Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Mine kom fra NC Støbningen lignede bare.
Jeg ved ikke med sikkerhed, om det er pga støttegaflen. Det er blot den gængse “første tanke”.
Hvis det er gearlåsen, så tror jeg, det er nok at pille tændingssiden af og nørkle lidt rundt med valsen. Svært at forklare nærmere, men den skal ikke nødvendigvis splittes helt ad.
Hullet i gevindhullet ved tændingen er blot et åndehul. Gevindet benyttes også til en af de bolte, som holder skjoldet på en blæsekølet motor.
Jeg ved ikke med sikkerhed, om det er pga støttegaflen. Det er blot den gængse “første tanke”.
Hvis det er gearlåsen, så tror jeg, det er nok at pille tændingssiden af og nørkle lidt rundt med valsen. Svært at forklare nærmere, men den skal ikke nødvendigvis splittes helt ad.
Hullet i gevindhullet ved tændingen er blot et åndehul. Gevindet benyttes også til en af de bolte, som holder skjoldet på en blæsekølet motor.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Der står parmakit på studsen, men synes den sidder fint. Har så heller ikke karburator på med fast bespæning.
Ang gearskifte, må jeg tilstå jeg synes gearskifte virkede underligt og var virkelig i tvivl om det virkede rigtigt. Tænkte det ville virke når der kom olie i motor og den kunne drejes rundt samtidigt. Fandt så ud af det var fordi jeg havde den i 5 gear i stedetfor 1 gear da motor ikke var i stellet
Så nu den i 1 gear og kan så ikke komme op i 4 og 5 gear igen. Dumt af mig, og betyder motor må af igen. Prøver dog om det kan komme til og virke som du siger Jesper inden jeg skiller den helt fra hinanden
Ang gearskifte, må jeg tilstå jeg synes gearskifte virkede underligt og var virkelig i tvivl om det virkede rigtigt. Tænkte det ville virke når der kom olie i motor og den kunne drejes rundt samtidigt. Fandt så ud af det var fordi jeg havde den i 5 gear i stedetfor 1 gear da motor ikke var i stellet
Så nu den i 1 gear og kan så ikke komme op i 4 og 5 gear igen. Dumt af mig, og betyder motor må af igen. Prøver dog om det kan komme til og virke som du siger Jesper inden jeg skiller den helt fra hinanden
Tim C
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Årh... øv!
Når gearkassen er monteret korrekt, er den i frigear, når blokkene samles. Hvis det ikke er tilfældet, må man stort set altid skille af og samle påny.
Når gearkassen er monteret korrekt, er den i frigear, når blokkene samles. Hvis det ikke er tilfældet, må man stort set altid skille af og samle påny.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Spørgsmål til panelet!
Har kreidler noglesinde kørt med fast lejer i motor som yamaha fs1 gør, i deres 5 gears motor med udvendig skifte?
Har kreidler noglesinde kørt med fast lejer i motor som yamaha fs1 gør, i deres 5 gears motor med udvendig skifte?
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Ikke ved krumtappen.
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
der er så nogle kloge hoveder som har lavet en blok jeg har om til faste lejer ved krumtap hvordan det virker ved jeg ikke? der var ikke slør eller noget inden jeg skilte den fra hinanden. men de har været grundige, med smørekanal til leje og det hele
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0047.JPG (596.96 KiB) Vist 10626 gange
-
- DSC_0048.JPG (648.99 KiB) Vist 10626 gange
-
- DSC_0049.JPG (669.32 KiB) Vist 10626 gange
-
- DSC_0052.JPG (669.78 KiB) Vist 10626 gange
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Tak til jesper! jeg havde vendt støtte gaflen forkert Nu virker detkreidlerhansen skrev:Mine kom fra NC Støbningen lignede bare.
Jeg ved ikke med sikkerhed, om det er pga støttegaflen. Det er blot den gængse “første tanke”.
Hvis det er gearlåsen, så tror jeg, det er nok at pille tændingssiden af og nørkle lidt rundt med valsen. Svært at forklare nærmere, men den skal ikke nødvendigvis splittes helt ad.
Hullet i gevindhullet ved tændingen er blot et åndehul. Gevindet benyttes også til en af de bolte, som holder skjoldet på en blæsekølet motor.
