Når den er varm glider den?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Hej :)

Jeg ved godt koblingsproblemre hat været taget op en milion gange, men jeg har ikke kunne finde svar på mit problem.

min kobling glider, men det er ikke nær så slemt når den er kold, ca. efter 5 km. når motoren er godt varm osv. begynder den at glide sådan rimelig nemt, jeg mistænker olien for at være problemet? (der er påfyldt en sae 30 olie fra biltema)
det skal siges mine plader er temmelig slidte og skal snart skiftes? :)
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

så har jeg været i værkstedet, og det har været en virkelig dårlig dag !

startede stille og roligt med at tappe olie af osv. adskille sådan jeg kunne skifte koblingspladerne. da jeg så får dem skiftet og alt er samlet og klar til en testkørsel, og jeg giver den lidt gas i 2. gear, glider den, og enda meget nemmere end før. nå, hjem igen og tænke, jeg prøvede at justere lidt, og blev derefter nødt til at skille det hele ad igen, da jeg ikke kan se nogle problemer sætter jeg nogle flere skiver på, sådan fjedrene bliver strammere, og da det hele så er samlet igen er alt ved det gamle. når jeg når ca. 60 i 4. gear, med håndtaget drejet i bund tager den bare fulde omdrejninger og kommer ingen vejne.

mest af alt har jeg lyst til bare at kyle det (undskyld sproget) gamle lo.. ud :/
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af FS1originalen »

ØV altså... Når du nu skiller ad igen så kig lige grundigt på trykpladen udenpå koblingspladerne (den aluplade som fjedrene trykker på).
Den skal være helt glat på den flade der vender ind mod koblingspladen - er der slidt en krave på den får den ikke ordentligt bid i koblingspladen. Jeg har set en der var så slidt at den stod på trykpinden inde i midten!!!!

Og så lige fjedrene: Kan du ane grøn maling på dem så er de originale og har den rigtige trykkraft. Er der ingen grøn maling er det sandsynligvis noget lo... :oops:

Og så lige til sidst: Nu er det vel ikke bare skruen i snekken der står lidt for stramt???

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

Når du nu har skildt din kobling ad igen og kontrolleret at alt er samlet korrekt (skiver og den slags), så laver du en visuel kontrol af dine trykplader (dem i alu). De har fra ny nogle riller i overfladen hvor de skal trykke på koblingpladerne, hvis disse riller er næsten eller helt væk, så tager du dem og går ud i skraldespanden med dem (der hører de hjemme). Dine koblingsplader skal fra nye være ca. 3,5 mm tykke, stålpladen ca. 1,5 mm (kontroller også stålpladen om den er blevet meget blank). De originale koblingsfjede klemmer uden problemer en FS1 kobling sammen til endda at køre med tun, så ingen grund til at sætte skiver for at klemme yderligere, du får blot en hårdere kobling og skal skifte koblingkabel oftere da kablet ikke er kontrueret til at trække så mange kg. Din snegl vil også blive belastet hårdere og gå hurtigere til.
Så laver du en visuel kontrol af selve koblingskålen, der må ikke være hakker efter koblingspladerne. Er der det skal disse hakker files forsigtigt væk, så pladerne kan glide frit i skålen når du tager koblingen.
Endnu en visuel kontol laver du af sneglen og sneglgangen i koblingsdækslet. Gangen skal have samme bredde HELE vejen, ikke snævre ind. Hvis banen snævrer ind, tager du igen og går en tur ud til skraldespanden.
Endelig skal du sikre dig at det er en korrekt GEAROLIE du har kommet på din gearkasse med vådkobling. Det er nemlig ikke helt ligegyldig hvilken type olie du bruger, netop fordi du har en kobling som jo ikke bare skal slippe pga. for effektiv smøreevne.
Når alle disse punkter er gået igennem og rettet, GARANTERER jeg dig at du får en kobling så dejlig at det kildrer i maven... :D
Vedhæftede filer
DSC08481 [1024x768].JPG
DSC08481 [1024x768].JPG (179.12 KiB) Vist 12981 gange
DSC08483 [1024x768].JPG
DSC08483 [1024x768].JPG (163.19 KiB) Vist 12981 gange
DSC08487 [1024x768].JPG
DSC08487 [1024x768].JPG (142.15 KiB) Vist 12981 gange
DSC08561 [1024x768].JPG
DSC08561 [1024x768].JPG (151.1 KiB) Vist 12972 gange
DSC08562 [1024x768].JPG
DSC08562 [1024x768].JPG (175.26 KiB) Vist 12972 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Og på nederst billede af johanses indlæg ser du nogen hakker i koblingsskålen,,,, hvis der er hakker i din koblingsskål skal de files ned så fladen er glat igen,,, som skålen på billedet ovenover,,,, MED EN FLAD "SLET" FIL ( foreks. en fladfil beregnet til sav klinger ) den skal være meget fin i rillerne for at du ikke ødelægger skålen med grove ridser,,,, så kan pladerne heller ikke bevæge sig frit ind og ud ,,, husk at skruerne til fjederene skal skrues helt ind ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Ja jeg må vel på den igen :/

