Problemer med drejeventil
Re: Problemer med drejeventil
Hej
jeg er enig med Palle i at en drejeventil motor der er sat rigtig op kan være hurtiger end en med blad ventil. men jeg tror det er sværer hvis man er ude på tun.
Det der også taler for dreje ventilen er at restriktionen er mindre end ved blad ventilen.
jeg er enig med Palle i at en drejeventil motor der er sat rigtig op kan være hurtiger end en med blad ventil. men jeg tror det er sværer hvis man er ude på tun.
Det der også taler for dreje ventilen er at restriktionen er mindre end ved blad ventilen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Problemer med drejeventil
Ja, okay, med fare for at starte en "religionskrig" igen
Mange motorer er slidt på forskellig vis. Derfor giver en direkte sammenligning mellem knallert A med drejeventil og knallert B med reed-ventil (bladfjederens rette navn) ikke så meget mening.
Det, som KAN siges er, at drejeventilen gik ud af brug (forældet teknik), mens reed-ventilen blev det som fabrikkerne brugte på ALT fra knallerter til ekstremt højtydende racermaskiner. Havde de gjort det, hvis der havde været bare en marginal fordel ved drejeventilen? Nope!
Det omkring at ændre tiderne på drejeventilen (skære af), det klarer reed-ventilen helt automatisk selv. Principielt er der ingen begrænsning. Deri ligger en kæmpe fordel, formentlig det, som gjorde, at reed-ventilen tog pladsen fra drejeventilen.
Der går mange historier i Danmark om drejeventiler, som kunne køre alt fra 100 til 170-180 km/t. Om det er urban legends(vandrehistorier) kan vel bedst besvares ved at oplyse, at i England (hvor de kørte drejeventil til det sidste) går de samme overdrevne historier - dér blot om "vore" reed-ventil-modeller!
At det på det engelske forum "fizzy-talk" er et emne for stadig diskussion, hvorvidt en FS1 overhovedet kan tvinges over 60 mph (96 km/t) tyder heller ikke på, at drejeventil-yamser skulle være de fartvidundere, vi sommetider herhjemme måske får talt dem op til at være.
Så er bolden givet op
Mange motorer er slidt på forskellig vis. Derfor giver en direkte sammenligning mellem knallert A med drejeventil og knallert B med reed-ventil (bladfjederens rette navn) ikke så meget mening.
Det, som KAN siges er, at drejeventilen gik ud af brug (forældet teknik), mens reed-ventilen blev det som fabrikkerne brugte på ALT fra knallerter til ekstremt højtydende racermaskiner. Havde de gjort det, hvis der havde været bare en marginal fordel ved drejeventilen? Nope!
Det omkring at ændre tiderne på drejeventilen (skære af), det klarer reed-ventilen helt automatisk selv. Principielt er der ingen begrænsning. Deri ligger en kæmpe fordel, formentlig det, som gjorde, at reed-ventilen tog pladsen fra drejeventilen.
Der går mange historier i Danmark om drejeventiler, som kunne køre alt fra 100 til 170-180 km/t. Om det er urban legends(vandrehistorier) kan vel bedst besvares ved at oplyse, at i England (hvor de kørte drejeventil til det sidste) går de samme overdrevne historier - dér blot om "vore" reed-ventil-modeller!
At det på det engelske forum "fizzy-talk" er et emne for stadig diskussion, hvorvidt en FS1 overhovedet kan tvinges over 60 mph (96 km/t) tyder heller ikke på, at drejeventil-yamser skulle være de fartvidundere, vi sommetider herhjemme måske får talt dem op til at være.
Så er bolden givet op
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Problemer med drejeventil
Hej med Jer.
Meget interessant at læse om og jeg har også hørt, at drejeventilsmotoren ikke havde nogen begrænsninger m.h.p. omdrejningstal - hvorimod membranen kunne have svært ved at følge med ? Men mine egne erfaringer viser, at membranen ikke tyder på at have svagheder med høje omd.tal, så det er nok en form for grænsesøgning vi lider af ?
