Vespa Ciao - krumtap
Vespa Ciao - krumtap
Hej forum
Jeg er i gang med et Vespa Ciao projekt - og kbt karburator forleden efter råd herindefra.
For at se om motoren virkede, lavede jeg en lille opstilling på arbejdsbordet, så jeg kunne starte motoren op.
Den gik rigtig fint med den nye karburator, så det var dejligt.
I forbindelse med at jeg lavede min opstilling, monterede jeg en ny komplet kobling fra MopedSpeed - brugte denne model:
https://www.mopedspeed.dk/kobling-komplet-lux-piaggio
Møtrikken til koblingen var relativ hård at spænde ned over krumtappen - brugte en luftnøgle (måske en fejl) - den kom dog ned.
Da jeg var færdig og skulle adskille min lille opstilling, ville jeg igen demontere koblingen. Jeg brugte luftnøglen - møtrikken kørte halvt ud, hvorefter gevindstykket på krumtappen knækkede af - øv
Jeg er i tvivl om, hvad der gjorde at den knækkede - måske var stigningen på møtrikkens gevind ikke rigtigt? Er det normalt at disse koblinger skal spændes meget hårdt ned?
Nå, men der er jo ikke andet at gøre end at flække motoren og montere en anden krumtap, men hvilken krumtap kan anbefales?
Jeg er allergisk overfor skrammeldele fra Kina - så jeg vil meget gerne have en krumtap i en ordentlig kvalitet, hvis dette kan findes.
Håber I igen har nogle gode råd
Mvh
Thomas
Jeg er i gang med et Vespa Ciao projekt - og kbt karburator forleden efter råd herindefra.
For at se om motoren virkede, lavede jeg en lille opstilling på arbejdsbordet, så jeg kunne starte motoren op.
Den gik rigtig fint med den nye karburator, så det var dejligt.
I forbindelse med at jeg lavede min opstilling, monterede jeg en ny komplet kobling fra MopedSpeed - brugte denne model:
https://www.mopedspeed.dk/kobling-komplet-lux-piaggio
Møtrikken til koblingen var relativ hård at spænde ned over krumtappen - brugte en luftnøgle (måske en fejl) - den kom dog ned.
Da jeg var færdig og skulle adskille min lille opstilling, ville jeg igen demontere koblingen. Jeg brugte luftnøglen - møtrikken kørte halvt ud, hvorefter gevindstykket på krumtappen knækkede af - øv
Jeg er i tvivl om, hvad der gjorde at den knækkede - måske var stigningen på møtrikkens gevind ikke rigtigt? Er det normalt at disse koblinger skal spændes meget hårdt ned?
Nå, men der er jo ikke andet at gøre end at flække motoren og montere en anden krumtap, men hvilken krumtap kan anbefales?
Jeg er allergisk overfor skrammeldele fra Kina - så jeg vil meget gerne have en krumtap i en ordentlig kvalitet, hvis dette kan findes.
Håber I igen har nogle gode råd
Mvh
Thomas
Re: Vespa Ciao - krumtap
Møtrikken skal gå meget let, det er en normal M8x1,25 stigning.
Find en original i god stand, eller køb en Mazzucchelli, det er italiensk kram! Der findes mange fabrikater til denne motor, men desværre er rigtig mange af dem noget skrammel.
Kører du med 10 eller 12 mm krydspind?
Find en original i god stand, eller køb en Mazzucchelli, det er italiensk kram! Der findes mange fabrikater til denne motor, men desværre er rigtig mange af dem noget skrammel.
Kører du med 10 eller 12 mm krydspind?
Re: Vespa Ciao - krumtap
Jeg kan ikke huske størrelsen på krydspinden, da det er 20 år siden jeg monterede cylinder og stempel - jeg skiller den ad en af de kommende dage.
Motoren er lovlig og med plumbe, og skal blive ved med at være det.
Kan den type krumtap, du foreslår, fungere med det? Og hvor anbefaler du, man køber den?
Motoren er lovlig og med plumbe, og skal blive ved med at være det.
Kan den type krumtap, du foreslår, fungere med det? Og hvor anbefaler du, man køber den?
Re: Vespa Ciao - krumtap
Mjaa.. Du skal nok have krumtappen ud og se hvad model det er. Ciao i DK har for det meste en begrænset krumtap, og den findes ikke reproduceret, så der skal du finde en brugt.
Alle reproducerede er lavet ubegrænset, det vil betyde 3-4 km/t på din ellers lovlige motor.
Mazzucchelli finder man bedst på ebay, før havde JMPB hele udvalget, men desværre ikke mere. De er ret pebret, men absolut top kvalitet.
Alle reproducerede er lavet ubegrænset, det vil betyde 3-4 km/t på din ellers lovlige motor.
Mazzucchelli finder man bedst på ebay, før havde JMPB hele udvalget, men desværre ikke mere. De er ret pebret, men absolut top kvalitet.
Re: Vespa Ciao - krumtap
3-4 km/t går nok - den går nok alligevel nok ikke meget over 30 km/t med den originale krumtap. Jeg gider bare ikke en masse bøvl, hvis man skulle blive stoppet.