PS på billedet vender den rigtigt
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0053.JPG (753.02 KiB) Vist 10626 gange
-
- DSC_0054.JPG (688.5 KiB) Vist 10626 gange
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Spændende konstruktion, det ser egentlig ret godt ud. Altså ikke mayonnaisen i gearkassen
Den med skiftegaflen har jeg også lavet, der var det også Jesper der påpegede det
Den med skiftegaflen har jeg også lavet, der var det også Jesper der påpegede det
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Ja motoren skal lige have lidt kærlighed, men ved ikke om der er drejet ud til fast leje eller hvad der er? kunne være sjovt og se om det virker12V skrev:Spændende konstruktion, det ser egentlig ret godt ud. Altså ikke mayonnaisen i gearkassen
Den med skiftegaflen har jeg også lavet, der var det også Jesper der påpegede det
men blokken skal have lidt kærlighed med et svejseværk, så tror jeg svejser hullerne til og bruger det originale, medmindre der er drejet ud til lejerne for så bliver det sku nok svært og få til og passe. men en ting af gangen, har også en honda cd50 jeg gerne vil have samlet
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Der er nok fræst for at de kan være der.
BO17 måler 17x44x11 - der er ingen standard sporkuglelejer der passer. Jeg tænker et 6303 er tættest på med 17x47x14, er det sådan et der er monteret?
Hvis det er gjort ordentlig og man monterer det korrekt med varme/kulde, så vil det virke super
BO17 måler 17x44x11 - der er ingen standard sporkuglelejer der passer. Jeg tænker et 6303 er tættest på med 17x47x14, er det sådan et der er monteret?
Hvis det er gjort ordentlig og man monterer det korrekt med varme/kulde, så vil det virke super
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Har ikke målt på motoren, den røg over på hyllen igen til senere brug12V skrev:Der er nok fræst for at de kan være der.
BO17 måler 17x44x11 - der er ingen standard sporkuglelejer der passer. Jeg tænker et 6303 er tættest på med 17x47x14, er det sådan et der er monteret?
Hvis det er gjort ordentlig og man monterer det korrekt med varme/kulde, så vil det virke super
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Godmorgern i værkstedet.
er løbet ind i en udfordring, min motor hyler helt vildt når den skal trække. havde jo vendt en skiftegaffel forkert, der så jeg det her? Det kan ikke være rigtigt? tænker det grunden til hyleriet
brugte hele aftenen i går på og sammenligne 2 kreidler motor, og kan ikke se fejlen
har prøvet med anden lille tandhjul.
undersøgt om koblingen er helt nede og røre lejer, osv osv.
skal lige nævnes blokken er ikke samlet med pakning, men med flydende.
nogle gode ideer? Har taget en masse billeder jeg smider med.
er løbet ind i en udfordring, min motor hyler helt vildt når den skal trække. havde jo vendt en skiftegaffel forkert, der så jeg det her? Det kan ikke være rigtigt? tænker det grunden til hyleriet
brugte hele aftenen i går på og sammenligne 2 kreidler motor, og kan ikke se fejlen
har prøvet med anden lille tandhjul.
undersøgt om koblingen er helt nede og røre lejer, osv osv.
skal lige nævnes blokken er ikke samlet med pakning, men med flydende.
nogle gode ideer? Har taget en masse billeder jeg smider med.
- Vedhæftede filer
-
- DSC_0062.JPG (643.3 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0064.JPG (637.83 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0066.JPG (614.72 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0067.JPG (692.28 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0068.JPG (647.54 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0069.JPG (689.74 KiB) Vist 10496 gange
-
- DSC_0070.JPG (607.18 KiB) Vist 10496 gange
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Shimser man på begge sider af krumtappen eller kun venstre side som gearkassen?
Tim C
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
er de ikke i set..primær og sekundær.
..mange motore har tolerence mærkning..så man matcher tandhjulene i set..eller størelser..så de passer inden for tolerencer..det ser noget slidt ud på det store tandhjul..de ser spidse ud,normalt er der en flade på toppen...af tanden..
..mange motore har tolerence mærkning..så man matcher tandhjulene i set..eller størelser..så de passer inden for tolerencer..det ser noget slidt ud på det store tandhjul..de ser spidse ud,normalt er der en flade på toppen...af tanden..
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Det ved jeg ikke Lars, tænkte mere på højden. Lille tandhjul sidder langt nede i forhold til stort tandhjul.
Så den sidder kun halvt i indgreb hvis du forstår.
Så den sidder kun halvt i indgreb hvis du forstår.