jeg har lige monteret sprit nye plader (ikke original) da pengene ikke rækte så langt. og første forsøg monterede jeg de nye fjedre jeg havde købt, og da den så gled helt vildt og jeg skildte den af igen, satte jeg de gamle fjedre i igen, jeg kunne ane en smule grøn maling på den ene af fjedrene , dog blev jeg nødt til at bruge en af mine nye fjedre fordi en af de gamle var alt for kort :)

de riller i snakker om ved trykplade og koblingsknasten, var totalt væk, Jeg sleb fladerne med noget groft sandpapir, for at genskabe friktionen.. er dette helt forkert og "ulovligt" ? :whew

Jeg sleb også hakkerne væk i koblingsskålen. :)

og det er ikke sneglen der er justeret for langt ind, jeg prøvede at justere den så langt ud at den knapt kunne koble ud :)

Lige nu gider jeg bare slet ikke rode med den, når det hele skal drille mig sådan. kender i det? :sad
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

Det hedder "tøsesur".... men stil dig selv spørgsmålet: styrer jeg teknikken eller styrer den mig??? Så kan vi snakkes ved når det er opklaret.. :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Sjovt :p kan se hvad du mener,
jeg regner også med at kigge på den i weekenden.

men vi kan vel starte med det jeg ved:
olie: http://biltema.dk/da/Fritid/Haven/Kemi/ ... e-SAE-301/
nye koblingsplader, samt stål pladen http://www.scooter-dele.dk/piz.asp?id=2 ... 5&mId=1958
Fjedre: af hvad jeg ved er de 3 originale og en uoriginal.
sneglen er justeret korrekt, eller rettere så løst at jeg er 100% sikker på den ikke trykker på trykpladen.
De flader som i snakkede om med riller, var glatte, jeg sleb den med sandpapir for at få dem ru, er dette helt forkert og ubrugeligt?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

Få bestilt nye trykplader som jeg skrev.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Kai »

Der sker ikke noget ved at slibe fladerne med sandpapir, men det hjælper ikke alverden, lissom rillerne der er der fra start heller ikke gør alverden til forskel.

Der hvor fejlen oftest er, er at koblingsknast og trykplade ikke kan nå langt nok sammen.
Hvis du samler koblingen uden plader i vil du se at der stadig er et stort mellemrum mellem knast og trykplade. Det mellemrum er ikke meget mindre end 2plader+stålplade normalt fylder.

