Speedometer koks

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Speedometer koks

Indlæg af YamahaKTM »

mit speedometer alt for følsomt, bare jeg giver gas i frigear hopper det op på ca. 25km/t. Når jeg køre oppe i omdrejninger i 4. gear hopper nålen mellem 60-120. hvad kan det skyldes? det er et originalt speedometer.

på forhånd tak
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af Morten - Webmaster »

sikkert snavs og skidt imellem magneten og skålen.. har også et par stykker der skaber sig og skriger... Hvis det er et plastik er det ret nemt at skille og rense / smøre op igen.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
roberthandvask
Fuldblods knallert
Indlæg: 448
Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af roberthandvask »

YamahaKTM skrev:mit speedometer alt for følsomt, bare jeg giver gas i frigear hopper det op på ca. 25km/t. Når jeg køre oppe i omdrejninger i 4. gear hopper nålen mellem 60-120. hvad kan det skyldes? det er et originalt speedometer.

på forhånd tak
er du sikkert du ikke bare køre for stærkt? :lol: :lol:
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af YamahaKTM »

skal jeg løsne skruerne bag på, for at åbne det?
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af nielsfup »

Som Morten skriver tror jeg også det kan være skidt mellem magnet og skålen inde i speedometret.
Hvilken årgang er det
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af YamahaKTM »

det er 78 dx speedometer
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af Kai »

Hvis det bevæger sig.. selv i frigear.. så er det næppe skidt mellem magneten og skålen ?
For mig lyder det mere som en knækket returfjeder der sidder omkring akslen til nålen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kai skrev:Hvis det bevæger sig.. selv i frigear.. så er det næppe skidt mellem magneten og skålen ?
For mig lyder det mere som en knækket returfjeder der sidder omkring akslen til nålen.
Ja, den er klassisk Kai, havde ikke lige bemærket at det også bevæger sig i frigear, så er fjederen nok knækket som du siger. Det kan godt reddes ved at trække "sømmet" ud som holder fjederen fast og så flex'e lidt i fjederen / fjeder holderen indtil det vis rimeligt rigtigt. Har gjort det på et par stykker. Det kræver dog man har et andet speedo at sammenligne hastighed med sammen med en lille elmotor med ønsket hastighed
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af YamahaKTM »

kan jeg ikke gøre det efter gps? er fjederen til at se når jeg for åbnet speedometeret?
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af strynboen »

batteri boremaskine..med et lille firkantet søm som drivaksel...og et andet spedo som master,,så er den synkro klaret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:batteri boremaskine..med et lille firkantet søm som drivaksel...og et andet spedo som master,,så er den synkro klaret
Brug et kabel istedet... når/hvis sømmet bukker flyver spedoometret af helvede til og får en skade (taler af erfaring)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
T.B.
Fuldblods knallert
Indlæg: 437
Tilmeldt: fre 23. apr 2010 22:35
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af T.B. »

Morten - Webmaster skrev:
Kai skrev:Hvis det bevæger sig.. selv i frigear.. så er det næppe skidt mellem magneten og skålen ?
For mig lyder det mere som en knækket returfjeder der sidder omkring akslen til nålen.
Ja, den er klassisk Kai, havde ikke lige bemærket at det også bevæger sig i frigear, så er fjederen nok knækket som du siger. Det kan godt reddes ved at trække "sømmet" ud som holder fjederen fast og så flex'e lidt i fjederen / fjeder holderen indtil det vis rimeligt rigtigt. Har gjort det på et par stykker. Det kræver dog man har et andet speedo at sammenligne hastighed med sammen med en lille elmotor med ønsket hastighed
Nu slynger jeg lige en bemærkning ikk´ :D
Kan man på den måde calibrere et speedometer, så det kommer til at passe 100 med en gps ?
Brugeravatar
YamahaKTM
Stor knallert
Indlæg: 131
Tilmeldt: man 23. aug 2010 10:50
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af YamahaKTM »

nogen der har et billede af hvordan det skal se ud? (vil helst ikke ødlægge speedometeret)
Hilsen Alexander
16år, Silkeborg
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Speedometer koks

Indlæg af Dewil »

Erik "FS1 originalen" har for nyligt gjort lidt i speedometerreparation: viewtopic.php?f=5&t=6969

:D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"