Carsten's Italjet Pack 2
Carsten's Italjet Pack 2
Lige en hurtig mekanisk renovering af min bagagerums knallert, som "nemt" kan bæres i én arm med sine kun lidt over 40 kg
Det er en Italjet Pack 2 med kickstart, motoren er den kendte Vespa motor som findes i et hav af maskiner, f.eks. Ciao, Bravo og co.
To-do listen:
Renovere og optimere motor.
Renovere bagtøj, tænker ny pakning/pakdåser.
Producere en center støttefod, den er ikke til at opstøve og den er et must at have, ellers virker kickstart ikke (kickstart driver baghjulet).
Forgaffel har slør mellem yderrør og bøsninger.
Koblingen skal have et nyt nåleleje og bøsning dertil, tror den gamle har kørt tør længe.
På forgaffel inderbenene, sidder der to glidebøsninger i messing, men de er 2-3/10 for små og det kan mærkes. De ser ikke synderlig slidte ud, tror bare at fabrikken har tænkt at det var OK til sådan en lille klapsammen knallert. Kunne godt tænke mig at optimere det, helst med en slags nylon bøsning som Puch Maxi. Men målene på indvendig 25 og udvendig 27 er ikke standard (for tynd).
Kan nogen herinde måske hjælpe med at fikse noget?
Til nøds har jeg tænkt mig at lægge noget tynd metalfilm under de originale bøsninger. Har forskelligt liggende jeg snitter shims ud af, mon det kan blive godt?
Glemte selvfølgelig at tage billeder da den var helt samlet, her kommer lidt at se på.
Det er en Italjet Pack 2 med kickstart, motoren er den kendte Vespa motor som findes i et hav af maskiner, f.eks. Ciao, Bravo og co.
To-do listen:
Renovere og optimere motor.
Renovere bagtøj, tænker ny pakning/pakdåser.
Producere en center støttefod, den er ikke til at opstøve og den er et must at have, ellers virker kickstart ikke (kickstart driver baghjulet).
Forgaffel har slør mellem yderrør og bøsninger.
Koblingen skal have et nyt nåleleje og bøsning dertil, tror den gamle har kørt tør længe.
På forgaffel inderbenene, sidder der to glidebøsninger i messing, men de er 2-3/10 for små og det kan mærkes. De ser ikke synderlig slidte ud, tror bare at fabrikken har tænkt at det var OK til sådan en lille klapsammen knallert. Kunne godt tænke mig at optimere det, helst med en slags nylon bøsning som Puch Maxi. Men målene på indvendig 25 og udvendig 27 er ikke standard (for tynd).
Kan nogen herinde måske hjælpe med at fikse noget?
Til nøds har jeg tænkt mig at lægge noget tynd metalfilm under de originale bøsninger. Har forskelligt liggende jeg snitter shims ud af, mon det kan blive godt?
Glemte selvfølgelig at tage billeder da den var helt samlet, her kommer lidt at se på.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220424_221745.jpg (101.69 KiB) Vist 4461 gange
-
- IMG_20220424_231742.jpg (183.62 KiB) Vist 4461 gange
-
- IMG_20220424_231748.jpg (168.96 KiB) Vist 4461 gange
-
- IMG_20220424_235129.jpg (190.64 KiB) Vist 4461 gange
-
- IMG_20220425_003828.jpg (164.49 KiB) Vist 4461 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Nøjjj! Den er sjov!
Folie som glidebøsning? Jeg er skeptisk.
Hvis der findes en bøsning med lidt større diameter, men korrekt godstykkelse, kan den vel bruges ved at klippe den op?
Folie som glidebøsning? Jeg er skeptisk.
Hvis der findes en bøsning med lidt større diameter, men korrekt godstykkelse, kan den vel bruges ved at klippe den op?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Ideen var at lægge folien under bøsningen, så de kun virker som shims - men nej - jeg ved heller ikke om det duer.
Jeg kan ingen bøsning finde med 1 mm gods tykkelse, i de dimensioner er alt hvad jeg finder 1,5 mm.
1 mm nylonplade anyone?
EDIT: Sidder lige og kigger 1 mm PTFE plade, mon det kan varmes og bukkes omkring?
Jeg kan ingen bøsning finde med 1 mm gods tykkelse, i de dimensioner er alt hvad jeg finder 1,5 mm.
1 mm nylonplade anyone?
EDIT: Sidder lige og kigger 1 mm PTFE plade, mon det kan varmes og bukkes omkring?
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carsten's Italjet Pack 2
PTFE bliver vist lidt umedgørligt, når det varmes op og skal derfor afkøles i sin slutform.
Men hvis du kan slippe afsted med at varme nylon og formgive det, må det være fint.
Mængden af interessante gasser, du udsættes for i begge sammenhænge, ved jeg så ikke. Måske ingen ... meeen ... udluftning
Men hvis du kan slippe afsted med at varme nylon og formgive det, må det være fint.
Mængden af interessante gasser, du udsættes for i begge sammenhænge, ved jeg så ikke. Måske ingen ... meeen ... udluftning
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Fik en plade PTFE hjem, og det lykkedes næsten - men den var reelt 1,1-1,2 mm, havde den været 1 mm tror jeg at det havde været godt - lagt mellem de to messing bøsninger. Har noget filt på vej i diverse tykkelser, må se om det kan blive til noget eller om det bare bliver klyt
Motor er færdig, der sad et så godt som nyt Polini 43 mm kit på. Det havde jeg ikke lige regnet med. Men motoren var ubearbejdet og med 10 mm karburator og den bette lydpotte, har man nok ikke fået meget effekt ud af den. Jeg har bearbejdet motoren, så den passer til cylinderen. Den skal fodres med en 12 mm karburator, men lydpotten forbliver standard. Så jeg forventer ikke noget vildt, men forbedret trækkraft skal den nok få. Sikkert mere end nok til de små hjul og de tvivlsomme køreegenskaber
Alle metaldele har fået min sædvanlige owatrol kur, og alle mekaniske dele er renset, smurt, nye lejer/pakninger osv.