Eksempelvis havde vi en købsannonce i den lokale avis i 5 uger om køb af drejeventilsmotor og der var også mange henvendelser fra folk der troede, at når ikke kaburatoren var synlig, måtte det være drejeventil... Men endelig en sælger der - trods årgang 1978 - kunne berette, at en MC mekaniker havde pointeret den sjældne motor...med oliepumpe endda ! Dens motornr./type er delvis "kradset" væk og jeg tror at det oprindelig var en hollænder, hvor man så har sløret identiteten ved at fjerne det der svarer til FS1, men 000 745 er stadig læsbart. Har nogen et bud på typen?
For et år siden fik den ny plejlstang, da nederste nåleleje var slidt i stykker.
Meget interessant at læse om og jeg har også hørt, at drejeventilsmotoren ikke havde nogen begrænsninger m.h.p. omdrejningstal - hvorimod membranen kunne have svært ved at følge med ? Men mine egne erfaringer viser, at membranen ikke tyder på at have svagheder med høje omd.tal, så det er nok en form for grænsesøgning vi lider af ?
Eksempelvis havde vi en købsannonce i den lokale avis i 5 uger om køb af drejeventilsmotor og der var også mange henvendelser fra folk der troede, at når ikke kaburatoren var synlig, måtte det være drejeventil... Men endelig en sælger der - trods årgang 1978 - kunne berette, at en MC mekaniker havde pointeret den sjældne motor...med oliepumpe endda ! Dens motornr./type er delvis "kradset" væk og jeg tror at det oprindelig var en hollænder, hvor man så har sløret identiteten ved at fjerne det der svarer til FS1, men 000 745 er stadig læsbart. Har nogen et bud på typen?
For et år siden fik den ny plejlstang, da nederste nåleleje var slidt i stykker.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Problemer med drejeventil
Har siddet og læst indlæggene med de to modeller.
Min erfaring med drejeventilen er jo at den køreklare 72'er jeg har, den kører på sin helt egen måde!!!
Er monteret med 16mm indsugning og karburator, 43mm stempel og cylinder, oplagt ss'er udstødning, og 14 - 43 gearing.( INTET ER FRA THANSEN ) Den har et fantastisk bundtræk og "dør" ikke når man skifter gear, topfarten er ikke mere end 75km/t men til gengæld er den hurtigt deroppe.
Den er slet ikke at sammenligne med min blå Special med membran. Den skal jo ha' en længere strækning for at komme op i fart, samtidig med den ikke har nær det samme solide bundtræk.
Hvis vejret tillader er man velkommen til at prøve en tur og mærke forskellen.
Mvh
Benny
Min erfaring med drejeventilen er jo at den køreklare 72'er jeg har, den kører på sin helt egen måde!!!
Er monteret med 16mm indsugning og karburator, 43mm stempel og cylinder, oplagt ss'er udstødning, og 14 - 43 gearing.( INTET ER FRA THANSEN ) Den har et fantastisk bundtræk og "dør" ikke når man skifter gear, topfarten er ikke mere end 75km/t men til gengæld er den hurtigt deroppe.
Den er slet ikke at sammenligne med min blå Special med membran. Den skal jo ha' en længere strækning for at komme op i fart, samtidig med den ikke har nær det samme solide bundtræk.
Hvis vejret tillader er man velkommen til at prøve en tur og mærke forskellen.
Mvh
Benny
Re: Problemer med drejeventil
Det der i mine öjne gör, at din fizzy, kan träkke, er dit 43mm stempel. Kubikker slaar jo som bekendt alt andet.
Nej, lad os nu se, hvordan svineriet körer med et standard stempel. DET kunne väre interessant. Jeg körer med reed-motor og 40mm stempel. Som alle kunne se i Grenaa, körte min 1975 med nummerplade formidabelt. Jeg tror at alle de andre hurtige ved träffet körte med 43mm.
Det der kan göre forskellen fra den ene motor til den anden er: tilköring (meget langt), renlighed, original dele (saa mange som muligt), justering og IKKE adskillelse bare for "sjov". Saa holder den lige saa godt som en Kreidler. Den eneste begränsning vi har er, at det ikke er särlig nemt med en 20mm karburator. Og hvis det evt. kan lade sig göre, kan den med statsgaranti ikke träkke vejret gennem den snörklede vej som luften skal löbe fra luftfilteret og til karburatoren.