Hvis begge dele er slidte sammen med koblingspladerne, så vil den glide uanset hvad du gør fordi trykpladen ikke kan komme længere ind og dermed trykke nok på koblingspladerne. Derfor hjælper det heller ikke at forspænde fjedrene mere ved at lægge skiver under dem, men til gengæld vil den "bide" igen hvis du lægger en ekstra stålplade i inderst.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Så din løsning ville være at sætte en ekstra stålplade i? det er jo ikke så kompliceret :)
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Kai »

Nej, det er ikke en løsning, det var kun for at forklare _hvorfor_ den virker igen, når man ser der er puttet en ekstra stålplade i :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

okay, så den ville egentlig virke med den ekstra plade?. selvfølgelig er det ikke optimalt da det jo ikke er sådan standard. :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

God fornøjelse... :)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Dewil skrev:God fornøjelse... :)
:roll: Hvad mener du? syntes ikke den kommentar var særlig konstruktiv :D
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

Jeg ønsker god arbejdslyst.... :dust
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Jeg syntes bare det lød meget sarkastisk. men mange tak :)
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Dewil »

Synes blot at det er ærgerligt at du skal bruge oceaner af tid på noget der sandsynligvis ikke kommer til at fungere korrekt. Kaj er faktisk inde på noget af det rigtige, detaljen er at koblingsdelene er sliddele, altså dele der på et tidspunkt er slidt op. Det er de når tilstrækkeligt meget materiale er slidt af de forskellige flader der arbejder mod hinanden. Når det punkt er nået kan du skrue og justere alt det du lyster, det er bare nytteløst. Der er så korrekt som Kaj siger at man så teoretisk "mangler" en koblingsplade, for delene kan ikke rigtig gribe i hinanden mere. Det er derfor jeg har givet dig målene på nye originale koblingsdele samt billeder at sammenligne med. På den måde er det muligt at vurdere hvilke dele der stadig kan bruges og hvilke der bør kasseres. Med hensyn til riller eller ej på trykpladerne, skal man være opmærksom på at en kobling på eksempelvis en bil kører tørt og har et langt større tryk til at klemme koblingen sammen, derfor kan fladerne være glatte. Men på en vådkobling med et langt mindre tryk fra eksempel vis 4 fjedre som på en FS1, er det ikke den bedste løsning med blankslidte trykplader og eksempelvis en forkert olie oveni.
Fortæl mig om denne "smøre" giver nogen mening overhovedet..... :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Elkjaer
Junior knallert
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 21:26
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Elkjaer »

Det giver rigtig god mening, selvfølgelig vil en slidt kobling ikke virke lige meget hvad man gør :)

Jeg må tjekke diverse ting osv. for at se om det er iorden,
ville en ny koblingsknast og trykplade, løse problemet, måske? og ville det i så fald være ok at købe det i t-hansen? de sælger jo mange dårlige ting, men der er vel nogle gode i mellem :)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Når den er varm glider den?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Elkjaer skrev:Det giver rigtig god mening, selvfølgelig vil en slidt kobling ikke virke lige meget hvad man gør :)

Jeg må tjekke diverse ting osv. for at se om det er iorden,
ville en ny koblingsknast og trykplade, løse problemet, måske? og ville det i så fald være ok at købe det i t-hansen? de sælger jo mange dårlige ting, men der er vel nogle gode i mellem :)
Jeg har selv et par af mine med thansen trykplade og knast ,,, de virker fint,,, det gør koblingspladerne også,,, ihvertigfælde som nye ,,, hvor hurtigt de slides i forhold til uoriginale skal jeg lade være usagt ,,, den som har kørt mest af mine har kun kørt 300 km på de 6 år den har været renoveret ,,, men koblingen virker fint,,,, bare husk at fjederne skal spændes helt ind og snegl osv skal justeres korrekt,,, den anden af mine med fy butikkens koblingsplader i ,,, har tun på og den fedter heller ikke med dem,,, den har kørt hele 175 km på 5 år med dem ,,, så hvor mange kilometer de holder skal jeg ikke gøre mig klog på,,, kan kun konstantere at de virker fint som nye,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"