koblings justering

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

koblings justering

Indlæg af martin p »

hejsa

jeg har lidt problemer med min yhamse..

problemet er at når motoren er driftsvarm så kan jeg ikke få den fra første gear også til frigear, eller jo det kan jeg, men så skal jeg trampe hårdt på gearpedalen, og det synes jeg ikke om..

når jeg holder i frigear med startet motor og sætter den i første, så falder den i rpm, og jeg kan mærke at den trækker meget meget lidt, sætter jeg den i 2' gear mens jeg stadig holder i tomgang, så stiger mine rpm igen..

mit koblings kabel er næsten justeret helt ud af greb klingen.

kan jeg justere mit problem væk...?? evt. hvordan??

jeg har læst i de andre koblings emner men synes ikke jeg kan se et svar på mit problem
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, du skal kontrolere at der ligger en kugle inde i koblingssneglen (så der er en kugle mellem skruen og trykstangen) ellers kan den sandsynligvis ikke trykke nok på trykstangen.

hvis kuglen er der, så prøv at stille skruen længere ind.

Sådan som jeg har forstået justeringsproceduren for det, så skal sneglens arm stå vandret når grebet ikke er trukket an, og så skal justereskruen i midten af sneglen justeres sådan at der er 2-3 "frigang" på koblinggrebet inden du kan mærke den begynder at blive stram (skubber til trykstangen)

Ret mig endelig hvis jeg har misforstået drenge.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Morten B skrev:Hej, du skal kontrolere at der ligger en kugle inde i koblingssneglen (så der er en kugle mellem skruen og trykstangen) ellers kan den sandsynligvis ikke trykke nok på trykstangen.

hvis kuglen er der, så prøv at stille skruen længere ind.

Sådan som jeg har forstået justeringsproceduren for det, så skal sneglens arm stå vandret når grebet ikke er trukket an, og så skal justereskruen i midten af sneglen justeres sådan at der er 2-3 "frigang" på koblinggrebet inden du kan mærke den begynder at blive stram (skubber til trykstangen)

Ret mig endelig hvis jeg har misforstået drenge.
Hej knægt

tror sgu du har fattet det rigtigt Morten :mrgreen: :mrgreen: :lol: :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af martin p »

Morten B skrev:Hej, du skal kontrolere at der ligger en kugle inde i koblingssneglen ellers kan den sandsynligvis ikke trykke nok på trykstangen.

hvis kuglen er der, så prøv at stille skruen længere ind.

Sådan som jeg har forstået justeringsproceduren for det, så skal sneglens arm stå vandret når grebet ikke er trukket an, og så skal justereskruen i midten af sneglen justeres sådan at der er 2-3 "frigang" på koblinggrebet inden du kan mærke den begynder at blive stram (skubber til trykstangen)

hej. kuglen er der, så jeg skal prøve og skrue på skruen i koblingsskjoldet??? og 2-3mm frigang på koblings grebet??
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af Morten - Webmaster »

nemlig

Min erfaring siger justereskrue på grebet ca 10 mm ude og det samme på kabelskruen ved koblingsdæksel (kommer jo meget an på kablets længde men et udgangspunkt der hos mig plejer at give vandret arm på sneglen) derefter justerer du skruen i sneglen så grebet er løst de ca 2-3 første mm
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af martin p »

okay, tak, det må vi prøve
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

martin p skrev:
Morten B skrev:Hej, du skal kontrolere at der ligger en kugle inde i koblingssneglen ellers kan den sandsynligvis ikke trykke nok på trykstangen.

hvis kuglen er der, så prøv at stille skruen længere ind.

Sådan som jeg har forstået justeringsproceduren for det, så skal sneglens arm stå vandret når grebet ikke er trukket an, og så skal justereskruen i midten af sneglen justeres sådan at der er 2-3 "frigang" på koblinggrebet inden du kan mærke den begynder at blive stram (skubber til trykstangen)

hej. kuglen er der, så jeg skal prøve og skrue på skruen i koblingsskjoldet??? og 2-3mm frigang på koblings grebet??
Hej

når skjoldet er monteret løsner du lige justerskruen i sneglen derefter strammer du kablet op med justerskruerne til kablet så det sidder rigtigt i holderne uden at kunne skubbes ud af holderen og kun lige så det er let ispænd derefter justere du din justerskrue i sneglen ind til at den kan koble ud sæt den i gear og prøv at skubbe yamahaen frem og tilbage så du kan mærke når den kobler ud og når den kobler ind du kan sagtens mærke når den er rigtigt justeret så går den let og blødt frem og tilbage i grebet men pas på lidt på skruen i sneglen giver meget inde i selve koblingen den er følsom men justeret rigtigt køre det bare :wink:

håber det hjælper dig
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af martin p »

ok tak :D
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af nielsfup »

Hej
Nu prøver jeg også lige.

Det er vigtigt at:
1 Koblings armen inde i skjoldet er cirka vandret når koblings håndtaget er i sin hvile position (ikke trukket an).
Dette justeres med de to stille skruer der er hhv. ved håndtaget og på skjoldet.
Gøres medens skjoldet ikke er monteret på motoren så man kan se hvad der foregår.

2 Der skal være fri-gang mellem den lille kugle der er i selve sneglen og koblings pinden der kommer ud af motoren.
Når punkt 1 er justeret monteres skjoldet på motoren og den lille skrue i sneglen skrues ind til kulen røre koblings pinder. Man kan lige mærke skruen bliver lidt strammer at dreje. Derefter drejes skruen ca.1/4 omdrejning tilbage. Og stram så kontra møtrikken medens man sikre at skruen ikke drejer.(Det er vigtigt!!)
Herefter justeres stille skruen ved håndtaget så der er omkring 2-3mm fri-gang på håndtaget.

Så skulle det spille. Men det er vigtigt at sikre at der er en vis spillerum så koblingen er helt koblet ud når håndtaget ikke bruges.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af Poul-Erik A. »

Også jeg prøver lige : Hvis ikke diverse gode råd afhjælper problemet, kan det skyldes det velkendte fænomen som din arbejdsgiver (Thansen) beskriver som "koblingsfilen" og det har jeg skrevet lidt om under "Koblingsproblem" ? Jeg har selv været udsat for det et par gange efterhånden... :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
martin p
Stor knallert
Indlæg: 195
Tilmeldt: ons 16. apr 2008 23:32
Kontakt:

Re: koblings justering

Indlæg af martin p »

hej alle

tak for alle de gode svar....

jeg har ikke kigget på det endnu, men da jeg skulle parkere hjemme ved svigerforældrene idag, da var den nær stukken fra mig i andet gear. og koblingen var trukket så langt som den nu kunne. det har den aldrig gjort, så jeg blev helt forskrækket :cry:

håber virkelig jeg kan justere det væk.... det må prøves i weekenden

indtil vidre tak D. herre :D
yamaha fs1 4-gear dx anno 76' cruisede sidste sommer ny renoveret motor, nu mangler jeg bare resten :)


Citroën xantia 1,8 16v 1998
citroën bx 1,9 gti 1991
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"