Kobling

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
ZeSt1

Kobling

Indlæg af ZeSt1 »

Jeg har haft min Yamaha fs1 4gear i et stykke tid og hved ikke ret meget om det... derfor kunne jeg godt tænke mig og vide hvordan koblingen i den faktisk virker :) så vis der er en der har løst og tid til at forklare det ville det være fjong. :D

MVH Kasper
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Kim B S »

Hej ZeSt1.
Velkommen her på siden. Håber du må få meget glæde af det her forum. Jeg er ikke så dygtig, til det tekniske, men ved at der er flere her inde på siden, som ved en masse om kobling på Yamaha knallerter, så jeg tror der ret hurtigt vil komme nogle gode svar på dit spørgsmål.
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S lør 23. feb 2008 22:42, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Kasper og velkommen til.
Koblingen er også en del af de gamle maskiner, som jeg synes er dejlig at arbejde med, da den er fornuftig dimensioneret og lige til at gå til.
På enden af krumtappens højre side sidder det lille primærtandhjul, der trækker det store tandhjul(som jeg mener burde hedde sekundærtandhjul) og i dens "klo" befinder sig (normal) 2 stk. koblingsplader med belægning og 1 stk jernplade, der tilsammen er spændt sammen med 4 kraftige fjedre på skruer. Den ene jernplade driver en knast via mange tænder/hakker, der igen driver en aksel, der går ind i gearkassen. Kloen driver de 2 koblingsplader via nogle tapper der sidder yderst og via adskillige cm2 belægning "medbringer" de den ene jernplade, der sidder i mellem dem.
Når man så skal udkoble påvirkes sneglen (en svaghed på FS1), der så trykker få millimeter på koblingsstangen, der igen udløser fjedrenes tryk, så belægningerne "giver slip" fra jernpladen, der så vil holde op med at blive trukket og så kan der skiftes gear.
Håber det hjalp ...? ellers kan det forsøges igen.... :?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hey

Velkommen til :) altid rart at møde nye mennesker og få nye input til renoveringerne :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
ZeSt1

Re: Kobling

Indlæg af ZeSt1 »

Hey... tak for velkomsten og forklaringen. mht koblingen så den lille pind der sætter ud af blokken som sneglen skubber på skal den kunne bevæge sig? og hvor langt?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ZeSt1 skrev:Hey... tak for velkomsten og forklaringen. mht koblingen så den lille pind der sætter ud af blokken som sneglen skubber på skal den kunne bevæge sig? og hvor langt?
Hej

ja den pind skal kunne bevæge sig frit og den skal være lige :) når koblingsskjoldet er afmonteret så skal den kunne trækkes ud og ind og kunne drejes rundt når skjoldet ikke sider på husk inde bag pinden og koblingspladerne er der en lille kugle SOM skal være der og sneglen er justeret rigtigt så skubber sneglen den ca. 5 mm. ind og udløser koblingspladerne og sneglens arm skal være ca. vandret når den ikke er trukket ( skjoldet afmonteret ) husk der også er en lille kugle mellem sneglen og pinden.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"