Motor er færdig, der sad et så godt som nyt Polini 43 mm kit på. Det havde jeg ikke lige regnet med. Men motoren var ubearbejdet og med 10 mm karburator og den bette lydpotte, har man nok ikke fået meget effekt ud af den. Jeg har bearbejdet motoren, så den passer til cylinderen. Den skal fodres med en 12 mm karburator, men lydpotten forbliver standard. Så jeg forventer ikke noget vildt, men forbedret trækkraft skal den nok få. Sikkert mere end nok til de små hjul og de tvivlsomme køreegenskaber
Alle metaldele har fået min sædvanlige owatrol kur, og alle mekaniske dele er renset, smurt, nye lejer/pakninger osv.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_20220621_221136.jpg (231.05 KiB) Vist 4024 gange
-
- IMG_20220621_222610.jpg (226.72 KiB) Vist 4024 gange
-
- IMG_20220621_225756.jpg (162.2 KiB) Vist 4024 gange
-
- IMG20220712235531.jpg (140.24 KiB) Vist 4024 gange
-
- IMG20220713223829.jpg (142.49 KiB) Vist 4024 gange
-
- IMG20220713223839.jpg (131.03 KiB) Vist 4024 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Den mangler bare en Polini Top 1, så er den hyper-italieniseret Køreegenskaberne vænner du dig til!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Tror det vil se sjovt ud med en udstødning der er større end knallerten
Er kommet lidt videre, venter bare på en rem i korrekt længde, den skulle lande i dag. Så måske bliver den startet op i aften.
Fik også lagt et bredt stykke filt mellem messing bøsningerne i forgaflen, og smurt det hele tykt ind. Indtil videre virker det rigtig godt, men om det bliver ved?
Er kommet lidt videre, venter bare på en rem i korrekt længde, den skulle lande i dag. Så måske bliver den startet op i aften.
Fik også lagt et bredt stykke filt mellem messing bøsningerne i forgaflen, og smurt det hele tykt ind. Indtil videre virker det rigtig godt, men om det bliver ved?
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220801233056.jpg (138.91 KiB) Vist 3719 gange
-
- IMG20220801233104.jpg (126.66 KiB) Vist 3719 gange
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Så blev den færdig og justeret. Den render 45-50 km/t, tydelig droslet af den lille lydpotte. Men det gør ikke spor, det er rigeligt til den lille maskine og føles tilpas hurtig. Man skal holde styret meget rolig, og styre med kroppen. Den er meget følsom på bevægelser i styret
Bremserne er overraskende kraftig, desværre er bremse tromlen (presset blik) ikke koncentrisk med akslen, så det ryster en del i maskinen når den bruges. Men så skal man bare trykke til og blokere hjulet, interessant køre oplevelse
Bremserne er overraskende kraftig, desværre er bremse tromlen (presset blik) ikke koncentrisk med akslen, så det ryster en del i maskinen når den bruges. Men så skal man bare trykke til og blokere hjulet, interessant køre oplevelse
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220802214805.jpg (322.29 KiB) Vist 3688 gange
-
- IMG20220802214818.jpg (304.19 KiB) Vist 3688 gange
-
- IMG20220802214605.jpg (314.82 KiB) Vist 3688 gange
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Sjov lille maskine.
Tænker at den deler dækstørrelse med min trillebør
Erik
Tænker at den deler dækstørrelse med min trillebør
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Det passer nok meget godt, det er 6" hjul og kører ca. som en trillebør
Tog den på arbejde i dag, hvis man lige tager farten af over ujævnheder eller bump går det fint og ret afslappet. Parkerede ved siden af min makkers Bravo, lige så i kan fornemme størrelsen.
Hvad siger udstødnings eksperterne til lydpotten? Jeg spekulerer på om det er en god ide at korte afgangsrøret ned, den er ret lang og tynd og jeg tænker det vil give ekstra varme i cylinderen, nu den er optimeret og med mere kubik. Jesper?
Lille flyby med min kammerat på maskinen: https://photos.app.goo.gl/BQuUxwphuiR3huLV6
Tog den på arbejde i dag, hvis man lige tager farten af over ujævnheder eller bump går det fint og ret afslappet. Parkerede ved siden af min makkers Bravo, lige så i kan fornemme størrelsen.
Hvad siger udstødnings eksperterne til lydpotten? Jeg spekulerer på om det er en god ide at korte afgangsrøret ned, den er ret lang og tynd og jeg tænker det vil give ekstra varme i cylinderen, nu den er optimeret og med mere kubik. Jesper?
Lille flyby med min kammerat på maskinen: https://photos.app.goo.gl/BQuUxwphuiR3huLV6
- Vedhæftede filer
-
- IMG20220801233104.jpg (111.21 KiB) Vist 3661 gange
-
- IMG20220804090911.jpg (130.57 KiB) Vist 3661 gange
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Carsten's Italjet Pack 2
Den er altså fin!
Det tynde sugerør nok værre end at køre helt uden udstødning
Så hellere købe den billigste replica-potte til Ciao og skamfere den til noget brugbart.
Det tynde sugerør nok værre end at køre helt uden udstødning
Så hellere købe den billigste replica-potte til Ciao og skamfere den til noget brugbart.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!