Jeg kan se at MopedSpeed har denne - er det en model, du mener vil fungere:
https://www.mopedspeed.dk/krumtap-racin ... li-piaggio
Selvom jeg bruger den originale cylinder og top og min 10mm karburator, vil motoren gå godt nok?
Jeg kan se at MopedSpeed har denne - er det en model, du mener vil fungere:
https://www.mopedspeed.dk/krumtap-racin ... li-piaggio
Selvom jeg bruger den originale cylinder og top og min 10mm karburator, vil motoren gå godt nok?
Re: Vespa Ciao - krumtap
Den krumtap er med meget længere indsugnings timing, den er tænkt til tuning. Jeg har ikke prøvet kombinationen, men det giver ikke meget mening at parre den med en lovlig motorblok.
Du skal bruge følgende Mazzucchelli model nummer, afhængig af krydspind diameter:
10 mm = AMT 002
12 mm = AMT 118
Prøv og led efter en af dem, det er en fantastisk krumtap.
Du skal bruge følgende Mazzucchelli model nummer, afhængig af krydspind diameter:
10 mm = AMT 002
12 mm = AMT 118
Prøv og led efter en af dem, det er en fantastisk krumtap.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Fedt - tak for det.
Ser ud til at de kan findes forskellige steder til 6-800 kr.
Må lige have åbnet motoren og se hvilken størrelse krydspind, der bruges.
Ser ud til at de kan findes forskellige steder til 6-800 kr.
Må lige have åbnet motoren og se hvilken størrelse krydspind, der bruges.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Er det nødvendigt at måle min nuværende krumtap op eller kan jeg være sikker på at en Mazzucchelli passer?
Kan se at MopedSpeed anbefaler opmåling af eksisterende inden køb af ny krumtap.
Kan se at MopedSpeed anbefaler opmåling af eksisterende inden køb af ny krumtap.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Jeg tror bare de mener krydspind målet. Hvis du køber Mazzucchelli'en med rigtig krydspindsmål, så er den lige til at montere.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Fedt - så køber jeg en af dem
De viser med en tegning på MopedSpeed, at det er selve krumtappen, de mener, man skal måle op inden man køber en af deres.
Men det er nok normalt at målene på Kina-krumtapperne svinger en del
Mange tak for hjælpen - jeg kan måske godt finde på at vende tilbage med flere spørgsmål
De viser med en tegning på MopedSpeed, at det er selve krumtappen, de mener, man skal måle op inden man køber en af deres.
Men det er nok normalt at målene på Kina-krumtapperne svinger en del
Mange tak for hjælpen - jeg kan måske godt finde på at vende tilbage med flere spørgsmål
Re: Vespa Ciao - krumtap
Ja der er desværre rigtig meget bøvl med forskellige mærker, endda nogle af de kendte som DMP, RMS, Top Performances. Der er ting som vangen rammer indsugningsvinduet, køleskiverne ved nederste nåleleje rammer indsugningsvinduet og at akslerne knækker ved tuning. Det er de typiske ting. Alt noget jeg ikke oplever med originale eller Mazzucchelli.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Så fik jeg demonteret cylinder - stempel er med 12mm krydspind, så jeg har nu bestilt AMT 118 krumtappen via EBay.
Jeg skal have fat i et sæt lejer også - er SKF lejer stadig god kvalitet, eller er de også bras fra Kina i dag?
Jeg tænkte på at købe dette sæt, hvis kvaliteten er ok:
https://www.mopedspeed.dk/motor-rep-saet-piaggio
Jeg skal have fat i et sæt lejer også - er SKF lejer stadig god kvalitet, eller er de også bras fra Kina i dag?
Jeg tænkte på at købe dette sæt, hvis kvaliteten er ok:
https://www.mopedspeed.dk/motor-rep-saet-piaggio
Re: Vespa Ciao - krumtap
Det rep kit med SKF lejer er super fin kvalitet, pakdåse og tilbehør også.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Perfekt - så køber jeg det - så burde den komme til at spille igen
Er koblingen oprindeligt spændt fast på krumtappen med en speciel møtrik eller bare med en almindelig møtrik og en fjederskive under?
Er koblingen oprindeligt spændt fast på krumtappen med en speciel møtrik eller bare med en almindelig møtrik og en fjederskive under?
Re: Vespa Ciao - krumtap
8 mm med 17 mm nøglevidde.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Vespa Ciao - krumtap
Og ingen skive under?
Re: Vespa Ciao - krumtap
Tandskive under. Jeg bruger ofte en normal 13'er møtrik, gerne en af dem med krave og "tænder" under. Med nøglevidde 17 er original.
- Vedhæftede filer
-
- Anmærkning 2020-06-20 000913.png (360.59 KiB) Vist 8064 gange
Re: Vespa Ciao - krumtap
Ok - jeg må lige have fundet en brugbar. Hvis du bruger en møtrik med krave og tænder, har du vel ikke også tandskive under?
Re: Vespa Ciao - krumtap
Nej så kører jeg uden.