Tim C
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
hejsa...
da jeg for nogle år siden renoverede min 3 gears motor, ja da fordelte jeg shims på begge sider ( 1 stk 0,10mm + 1 stk 0,15mm )
men jeg tænker at selv om man havde kommet begge på samme side ville det ikke flytte krumtappen af betydning.
jeg tror også det er som lars skriver mht 2 tandhjul der ikke har hørt sammen fra nye.
det er nøjagtig det samme med en Yamaha 4 gears, den kan også hyle ganske forskrækkeligt når den skal overføre kræfter, altså hvis ikke tandhjulene passer sammen.
yamaha`s tandhjul er mærket, ved ikke med kreidler, jeg kan alligevel ikke se noget der står med så småt.
nogle gange kan man klaske noget tilfældigt sammen som lyder perfekt, andre gange hyler hjulene.
tror ikke der er noget farligt ved det, som regel aftager hyleriet noget med tiden når det bliver slidt sammen.
på en Yamaha kan det ligefrem havde en snert af charme med svag hylelyd når den trækker.
jeg har 3 yamahaer, hvoraf den ene hyler når den trækker - det har den gjort i de 18 år jeg har haft den... jeg renoverede motoren med en ny krumtap og lejer da jeg købte den, den gamle krumtap var gammel type med mangenot, og den nye krumtap var ny model, derfor proppede jeg et tilfældigt primærhjul på jeg havde - det kører fint.
jeg syntes også dine tandhjul sidder noget forskudt, syntes lidt forskydning kan være meget normalt, men det har som du nævner næsten kun halvt fat - gad vide hvorfor det.
hilsen olieklud
da jeg for nogle år siden renoverede min 3 gears motor, ja da fordelte jeg shims på begge sider ( 1 stk 0,10mm + 1 stk 0,15mm )
men jeg tænker at selv om man havde kommet begge på samme side ville det ikke flytte krumtappen af betydning.
jeg tror også det er som lars skriver mht 2 tandhjul der ikke har hørt sammen fra nye.
det er nøjagtig det samme med en Yamaha 4 gears, den kan også hyle ganske forskrækkeligt når den skal overføre kræfter, altså hvis ikke tandhjulene passer sammen.
yamaha`s tandhjul er mærket, ved ikke med kreidler, jeg kan alligevel ikke se noget der står med så småt.
nogle gange kan man klaske noget tilfældigt sammen som lyder perfekt, andre gange hyler hjulene.
tror ikke der er noget farligt ved det, som regel aftager hyleriet noget med tiden når det bliver slidt sammen.
på en Yamaha kan det ligefrem havde en snert af charme med svag hylelyd når den trækker.
jeg har 3 yamahaer, hvoraf den ene hyler når den trækker - det har den gjort i de 18 år jeg har haft den... jeg renoverede motoren med en ny krumtap og lejer da jeg købte den, den gamle krumtap var gammel type med mangenot, og den nye krumtap var ny model, derfor proppede jeg et tilfældigt primærhjul på jeg havde - det kører fint.
jeg syntes også dine tandhjul sidder noget forskudt, syntes lidt forskydning kan være meget normalt, men det har som du nævner næsten kun halvt fat - gad vide hvorfor det.
hilsen olieklud
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Det store koblingshjul er til RMC = kun fire plader.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g
Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.
RS-udgaven til fem plader er drejet længere ned på bagsiden mod lejet.
Samme højdeforskel ses ofte på 3g
Shims til gearkassen lægges på tændingssiden.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
så der det bare op i drejebænken ..og dreje 2-3 mm af bøsningen..så falder tandhjulene sammen..i højden..men de er stadig forskelige dele som er sat tilfældig sammen..så chancen/risikoen for støj er 50%..men prøv dog..med mindre du har nogle andre dele som passer bedre sammen
strynboen på test profil
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
lige et tosset spørgsmål, er krumtappen symetrisk eller næsten. på billederne ser den ens ud i begge sider. kan det måske tænkes at krumtappen blot vender forkert.
hilsen ham der aldrig har skruet i en kreidler, men så meget andet
hilsen ham der aldrig har skruet i en kreidler, men så meget andet
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Kreidler RMC 3 gear/ 5 gear indirekte skift
Der er not gang i den ene endeanj skrev:lige et tosset spørgsmål, er krumtappen symetrisk eller næsten. på billederne ser den ens ud i begge sider. kan det måske tænkes at krumtappen blot vender forkert.
hilsen ham der aldrig har skruet i en kreidler, men så meget andet
Tim C