El - overspænding??
El - overspænding??
Hej er der nogen her der kan svare på hvorfor pærerne springer så snart man starter knallerten, og hvad man kan gøre ved det?
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
er det instrument pærerne ? har du ensretter og batteri på ?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Ja uden batteri vil spændingen stige så pærene springer.
Det er det eneste der kan være galt. For at se om ledningerne til batteriet er forbundet kan man lige se om frigear lyset virker før der startes.
Det er det eneste der kan være galt. For at se om ledningerne til batteriet er forbundet kan man lige se om frigear lyset virker før der startes.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsfup skrev:
Ja uden batteri vil spændingen stige så pærene springen
Det vil jeg ikke tro da jeg ikke køre med batteri på min 79' i ca.10 år og jeg har aldrig sprunget nogle pære.
Så det må være et andet problem.
Palle
Ja uden batteri vil spændingen stige så pærene springen
Det vil jeg ikke tro da jeg ikke køre med batteri på min 79' i ca.10 år og jeg har aldrig sprunget nogle pære.
Så det må være et andet problem.
Palle
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Kunne det tænkes at pærerne er af dårlig kvallitet ? Jeg har prøvet at købe pærer til bilbaglygterne fra Thansen og der var flere problemer med periodisk dårlig forbindelse hvorefter de til sidst sprang (heldigvis) I mellemtiden var de så begyndt at handle med de velkendte Osram pærer og de virker bare...
Vi må formode, at lysspolen ikke er udskiftet evt. med en 12 volt ?
Endelig er der muligheden for, at det oprindelig er en 2 gears (3EE) med manglende spændingsregulator ?
Vi må formode, at lysspolen ikke er udskiftet evt. med en 12 volt ?
Endelig er der muligheden for, at det oprindelig er en 2 gears (3EE) med manglende spændingsregulator ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Batteriet blev tilsluttet og pærene er skiftet. De er ikke sprunget endnu, men enten lyser forpære og instrumentpærer meget kraftigt eller meget svagt.
Efter nogen tids søgen fandt jeg ud af at kontakten til bremselyset i perioder gav stelforbindelse. Den var ellers helt ny!
Jeg skifter den og ser om ikke det hjælper.
Mvh
Brian
Efter nogen tids søgen fandt jeg ud af at kontakten til bremselyset i perioder gav stelforbindelse. Den var ellers helt ny!
Jeg skifter den og ser om ikke det hjælper.
Mvh
Brian
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Det er sådan at lyset i speedometer/omdrejningstæller drives af samme spole/spænding som lyset i forlygte baglygte.
Spændingen på denne spole ændres i takt med omdrejningstal, derfor er det normalt at dit lys ændres som du beskriver.
Hvis man har en lidt dårlig lyskontakt (ikke den i tændingslåsen) men den hvor man skifter mellem high/low, så slukkes selve forlygten et øjeblik mens man skifter om.
Dette resulterer i en kraftigt forhøjet spænding til baglygtepæren og lyset i speedometeret (Blå ledning) i et ganske kort øjeblik og pærerne vil derfor let kunne springe.
Jeg har selv haft dette problem, og besluttede derfor at flytte ledningen til lyset i speedometer (mørk Blå) ned på +6 volt fra tændingslås (Brun), da denne spænding holdes bare LIDT mere konstant (pga batteriets "forbrug" når det oplades.
Der er bare et lille problem ved dette, og det er at det faktisk forværer knallertens i forvejen sparsomme evne til at holde batteriet opladt (kun et problem hvis man har bremse/blinklys på).
Spændingen på denne spole ændres i takt med omdrejningstal, derfor er det normalt at dit lys ændres som du beskriver.
Hvis man har en lidt dårlig lyskontakt (ikke den i tændingslåsen) men den hvor man skifter mellem high/low, så slukkes selve forlygten et øjeblik mens man skifter om.
Dette resulterer i en kraftigt forhøjet spænding til baglygtepæren og lyset i speedometeret (Blå ledning) i et ganske kort øjeblik og pærerne vil derfor let kunne springe.
Jeg har selv haft dette problem, og besluttede derfor at flytte ledningen til lyset i speedometer (mørk Blå) ned på +6 volt fra tændingslås (Brun), da denne spænding holdes bare LIDT mere konstant (pga batteriets "forbrug" når det oplades.
Der er bare et lille problem ved dette, og det er at det faktisk forværer knallertens i forvejen sparsomme evne til at holde batteriet opladt (kun et problem hvis man har bremse/blinklys på).
