Svinghjuls møtrik

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
steinardk
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. nov 2010 11:11
Kontakt:

Svinghjuls møtrik

Indlæg af steinardk »

Hejsa

Har flere steder læst at møtrikken ved svinghjulet skal spændes til 70 nm men hvordan, er der et stykke special værktøj til at holde kontra med eller hvordan :?:
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

steinardk skrev:Hejsa

Har flere steder læst at møtrikken ved svinghjulet skal spændes til 70 nm men hvordan, er der et stykke special værktøj til at holde kontra med eller hvordan :?:

det var godt nok temmeligt møj,,, du vil spænde den,,, skal den bruges i en f16 jetjæger :teeth2 ,,, jeg spænder ikke mine mere end 5~ 6 kg nm = 5 ~ 6 kg og det holder fint,,, og jeg har haft god hæld med at holde svinghjulet med en god bred filtertang af dem med læreds strop,, du kan hvis motoren er monteret også bare sætte den i gear også holde den med baghjulet mens du spænder det,,, skal det være helt fint super profesionelt kan man købe et stop man skruer ned i tændrørs hullet så stemplet ikke drejer rundt,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af 12V »

Yamaha FS1 50SS skrev:det var godt nok temmeligt møj,,, du vil spænde den,,, skal den bruges i en f16 jetjæger :teeth2 ,,, jeg spænder ikke mine mere end 5~ 6 kg nm = 5 ~ 6 kg og det holder fint,,,
?

1 kg = ca. 9,82 nm

Jeg er dog enig i at 70 nm er meget, jeg mener Yamaha anbefaler omkring 45-50 nm?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af strynboen »

du kan holde svinghjulet med en olie filter tang..af kæde typen..eller lave et værktøj af 2 stykker fladjern..som boltes sammen i den ene ende..og bore 2 huller i den anden ende og sætte 2 møtrikker gennem som gribeklør..en slaks gaffel...eller passer..hvor enderne griber ind i hullerne i svinghjulet
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1972
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af Kai »

Og endnu lettere, en passende længde flagsnor. Bare et stykke på 35-40cm.
Læg det dobbelt og knyt en knude i enden.
Vil du så løsne eller spænde møtrikken til svinghjulet eller fx det lille krumtap-tandhjul i højre side piller du blot tændrøret ud og propper snoren ned gennem
tændrørshullet. Så folder snoren sig sammen når stemplet maser den op mod topstykket og du kan spænde alt det du vil uden krumtappen drejer rundt.
Det ridser ikke og laver ingen mærker.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
jesmo71
Junior knallert
Indlæg: 86
Tilmeldt: ons 22. sep 2010 09:39
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af jesmo71 »

12V skrev:
Yamaha FS1 50SS skrev:det var godt nok temmeligt møj,,, du vil spænde den,,, skal den bruges i en f16 jetjæger :teeth2 ,,, jeg spænder ikke mine mere end 5~ 6 kg nm = 5 ~ 6 kg og det holder fint,,,
?

1 kg = ca. 9,82 nm

Jeg er dog enig i at 70 nm er meget, jeg mener Yamaha anbefaler omkring 45-50 nm?
i kan også kigge i det Niels har lavet
http://knallertforum.dk/download/Fs1_momenter.pdf
Mvh
Jesmo71

Yamaha YB100 deluxe (Adskilt m. match)
yamaha DX 78 (Sønnens der er renoveret)[/i]
steinardk
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: tors 11. nov 2010 11:11
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af steinardk »

Takker mange gange for de gode råd. Brugte den med hjemmelavet værktøj som gribeklo og det virkede bare. :(y)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Svinghjuls møtrik

Indlæg af nielsfup »

I følge Yamaha skal den spændes til 49 til 69 Nm
Tror nu også 49 er nok
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"