Småproblemer med Yamaha

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Maister82
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 14. apr 2011 10:30
Kontakt:

Småproblemer med Yamaha

Indlæg af Maister82 »

Hej!

Nu vil jeg tillade mig at kalde det småproblemer, men er egentligt rimelig træls.
Endelig fik jeg startet mit nyerhverv af en Yamaha 4g. Den havde stået stille i 3år, men sprang igang efter 3. hug på kickstarteren (Hvilket chok jeg fik).
Sagen er den, at den kører elendigt. Den dør ved fuld gas, og soder helt forfærdeligt fra udstødningen.
Jeg vil med det samme få renset karburatoren, og har lige afmonteret den. Der sidder masser af snavs i, men det der undrer mig mest er den store dyse. Der står 220 på den, så jeg vil mene den er alt for stor? Karburatoren er en 16mm Mikuni med en 16mm indsugningsplade. Jeg har læst rundt omkring her i forum, at en passende dyse vil være mellem 140-170, er det korrekt? Alt andet på knallerten er lovligt.
Kan for stor dyse være grunden til at den soder mellem udstødning og cylinder? Jeg skal selvfølgelig have skiftet pakningen.

Mvh
Michael
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Småproblemer med Yamaha

Indlæg af Henrik Fs1 »

Helt klart! Prøv med en 150 original dyse, den passer næsten til at! :D
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4251
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Småproblemer med Yamaha

Indlæg af FS1originalen »

Henrik Fs1 skrev:Helt klart! Prøv med en 150 original dyse, den passer næsten til at! :D
Det var da herligt Henrik!!! Så tror jeg bare jeg går ud og smider mine dyserivaler ud :teeth2

Og Michael. Hvis den har stået stille i 3 år, så start med at tappe ALT gammel benzin af. Tag også gerne benzinhanen af og rens filteret inde i tanken. Rens så karburatoren og saml det hele igen. Fyld så frisk benzin med en god totakts olie på og prøv at køre en tur. Hvis du har bare lidt fornemmelse for totaktsmotorer kan du sagtens fornemme om den firetakter ved fuld gas i 4. gear... Gør den det, så er dysen for stor...

Og ja, 220 lyder godt nok for stort, men der er åbenbart mange måder at opmåle dysestørrelser på så hvis det ikke er en "ægte yamaha" dyse så kan du ikke regne en dyt med det tal der står på den!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Småproblemer med Yamaha

Indlæg af Henrik Fs1 »

Forkert skrevet, mener 150 måske 160 er god at begynde med, så kan man jo gå videre der fra :D
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Maister82
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 14. apr 2011 10:30
Kontakt:

Re: Småproblemer med Yamaha

Indlæg af Maister82 »

Den har nu fået en 160er dyse i, og det går den egentligt rimelig med.
Jeg har netop genoptaget min hobby med gamle knallerter, så ved da en lille smule :-)
Nu går motoren sådan nogenlunde, så nu er det bare "resten".
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"