///
jensmc
PS. I 1982 körte jeg efter originalspeedometeret 98 km/t med 43mm stempel. Men sejg-träkke kunne den ikke.
Nej, lad os nu se, hvordan svineriet körer med et standard stempel. DET kunne väre interessant. Jeg körer med reed-motor og 40mm stempel. Som alle kunne se i Grenaa, körte min 1975 med nummerplade formidabelt. Jeg tror at alle de andre hurtige ved träffet körte med 43mm.
Det der kan göre forskellen fra den ene motor til den anden er: tilköring (meget langt), renlighed, original dele (saa mange som muligt), justering og IKKE adskillelse bare for "sjov". Saa holder den lige saa godt som en Kreidler. Den eneste begränsning vi har er, at det ikke er särlig nemt med en 20mm karburator. Og hvis det evt. kan lade sig göre, kan den med statsgaranti ikke träkke vejret gennem den snörklede vej som luften skal löbe fra luftfilteret og til karburatoren.
///
jensmc
PS. I 1982 körte jeg efter originalspeedometeret 98 km/t med 43mm stempel. Men sejg-träkke kunne den ikke.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Problemer med drejeventil
Hej Alex.
Jeg ved ikke om du har fundet en løsning på dit problem, men som min gode ven jensmc sagde, så vender mærkningen på nogen af dem 180 grader forkert.
Var lige nede og kigge på min egen, når den lukker er stemplet på vej ned og plejlstangen ligger i lige linie med bunden af skørtet, ikke lige den mest tekniske forklaring! På dit billede ligger den i toppen af skørtet så jeg vil tro at du skal dreje skiven 180 grader, så kører den.
Den skal ihvert fald stoppe indsugningstakten lidt før udst åbner!
Iøvrigt er min erfaring at alle krumtapper kan bruges til drejeventil.
Ang. hvilken model som er bedst tror jeg at de går lige op i den sidste ende, jeg blev lidt skuffet over min som er lavet efter alle kunstens regler......glasblæst krumtaphus og krumtap, lettet og poleret plejlstang samt udfyldning med kork i afvejningshullerne på krumtappen!
Med en ny og original 5,3 FS1 cylinder tilkørt 500km og god 2takt olie kører den ikke mere end maks 75km/t.
Mvh Nabo Jan.
Jeg ved ikke om du har fundet en løsning på dit problem, men som min gode ven jensmc sagde, så vender mærkningen på nogen af dem 180 grader forkert.
Var lige nede og kigge på min egen, når den lukker er stemplet på vej ned og plejlstangen ligger i lige linie med bunden af skørtet, ikke lige den mest tekniske forklaring! På dit billede ligger den i toppen af skørtet så jeg vil tro at du skal dreje skiven 180 grader, så kører den.
Den skal ihvert fald stoppe indsugningstakten lidt før udst åbner!
Iøvrigt er min erfaring at alle krumtapper kan bruges til drejeventil.
Ang. hvilken model som er bedst tror jeg at de går lige op i den sidste ende, jeg blev lidt skuffet over min som er lavet efter alle kunstens regler......glasblæst krumtaphus og krumtap, lettet og poleret plejlstang samt udfyldning med kork i afvejningshullerne på krumtappen!
Med en ny og original 5,3 FS1 cylinder tilkørt 500km og god 2takt olie kører den ikke mere end maks 75km/t.
Mvh Nabo Jan.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Problemer med drejeventil
Jeg har leget lidt med drejeventil her i juledagene, men det har været et skuffende resultet, da motoren trækker dårlig/ujævn. Jeg prøvede forskellige ting for at udbedre det, men først nu har jeg fundet årsagen. Det viser sig nemlig, at en tidligere ejer har opboret "blokhullet" til ca. 21 mm. og derved kan ventilen ikke lukke helt.