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: El - overspænding??
Jeg undrer mig over min nevø's Puch Maxi, for dens baglygtepære(6 volt/3 watt) vil gerne springe - er det en kendt problem ? Jeg har tænkt på at indsætte en formodstand til den på ca. 4 ohm, for der må i øjeblikket være et forbrug på mindst 0,5 amp. ved mindst 6 volt, hvilket giver en pæremodstand på 12 ohm og derved burde spændingen over pæren falde til 2/3. Lyder det sansynlig - eller ?
Eller kunne det tænkes, at det er forlygtepæren, der periodisk har løs forbindelse ?
Eller kunne det tænkes, at det er forlygtepæren, der periodisk har løs forbindelse ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: El - overspænding??
Hej
Ja det er helt korrekt regnet
En pære har en lille modstand lige når den starter og stiger så op til sin normal modstand.
Det burde virke
.
Ja det er helt korrekt regnet
En pære har en lille modstand lige når den starter og stiger så op til sin normal modstand.
Det burde virke
.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: El - overspænding??
Hej Niels og tak for responsen.
Det er godt at vide, at det ikke er helt "hen i skoven" med ide'en og i praksis er det nok en 4,7 ohm's / 1,5 watt's modstand jeg skal finde.
Det er godt at vide, at det ikke er helt "hen i skoven" med ide'en og i praksis er det nok en 4,7 ohm's / 1,5 watt's modstand jeg skal finde.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: El - overspænding??
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: El - overspænding??
Sidder den gule og den grå ledning rigtigt i stikkene under forlygten ?
Der er noget med at hvis de 2 er byttet rundt, så er der fuld power på baglygten inden den tænder forlygten.
(men muligvis kun i de gamle grå forlygter til maxien)
Der er noget med at hvis de 2 er byttet rundt, så er der fuld power på baglygten inden den tænder forlygten.
(men muligvis kun i de gamle grå forlygter til maxien)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: El - overspænding??
Hej Kai.
Gul og grå ledning HAR været forbyttet, men så sker der bare det, at forlygten er tændt hele tiden og baglygten kun når kontakten er tændt for. Det er den sorte type, der sidder på den.
Jeg mener at have hørt/læst om, at Maxi'en generel sprænger pærer ?
Gul og grå ledning HAR været forbyttet, men så sker der bare det, at forlygten er tændt hele tiden og baglygten kun når kontakten er tændt for. Det er den sorte type, der sidder på den.
Jeg mener at have hørt/læst om, at Maxi'en generel sprænger pærer ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: El - overspænding??
Hej
Jeg har også kørt uden bat. i al den tid jeg har haft min og har aldrig spruget en pære ind til for nyligt hvor jeg satte bat. på og nu springer forlygst pæren hele tiden??
Jeg har også kørt uden bat. i al den tid jeg har haft min og har aldrig spruget en pære ind til for nyligt hvor jeg satte bat. på og nu springer forlygst pæren hele tiden??
///Mads Mellem Gas
!!YAMAHA SKA MAN HA!!
Ejer:
Yamaha fs1 i blå
!!YAMAHA SKA MAN HA!!
Ejer:
Yamaha fs1 i blå
Re: El - overspænding??
Hmm
Der er ganske enkelt noget der ikke er koblet rigtig op.
Har kørt 1800 Km med Thansen pære uden at springe den (med batteri)
Prøv at kikke i denne:
viewtopic.php?f=17&t=1518
Der er ganske enkelt noget der ikke er koblet rigtig op.
Har kørt 1800 Km med Thansen pære uden at springe den (med batteri)
Prøv at kikke i denne:
viewtopic.php?f=17&t=1518
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: El - overspænding??
Hej Niels
Jeg har hele det diagram i en bog med lamineret sider og den er fantastisk
men jeg kan bare ikke finde ud af hvad der er galt og pæren se også meget sjov ud den bobler hel op så den skal knuse for at få den ud ?
Jeg har hele det diagram i en bog med lamineret sider og den er fantastisk
men jeg kan bare ikke finde ud af hvad der er galt og pæren se også meget sjov ud den bobler hel op så den skal knuse for at få den ud ?
///Mads Mellem Gas
!!YAMAHA SKA MAN HA!!
Ejer:
Yamaha fs1 i blå
!!YAMAHA SKA MAN HA!!
Ejer:
Yamaha fs1 i blå