Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Heidi
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 18. maj 2024 15:46
Kontakt:

Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af Heidi »

Min søn vil købe en knallert og har kig på en pgo hot 50 fra 2005 til 9000 kr

Jeg synes det lyder gammelt men har absolut ikke forstand på knallerter.

Der skulle være skiftet en del ting på den. Lyder det som en ok pris? Og noget man skal være opmærksom på?

Jeg har bedt om stelnummer for at få den tjekket.

Jeg håber nogen stadig læser med herinde 🙂 og vil hjælpe en uvidende kvinde.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er svært at svare på uden fotos eller for den sags skyld fysisk adgang til maskinen.

Omvendt er det snart tæt på dens oprindelige nypris.

Den er 15 år gammel og med en gennemsnitlig ejertid på to år, har 7+ forskellige teenagere potentielt haft lejlighed til at være utålmodige.

Det eneste argument for en så gammel maskine, er fascinationen af den fraværende nummerplade. Men hvis nu man ikke drøner rundt som en kæmpeidiot på baghjul gennem gågaden, er det i praksis ligegyldigt om man har nummerplade bagpå eller ej; dens eneste funktion er at afsløre forsikringsforhold og ejeren overfor politiet.

I min optik:

Find noget bedre og nyere til samme pris; skal jeg endelig vælge en moderne scooter, er jeg glad for Piaggio.

PGO blev godt nok bedre med tiden, men plastikken forblev billig og designet uinspirerende ... og motoren uforudsigelig. Intet taler for en 15 år gammel og potentielt forskruet PGO.

(Vi er nu mest til veteranmodellerne herinde, men det er svært at sætte årstal på fascinationen af mekanik ... så tilsammen har vi herinde formentlig skilt alting ad og samlet det igen.)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heidi
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 18. maj 2024 15:46
Kontakt:

Re: Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af Heidi »

Tak for svar.

Han virker ret låst på en hot 50. Og vil helst betale selv uden hjælp. (Så konfirmations pengene skal klare det). Min største bekymring er at han ikke er vant til at bruge sine hænder, så den skal formentlig på værksted hvis noget skal laves. Vi kan ikke hjælpe.

Det eneste jeg kan se er at der er blevet skiftet bl.a udstødning kaburator, kilerem, multivar og ruller (sort snak for os). Men På billeder ser den fin. Ud, og umiddelbart ikke rust. Vi har ikke set den endnu.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af kreidlerhansen »

Rust er retfærdigvis svær at se på et stel, som er svøbt i plastik 😇

Hvis han ikke har råd til en mekaniker, skal han nok få lært at skrue. Få evt. en med ud, som har lidt mekanisk indsigt:

Står forhjulet lige ift. styret?
Bremser den uden mislyde?
Starter den velvilligt og står fint i tomgang? Også efter en strækning med fuld gas og når den er gennemvarm?
Snurrer motoren uden mislyde?
Jævnt optræk og nedgearing?
Er dækkene intakte eller møre?
Er forgaflen tæt for olie? (Olien havner på bremseskiven på den ene side; det duer ikke)
Virker forgaflen i det hele taget?
El ok? (Alle pærer, instrumentlys, instrumenter, indikatorlamper)
Er alle kontakter i orden?

Jeg overvejede selv en Hot 50 som billig backup og prøvede et par stykker. Nogle af nyere dato end andre.
Fælles for dem alle var adskillige defekter, selv på angiveligt "renoverede og klargjorte eksemplarer" til 4-6.000kr.

Det blev istedet en Piaggio Liberty til 1.500kr, som kun trængte til en ny vacuum- og benzinslange + en udstødning og et alm. service. Den kørte et par år uden ballade, inden jeg fik en arbejdsplads 60km væk og valgte bil som primært transportmiddel.
(Liberty er ikke en specielt køn maskine og ikke specielt eftertragtet i det fynske = altid billig)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Heidi
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør 18. maj 2024 15:46
Kontakt:

Re: Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af Heidi »

Igen tak for input.

Den han kiggede på har jeg lige fundet ud af er ulovlig. Har fået at vide at 9k udstødning, samt molossi 50cc samt molossi multivar gør den ulovlig. Så med det du har skrevet og det jeg nu har hørt om udstyr er jeg noget bedre klædt på og har en ide om hvad vi skal kigge efter.

Kan se det er en stor jungle, og skal sortere grundigt i hvad jeg finder, da jeg er den kedelige forældre der ikke vil tillade en ulovlig knallert.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp/råd søges angående brugt pgo hot 50

Indlæg af kreidlerhansen »

Ift. lovlig/ulovlig .. hvis den er tilnærmelsesvis sjov at køre på, er den ulovlig.

De fleste lovlige scootere lyder "dovne" på gassen. Det gør en ulovlig ikke.

Men ja, 9K + Malossi Sport 50 + Multivar uden skive, så løber sådan en snildt 70km/t. Og en større karburator + en 70cc cylinder, kan den nu nok også gå omkring 80km/t. De stumper koster ikke alverden, så du får din sag for, hvis den skal bevares lovlig 😅

Første gang den måles til at køre 43+ vanker der en bøde. Anden gang mister han førerretten til 30-knallert, knallerten konfiskeres og kørekort til bil/MC kan blive udsat 0,5-1 år, så vidt jeg husker.
Om det er hans egen eller en lånt knallert, er ligegyldigt. Den bliver konfiskeret og knust.

Man skal have pengepungen i orden for at køre ulovligt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Asien"