Hejsa. har været ude og købe. multistik ved tænding. ledningsnet. og lyskontakt.. ik mere fusk herfra.. batteriet springer jeg over da jeg ik synes det virker særlig godt alligevel!! kender i det at jeres koner- kærester ik rigtig kan forstå at man skal bruge alle de dele på sådan en bette knallert nu til mit spørgmål. jeg har sat min tændning sammen på følgende måde!!
tændspolen sammmen med kondensatoren via muffe. og videre op til platin. anden ledning fra kondensatoren sat sammen med gul ledning, fra lysspole, via en muffe. og derfra havde jeg tidligere sat det videre sammen med sort ledning til tændspolen i stel. og der var gnist. men er det den rigtige måde og gøre det på. har et dumt spørgsmål! mht lyspolen. skal den gule ledning gå sammen med kondenstoren.? eller laver gul og grønledning strøm automatisk udenom platin og tændspole?? sådan at de bare skal sætte direkte til multistik? håber det gav bare nogenlunde mening. min lange smøre. men vil altså godt samle det korrekt!!! SUPER GOD WEEKEND. TIL ALLE...... PS den lyseblå ledning er til neutral pære ikke?
TÆNDNINGS BØVL
Re: TÆNDNINGS BØVL
er der ikke en der kan lægge dirigrammer ind,ved godt at der er mange forskelige,men de er nesten ens,hov de er kommet tak morten
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: TÆNDNINGS BØVL
Tænding (svinghjul)
Bag svinghjulet sidder tændingspladen, der rummer 4 komponenter:
1. lysspole
2. fødespole
3. platiner
4. kondensator
Hvis man orienterer pladen med kondensatoren øverst og platinerne nederst, så sidder lysspolen til venstre og fødespolen til højre. Alle ledningerne fra tændingspladen samles og føres ud til et multistik med 4 ledninger. Den ene (lyseblå) i multistikket fører direkte til frigearskontakten på motoren, og har derfor ikke noget med tændingen at gøre.
Tilbage er der så 3 ledninger, en gul, en grøn og en sort (på strømskemaet: yellow, green og main switch). Den gule og den grønne forbindes direkte til den gule og grønne på lysspolen. Den sorte er den strømførende, som skal kobles til kondensatoren, platinerne og fødespolen. Dvs. den ledning fra fødespolen, der ikke er skruet til stel, skal samles med en af ledningerne fra kondensatoren, den sorte fra multistikket og en ledning fra platinerne. I et strømskema ser det således ud:
Når main switch-kontakten (tændingskontakten ved speedometeret) sættes i off position, kortsluttes strømmen mod stel og motoren stopper.
De 2 ledninger på kondensatoren er koblet sammen inde i kondensatoren.
© Per Hildebrandt og Henrik Nielsen.
Bag svinghjulet sidder tændingspladen, der rummer 4 komponenter:
1. lysspole
2. fødespole
3. platiner
4. kondensator
Hvis man orienterer pladen med kondensatoren øverst og platinerne nederst, så sidder lysspolen til venstre og fødespolen til højre. Alle ledningerne fra tændingspladen samles og føres ud til et multistik med 4 ledninger. Den ene (lyseblå) i multistikket fører direkte til frigearskontakten på motoren, og har derfor ikke noget med tændingen at gøre.
Tilbage er der så 3 ledninger, en gul, en grøn og en sort (på strømskemaet: yellow, green og main switch). Den gule og den grønne forbindes direkte til den gule og grønne på lysspolen. Den sorte er den strømførende, som skal kobles til kondensatoren, platinerne og fødespolen. Dvs. den ledning fra fødespolen, der ikke er skruet til stel, skal samles med en af ledningerne fra kondensatoren, den sorte fra multistikket og en ledning fra platinerne. I et strømskema ser det således ud:
Når main switch-kontakten (tændingskontakten ved speedometeret) sættes i off position, kortsluttes strømmen mod stel og motoren stopper.
De 2 ledninger på kondensatoren er koblet sammen inde i kondensatoren.
© Per Hildebrandt og Henrik Nielsen.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: TÆNDNINGS BØVL
håber det kan bruges
- Vedhæftede filer
-
- DSC01702 [640x480].JPG (35.46 KiB) Vist 5621 gange
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: TÆNDNINGS BØVL
HOLD DA HELT OP. endelig en der kan svare på spørgsmålet... rigtig mange tak.. det kan godt være temmelig frustrerende og hele tiden prøve sig frem. og ik er sikker på det er helt rigtigt . så kan jeg få samlet det rigtigt!!! du har lige reddet min dag TAKKER
Re: TÆNDNINGS BØVL
HALLØJSA.. jeg takker for det gode billede.. nu starter moteren i første hug....
Re: TÆNDNINGS BØVL
det var så lidt joz
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC