Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af nielsfup »

Ja det giver jo næsten sig selv.
Hvad skal man gøre. Jeg har kun gjort udstøds porten bredere.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Kim B S »

Hej Nielsfup.
Jeg har godt nok kun prøvet at tune en 40mm, men prinsippet er vel det samme. Der blev slebet 1 til 2 millimeter af over det hele med et rundt sandbor, i alle skyllekanaler og i udstødningskanal. der efter blev de poleret helt blanke indvendig med fint sandpapir. Det sidste tog lang tid, men Knallerten kom til gængæld til at køre rigtig godt. Jeg skal gerne indrømme at jeg er 100% armatør på det pungt. Derfor kan der måske, være nogen som har bedre og lettere måder, og det er mange år siden. :lol: :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja det er det jo nok.
Jeg tænkte på om en 43mm var portet anderledes end en almindelig 40mm.
De tunings trix jeg har set er at file 1.5mm af stemper skørtet i siderne og file udstøds porten 1.5mm op mod toppen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Allan M »

de 43 cylindere, jeg har set, har alle været fremstillet med højere udstødningsport, så dem ville jeg ikke file yderligere. faren er, at man fjerner bundtrækket uden at den faktisk får mere topeffekt af det.

Udstødningsporten på Protunas 43 mm cylinder har målene: Midt: 23,5 mm fra top og "skuldre": 25 mm fra top. Athenas 43 mm alu-cylinder er 23 mm fra top lige over. Hvis porten er tættere på top, så tror jeg cylinderen er ubrugelig.

Hvad angår stemplet, så skal man passe lidt på med ikke at bringe det i ubalance (har jeg ladet mig fortælle). Så dér ville jeg også holde filen væk :wink:
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af nielsfup »

Hej
ja jeg ved ikke men du har nok ret det var også der for jeg spurgte. Men her er en opmålingaf en T.Hansen 40mm tum178 3 skyl cylender og den er ikke timed på samme måde
Vedhæftede filer
DSC02181.JPG
DSC02181.JPG (113.61 KiB) Vist 6697 gange
DSC02183.JPG
DSC02183.JPG (114.87 KiB) Vist 6697 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Allan M »

Ja, udstødningsporten på de lovlige cylindre giver rigelig mulighed for at file! Med god effekt. Et par millimeter af, og den tager mange flere omdrejninger.

Som jeg har forstået det, så var forskellen på 5,3-cylinderen og den lovlige - udover den tredie skyllekanal - kun udstødningsportens størrelse. (nogen, som kan bekræfte eller afkræfte det?)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan Og Niels.
Jeg tror engentlig ikke at det giver flere omdrejninger, det giver bare flere kræfter, så man bedre kan udnytte de omdrejninger den kan tage. Med andre ord bliver den mere omdrejningsvillig, og trækker bedre, især ved høje omdrejninger. Min erfaring er at det som giver ekstra omdrejninger, er når plumben bliver fjernet fra indsugningen, der efter drejer det sig om at tune på anden vis, så den får trækkraft til at udnytte omdrejningerne, med den gearing som man vil have. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af nielsfup »

Nu sidder jeg lige og kikker på mit std. 40mm stempel og der kan ikke filer meget på det for det er slidset helt op til krydspinds lejet. Og det er iøverigt uden virkning (bliver jeg lige klar over nu) da det jo ikke er skørtet det bestemmer åbning og lukning af portene men toppen af stemplet.
Så efter min mening er der ingen grund til at ændre ved stemplet ( skørtet).
Hvad siger I
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Allan M »

Kim BS: Jeg tror egentlig vi taler om det samme. Når jeg siger omdrejninger, så ligger der selvfølgelig det i det, at den også yder mere.
Når det så er sagt, så vil en stor udstødningsport reducere trækkraften ved lave omdrejninger, da en større del af den friske gas vil slippe med ud inden stemplet kommer op og får blokeret porten.
Ved høje omdrejninger kompenserer de ekstra HK for de tabte NM. Som jeg forstår logikken i det. :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan.
Så er vi enig. :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
morten blom
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 12:06
Kontakt:

Re: Hvordan tuner men en 43mm 3 kanal cylinder

Indlæg af morten blom »

jeg tror spørgsmålet er hvilken udstødning man vil køre med. det med at porte udstødningsporten har jeg prøvet og sammen med en 5,3 udstødning kører den forbløffende godt.

tror dog jeg vil prøve at lave min egen ekspansionspotte, det kunne jo være sjovt om man kunne lave noget bedre :lol:
Besvar

Tilbage til "Tuning"