fra tun til ikke tun

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

fra tun til ikke tun

Indlæg af hjalti »

Hej Yamaha nørder


Skal lige sige at jeg er helt ny i den her branche so eg må bære over for dumme spørgsmål. Jeg har købt 4 yamaha fs1 men har en mistank om at der er sat sammen av 1000 knallerter igennem tiderne. Og da jeg ikke kender de forskellige årgange og modeller, kan jeg ikke helt se hvilke dele hører hjemme hvor.

Jeg har renoveret og samlet den første knallert, min eneste hjælp har været at se på de andre knallerter (og de er i forvejen noget værre fusk, hehe)

Da jeg så startede den kørte den alt for hurtigt og har mistanke om at den er tunet. Selv har jeg ikke forstand på tuning på yamaha fs1 knallerter. Så mit spørgsmål er, hvilke ting kan vært tunet på en yamaha fs1, hvordan ser jeg det og får det lavet om so den ikke er tunet.

Skal også sige at jeg ikke har gjort nogle indstillinger på karburator eller andre dele efter renoveringen, det skal selvfølgelig også gøres.

Ellers en kanon side i har her og i kommer nok til at få mange spørgsmål av mig den næste tid, er allerede begyndt med at renovere den næste knallert.

MVH

Hjalti
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: fra tun til ikke tun

Indlæg af 12V »

Nogle simple trin:

Pil topstykke af og mål diameter på cylinder, den skal være tæt på 40 mm. Kig efter Tum178 mærke på siden af cylinderet udvendig. Kontroller også om topstykket er "højkomprimeret", det kan ses ved at brændkammeret er meget fladt, den lovlige har mere volumen (mere buet).

Pil dækslet af over karburator og giv fuld gas (slukket motor), lys ind gennem karburatoren og se om der sidder en plombering i studsen. Hullet skal være 6,5 mm lovlig. Check samtidig at karburatoren er 10 mm indvendig. Pil evt. karburator af hvis du ikke kan se ind gennem den.

Udstødningen skal have et 28 mm forrør og potten skal være lige, og afrundet i enden. Check om denne også har Tum178 mærke.

Det forreste kædehjul skal have 9 tænder, og det bagerste 43.

Alt dette er hovedpunkterne, ud over det findes der en række mindre optimeringer og tilpasningerne. Men de nævnte er nok de mest sandsynlige.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: fra tun til ikke tun

Indlæg af Kim B S »

Hej Hjalti.
Velkommen på forum. :D Ja, der er rigtig meget at sætte sig ind i. :wink: Men jeg kan da starte med at oplyse, hvad for dele der er på, når en FS1 4 gear er lovlig. :wink:

Udstødning: TUM 178 med 28 mm. forrør.
Cylinder : 40 mm. i diameter enten 2 skyls 381 som sad på den fra ny. Eller 3 skyls F5B. Begge er mærket Tum 178.
Topstykke: 40 mm. Standard.
Karburator: 10 mm. Mikuni.
Indsugningsplade: 6,5 mm.
Bagtandhjul: 43 tans og Fortandhjul: 9 tans.

Det var det hele. Jeg håber at du kan bruge det til noget. :wink: Men ellers er der voldsom mange oplysninger her på forummet. Det er bare at gå i gang med at læse. :wink: Jeg håber at du kan få meget gavn og glæde af det. :D

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

Re: fra tun til ikke tun

Indlæg af hjalti »

Tak for hjælpen, det var lige det jeg havde brug for :-)
Har været igennem en lille del af denne hjemmeside og har allerede noteret tonsvis av gode tips og oplysninger.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"