultatet meget anderledes... 14/43 = 3,07 omgang, 15/43 = 2,87 dvs at hvis du med 14 tands gearing vil ramme samme udvekslingsforhold som ved brug af 15 tands, blot ved at fjerne tænder fra bagkædehjulet, ja så bliver resultatet 40,18 - altså i dette tilfælde skal der kun fjernes 2,82 tand for at opnå samme resultat.
det er vel det man kalder en ikke linær kurve - derfor skal regnstykket gøres i hvert enkelt tilfælde - man kan ikke bare sige at en tand på fortandhjulet svarer til x antal tænder på bagkædehjulet, kun i det enkelte regnstykke.
håber det giver mening.
hilsen olieklud
Re: bag tand hjul
Hej Claus
Mange tak, og ja det giver bestemt mening
Men min grove! tommelfinger regel, er ikke helt skæv
Jesper Høyer
Mange tak, og ja det giver bestemt mening
Men min grove! tommelfinger regel, er ikke helt skæv
Jesper Høyer
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: bag tand hjul
Som udgangspunkt er det ret tæt på, ja. Og nu skrev du selv "ca." så den er vist i vinkel.
Jeg selv fastslår først den nuværende tophastighed med den eksisterende gearing.
Eksempel:
85km/t med 14/43
Jeg ønsker at gå én tand op på fortandhjulet, altså fra 14 tænder til 15 tænder:
85 / 14 * 15
=
91,1km/t ved samme omdrejningstal
Jeg ønsker nu istedet at montere et bagtandhjul med tre tænder færre, hvorved gearingen ændres fra 14/43 til 14/40:
85 * 43 / 40
=
91,4km/t ved samme omdrejningstal
Hvad kan man så bruge dét til?!
Det ses tydeligt, at forskellen i tophastighed mellem 15/43 og 14/40 er så lille (0,3km/t) at det ikke har nogen praktisk betydning på speedometeret.
Til gengæld vil der være forskel for motoren, i og med 15/43 er en lille smule lettere at trække.
Selv om de to gearinger med stor sandsynlighed giver samme tophastighed i praksis, vil den letteste af dem sikkert føles en smule kvikkere. Dette kan gøre en mærkbar forskel, hvis trækområdet er lige snævert nok.
Jeg selv fastslår først den nuværende tophastighed med den eksisterende gearing.
Eksempel:
85km/t med 14/43
Jeg ønsker at gå én tand op på fortandhjulet, altså fra 14 tænder til 15 tænder:
85 / 14 * 15
=
91,1km/t ved samme omdrejningstal
Jeg ønsker nu istedet at montere et bagtandhjul med tre tænder færre, hvorved gearingen ændres fra 14/43 til 14/40:
85 * 43 / 40
=
91,4km/t ved samme omdrejningstal
Hvad kan man så bruge dét til?!
Det ses tydeligt, at forskellen i tophastighed mellem 15/43 og 14/40 er så lille (0,3km/t) at det ikke har nogen praktisk betydning på speedometeret.
Til gengæld vil der være forskel for motoren, i og med 15/43 er en lille smule lettere at trække.
Selv om de to gearinger med stor sandsynlighed giver samme tophastighed i praksis, vil den letteste af dem sikkert føles en smule kvikkere. Dette kan gøre en mærkbar forskel, hvis trækområdet er lige snævert nok.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!