Jeg har også prøvet at udstyre den med det tun, der har siddet på SSéren indtil renoveringen, men det forværrer tilstanden, for den nærmest "nyser og hoster" ud af karburatoren...
Så jeg er vist på jagt efter en anden højre blokhalvdel... se foto og sammenlign evt. med foto fra Alex længere "oppe" i tråden.
Jeg har også prøvet at udstyre den med det tun, der har siddet på SSéren indtil renoveringen, men det forværrer tilstanden, for den nærmest "nyser og hoster" ud af karburatoren...
Så jeg er vist på jagt efter en anden højre blokhalvdel... se foto og sammenlign evt. med foto fra Alex længere "oppe" i tråden.
- Vedhæftede filer
-
- Billede076.jpg (16.75 KiB) Vist 6949 gange
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 1. jan 2009 14:57, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: Problemer med drejeventil
ØV ØV de fand... hvalper at ødelægge sådan en blok og den kan ikke svejses op og laves god igen hos en dygtig alu svejser var det ikke peter høgh der har en trailer fuld dele i overskud tråden der var da nogen drejeventil dele iPoul-Erik A. skrev:Jeg har leget lidt med drejeventil her i juledagene, men det har været et skuffende resultet, da motoren trækker dårlig/ujævn. Jeg prøvede forskellige ting for at udbedre det, men først nu har jeg fundet årsagen. Det viser sig nemlig, at en tidligere ejer har opboret "blokhullet" til ca. 21 mm. og derved kan ventilen ikke lukke helt.
Jeg har også prøvet at udstyre den med det tun, der har siddet på SSéren indtil renoveringen, men det forværrer tilstanden, for den nærmest "nyser og hoster" ud af karburatoren...
Så jeg er vist på jagt efter en anden højre bolkhalvdel... se foto og sammenlign evt. med foto fra Alex længere "oppe" i tråden.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: Problemer med drejeventil
findes der ikke en orginal drejeventil som fylder helt ud til kanten.din ser ud til at være lille dia.tror at blokken skal være helt plan drejet/slebet uden ridser for at det køre..nok også en svaghed ved systemet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Problemer med drejeventil
...øh , vil det sige, at det måske er original med denne hulstørrelse ?
Tak for oplysningen til Johnny vedr. dele
Tak for oplysningen til Johnny vedr. dele
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Problemer med drejeventil
jeg kender ikke disse motore,men hvis nogen vil måle yder diameteren på foeskelige kan vi håbe at der findes en større variant,,ellers kan der tigsvejses en lille halvmåne på yderkanten,så du får 5mm kant
så kan du forsiktigt file polere,overfladen..det er jo ikke nøvændigt at gøre hele hullet mindre,,det større hul påvirker nok ikke lukketiden væsenligt,,det er nok utætheden som er synderen
så kan du forsiktigt file polere,overfladen..det er jo ikke nøvændigt at gøre hele hullet mindre,,det større hul påvirker nok ikke lukketiden væsenligt,,det er nok utætheden som er synderen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Problemer med drejeventil
Jeg har en med samme problem, tror den hvide skive i plast er dårligere end den gl. model i fiber?
Jeg har dog ikke målt på hullet eller skiven - ken observeret at den ser slidt og medtaget ud.
Platiner er nye, karburator er ok samt resten af tændings anlægget.
Nå, godt nytår til alle??????????????????
Jeg har dog ikke målt på hullet eller skiven - ken observeret at den ser slidt og medtaget ud.
Platiner er nye, karburator er ok samt resten af tændings anlægget.
Nå, godt nytår til alle??????????????????
Re: Problemer med drejeventil
Hej Poul erik
Jeg har målt et par af mine blokke og der er hullet 16,5 mm.
Mvh Palle
Jeg har målt et par af mine blokke og der er hullet 16,5 mm.
Mvh Palle
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Problemer med drejeventil
Hej Palle og tak for oplysningen. Det giver mere mening, for det svarer til tun-karburatorens diameter.palle skrev:Hej Poul erik
Jeg har målt et par af mine blokke og der er hullet 16,5 mm.
Mvh Palle
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)