Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Blobski
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 6. jul 2009 10:56
Kontakt:

Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Blobski »

Hej.

Jeg har købte mig en k1'er, hvor koblingen ikke virkede på. Jeg købte nyt dæksel til venstre side, hvor svinghjulet sidder, nye koblingsplader, og ny snegl. Det hele var fra thansen. Da det hele var samlet, og jeg første gang skulle prøve at trykke på koblings håndtagen sagde det et lille "knæk", og der så jeg så at sneglen var flækket? Tror jeg har gjort det ved 3 snegle nu?
Spørgsmålet er så:

-Hvorfor gør den det?
-Er det bare thansen lort, da halvdelen er lavet af plastik?
-Og hvor langt ind skal fjedrene strammes?

Håber i kan hjælpe lidt.

Hilsen simon.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Kim B S »

Hej Blobski.
Velkommen på forum. :wink: Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :wink: :D
Koblingssnegle fra T Hansen er vi mange som har dårlige erfaringer med, uanset om det er den billige eller den de kalder super. :lol: Det er som om selve plastiksneglen skrider rundt på metallet. :( Der for er der ikke andet at gøre, ind at købe Koblingssneglen et andet sted, hvor du kan købe dem i en bedre kvalitet. :D Den originale kan købes ved Benny, som ejer denne side som forummet ligger på. :D Her kommer lige et link. :D

http://yamahafs1.dk/kobling.html

Jeg ved godt at den koster en del mere, men den er også betydelig bedre og kan holde i flere år, bare du smøre den godt i fedt, og sørger for at sætte den lille gummidut på koblings-skjoldet, som dækker hullet ind til Koblingssneglen. :wink: Jeg håber og tror at du får din kobling til at virke. :D God fornøjelse. :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Simon

Velkommen her på forum :D ,,,

først de skruer der sidder i fjederne i selve koblingen de skal skrues i helt bund ,,, og sneglen fra tante hansen glem den ,,, på forsiden af forum her er der et link til dele ,,, af god kvallitet,,,
husk at når sneglen sidder rigtigt i skjoldet så den er klar til at montere kabel på så skal armen til kablet være vandret,,,,skru justere skruen næsten ud af sneglen inden du montere kablet i begge ender ,,, sæt skjoldet på ,,,justere der efter frigangen på kablet væk,,, så når du tager grebet begynder sneglen at bevæge sig,,, juster derefter juster skruen i sneglen ind ,,, så når den begynder at koble ud,,, så du har ca 2-3 mm gab oppe imellem greb og greb holder på styret,,, og husk nu at der skal være en kugle i hver ende af tryk pinden,,, og at give sneglen noget fedt ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Blobski
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 6. jul 2009 10:56
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Blobski »

Mange tak begge to :D. Så er det jo næsten 100% det der er galt.
Har i kendskab til koblingssneglen fra scooter-dele.dk (SKÅDE). Den er lavet af stål, hvilket jeg finder meget holdbart? Eller er den originale bare bedst :?:

Og i er sikre på at fjedrene skal helt ind. Jeg ved godt at jeg siger thansen nu, men der står skruen skal 2/3 ind. Og det passer vel til deres dele. Og de fjedre jeg har, er fra thansen. Har da hørt koblingen nemt glider ved 4gear(:

Ellers dejlig, og smart hjemmeside (:

Hilsen Simon.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Kim B S »

Hej Blobski.
Den af stål kræver en del tilpasning, da den ikke passer perfekt i skjoldet. :( Derfor skal den slibes til så formen kommer til at passe. :lol: Den vil også være hårdere ved koblings-skjoldet, da det jo som bekendt er lavet af aluminium. :lol: Derfor vil den originale være at foretrække i det lange løb. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Blobski
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 6. jul 2009 10:56
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Blobski »

Der er bare lidt thansen over den. Men self, original er da altid bedst. :D
Det er en lidt dyr sag i forhold til de andre snegle, og så er det nitte hvis den går i stykker.

Har stadig spørgsmål ved det med fjedrene. Skal de helt ind, selvom det er thansen fjedre. Fjedrene er vel tilpasset 2/3 ind, som de skriver på deren hjemmeside.
- og han sneglen holde til de store belastning der kommer, så fjedrene er så stramme?

Hilsen Simon. :D
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Kim B S »

Hej Blobski.
Ja, fjedrene skal skruges helt ind som Johnny skriver. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Blobski
Junior knallert
Indlæg: 32
Tilmeldt: man 6. jul 2009 10:56
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Blobski »

Okay, mange tak alle sammen. Det var hurtigt :D
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Koblings-sneglen flækker/takker over? Hvorfor?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Blobski skrev: Har stadig spørgsmål ved det med fjedrene. Skal de helt ind, selvom det er thansen fjedre. Fjedrene er vel tilpasset 2/3 ind, som de skriver på deren hjemmeside.


Hilsen Simon. :D
Hej Simon og velkommen på forum.

T hansen skulle simpelt skamme sig over alt det vås de skriver, de er direkte skyld i at folk ikke kan få deres yamahaer til at køre, men det må vi jo så prøve at rette op på herinde :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"