Støjdæmpning af indsugning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af mriisj »

Denne tråd er lavet for at dele vores viden og erfaringer med støjdæmpning fra karburatorens luftindtag da dette jo er et kendt problem når man "tuner" motorerne.
Ideen til tråden er udsprunget fra Steen T der har arbejdet en del med at støjdæmpe hans Kreidler, se hans tråd her https://knallertforum.dk/forum/viewtopic.php?t=19637

Da min grønne Kreidler ligeledes et tunet og larmer meget, ville jeg gerne have denne støj nedbragt og har herfor lånt et semi-professionelt lydudstyr, for at måle frekvensområderne og dynamikområde hvor den larmer mest.
Herefter så at teste forskellige tiltag for støjdæmpning i mit laboratorie ved at gendanne disse lydbølger og så forsøge med forskellige lydbølge-traps for at dæmpe disse.

Samtidig har jeg udstyr til at måle luftflow for at se hvilken indvirkning ændringerne har på dette, så der kommer nok nogle sjove og interessante vinteraftener til at gå med dette.

Hvis i har nogen erfaringer eller viden på området så bare øs ud med dem her i tråden eller i Steens tråd :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af Steen T »

Spændende, håber at andre vil komme med deres erfaringer, og gerne nogle som har prøvet "trompet røret" og andre former for støjdæmpning.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af Steen T »

Jeg har igen testet trompet røret, måske er det godt til membran, men ikke til stempelstyret, hvis jeg kører med åbent filter og 90 dyse går den godt, monterer jeg trompet filteret, går den mager og kan ikke tage det sidste stykke spjæld, temperaturen stiger ret meget (har EGT) har prøvet med 94 dyse, stadig varmere end med åbent filter, hvilket jeg syntes er mystisk, den burde gå federe med rør.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af kreidlerhansen »

Resonanser er vist ikke at spøge med.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af mriisj »

Dette er et eksempel på hvordan Kreidler laver resonas kamre/traps på deres filterkasse til MF 22 & MF 23
Læg mærke til at luft indsugnings rørene er 180 grader modsat indsugning på karburatoren
Vedhæftede filer
mf22 mf23 Luftfilter 1.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 1.jpg (109.56 KiB) Vist 284 gange
mf22 mf23 Luftfilter 2.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 2.jpg (107.26 KiB) Vist 284 gange
mf22 mf23 Luftfilter 3.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 3.jpg (112.24 KiB) Vist 284 gange
mf22 mf23 Luftfilter 4.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 4.jpg (91.69 KiB) Vist 284 gange
mf22 mf23 Luftfilter 5.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 5.jpg (87.75 KiB) Vist 284 gange
mf22 mf23 Luftfilter 6.jpg
mf22 mf23 Luftfilter 6.jpg (82.82 KiB) Vist 284 gange
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Støjdæmpning af indsugning

Indlæg af kreidlerhansen »

...og den billigste måde at få en Mokick med det filterhus op i fart, er en mindre dyse + et RS-filterhus 😄

Jeg har en ide om, at sådan en løsning kræver en stor kasse for at fungere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"