Tank og trykluft?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Osteguf
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: søn 25. maj 2008 06:38
Kontakt:

Tank og trykluft?

Indlæg af Osteguf »

Hej.
Er det bare en gammel skrøne, at man kan rette buler i tanken med trykluft, også uden at trykke den ud af facon?
Instruktion i hvordan du evt. gjorde ville være dejligt.
Kai
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af FS1originalen »

Hej Kai,
Velkommen på forum. Godt spørgsmål - det med trykluften. Det vil jeg da også godt lige høre om der er nogen der har erfaringer med :!:
Jeg har flere gange trykket buler ud med en pind gennem tankhullet, men så kan man nemt komme til at bule tanken omkring hullet istedet :evil:
Men lad os lige se om der ikke kommer gode svar senere på dagen. Mange af brugerne er lige nu på vej hjem fra træf i Grenå :lol:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

det er ikke en god ide at rette buler ud på en FS1 tank med trykluft den bøjer sig ud til måge vinger i kanalen til stelet :shock: forsøget er prøvet her på en gl. tank men har dog ikke prøvet at sure noget rundt om den så det " kun " var bulerne som gav sig :?
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af Jensmc »

For i det mindste at kunne styre forsøget nogenlunde, skal tanken først fyldes HELT op med vand. Vand er jo nemmere at styre end luft, da vand ikke kan komprimeres. Men jeg tror stadig ikke det er en god ide.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af nielsfup »

Hej
Der må jeg som gammel ingeniør gi Jens helt ret.
Det er ikke nogen god ide. hvis man giver tryk nok vil den idelt ende som en kule.

lad endelig vær med det :shock: . Det er jo et spørgsmål om arealer og buler har jo mindre areal end den del af tanken der er OK.
Det går galt
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af Guess who »

Hej

Ja, jeg har ligeledes forsøgt mig frem med trykluft uden held.

Har også prøvet og fylde tanken med vand, derefter et døgns tid i fryseren !!! :shock: :shock:

Men det kom der kun 2 ting ud af - jeg havde skruet en gl benzinhane på og der var bunden skudt af.Bulerne var der endnu måske var et par stykker lidt mere flade men det var ikke optimalt.

Skal lige sige at den største bule var den velkendt hilsen fra en knytnæve eller en styrthjem på oversiden af tanken. :lol: :lol:

Men har overvejet at gøre forsøget igen, på en lidt mindre bulet tank..... :roll:


Det bedste resultat jeg har opnået på en slemt bulet tank, er at skære det fladeste stykke ud på bagsiden ca. 100x100mm. Så har man de bedste muligheder for at banke/trykke bulderne ud stille og roligt. Til sidst svejsede jeg pladen i igen med fuld gennembrænding men en co2 svejser. Husk og brug en 1mm tynd skæreskive, den varmer ikke.

Mvh
Benny
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af nielsfup »

hej

På en bil gør man som følger:
man svejse en dims på i midten af bulen og bruge en glide hammer til at trække metallet ud igen. der efter skære og sliber.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3215
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af Jensmc »

Den omtalte glidehammer kaldes i fagsproget for en hintenheuler (baghyler). Der er ikke tyske bogstaver på mit tastatur.
///jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tank og trykluft?

Indlæg af strynboen »

jeg vil mene at metallet udvider sig,når bulen dannes,så der er for meget matriale når den skal trykkes tilbage,på teknisk skole i 1984-85
forsøgte vi os med at varme små punkter,og derefter hurtig afkøling med en våd klud,så kunne vi krympe bulen væk,,det virkede ikke hver ngang,vi lagde også tin i bulerne,det var bedre end plastic patting,,spartel,det arbejder godt sammen med metallet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"