hej, boss dæmper
hej, boss dæmper
Har denne boss dæmper, er den til en yamaha eller en Kreidler eller noget helt tredje ? Vil selv mene den er til yamaha da den er identisk i udseende med den protuna kopi jeg havde engang.
- Vedhæftede filer
-
- udstødning 001 [640x480].JPG (66.24 KiB) Vist 7565 gange
-
- udstødning 002 [640x480].JPG (45.24 KiB) Vist 7565 gange
-
- udstødning 003 [640x480].JPG (37.14 KiB) Vist 7565 gange
Re: hej, boss dæmper
Den kan fint sidde på en FS1
- Vedhæftede filer
-
- Yamaha FS1 [1024x768].jpg (172.83 KiB) Vist 7557 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: hej, boss dæmper
Ja okay men er det den samme type boss dæmper man bruger til kreidler?
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: hej, boss dæmper
Boss-dæmperen har aldrig været brugt til Kreidler, men fra fabrikkens side brugte man en skrå udstødning med fløjte til 28mm/lovlig forrør til RMC-modellen fra '77-'79, og til Mustang/Cross brugte man en anden skrå model, som er dæmpet ligesom Boss'en.
Jeg kan ikke huske, om forrøret er 35mm eller 36mm - jeg ved kun, at alt over 32mm på Kreidleren er noget snot, så længe vi taler almindelige megafon-udstødninger.
Enhver, som betragter Boss'en som en reel ekspansionsudstødning tager fejl. Den har ingen decideret modkonus/baffle, men derimod en simpel, perforeret refleksionsvæg som i enhver anden potte med samme dæmpningssystem.
Jeg kan ikke huske, om forrøret er 35mm eller 36mm - jeg ved kun, at alt over 32mm på Kreidleren er noget snot, så længe vi taler almindelige megafon-udstødninger.
Enhver, som betragter Boss'en som en reel ekspansionsudstødning tager fejl. Den har ingen decideret modkonus/baffle, men derimod en simpel, perforeret refleksionsvæg som i enhver anden potte med samme dæmpningssystem.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: hej, boss dæmper
tak for hjælpen,mente også den kun var til yamaha,mener den indgik i det gamle 12,5 sæt og til 12,8 var det oplagte,ret mig hvis jeg tager fejl
Re: hej, boss dæmper
Hvorfor sælger de så en bos udstødning til kreidler i holland ?
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: hej, boss dæmper
Bos Dempers er så vidt jeg husker et hollandsk firma, som profilerede sig på knallertmarkedet med den gamle 'knæk-udstødning'. Alle udstødninger med lignende udseende kalder hollænderne 'Bos demper'.
Jamarcol står bag replica'erne, som alle er længere og knækker forskellige steder.
Det er en universalpotte, intet andet. Et 3-4mm større forrør øger blæreværdien af tuningsgraden, men på Kreidleren mister man bare trækkraft, fordi motorens maksimale volumen på 50-60ccm aldrig kan blæse så stort et afgangsrør op.
Eller, jo hvis man hæver udstødningskanalen til omtrent 19mm fra top, kører med 28mm karburator, tilføjer en nogenlunde præcis modkonus i potten og lever med at skifte plejlstang for hver 1000km, fordi motoren er ubrugelig udenfor mellem- og trækområdet fra 8-14.000rpm... Og selv da vil det knibe med spidseffekten, fordi skyllekanalerne ligger for lavt, hvilket giver et smalt trækområde, og kræver en let gearing. På en god dag, ca 110km/t på toppen, evigt startbesvær pga modstridende porttider og ca nul holdbarhed... Men den kan da larme! Og dét er meget værd for en 16årig!
Derfor er det stadig en snot-udstødning ift. sit ry. Enhver som påstår det modsatte, mangler at prøve en rigtig ekspansionsudstødning. Der er en verden... nej, et helt univers til forskel!
Jamarcol står bag replica'erne, som alle er længere og knækker forskellige steder.
Det er en universalpotte, intet andet. Et 3-4mm større forrør øger blæreværdien af tuningsgraden, men på Kreidleren mister man bare trækkraft, fordi motorens maksimale volumen på 50-60ccm aldrig kan blæse så stort et afgangsrør op.
Eller, jo hvis man hæver udstødningskanalen til omtrent 19mm fra top, kører med 28mm karburator, tilføjer en nogenlunde præcis modkonus i potten og lever med at skifte plejlstang for hver 1000km, fordi motoren er ubrugelig udenfor mellem- og trækområdet fra 8-14.000rpm... Og selv da vil det knibe med spidseffekten, fordi skyllekanalerne ligger for lavt, hvilket giver et smalt trækområde, og kræver en let gearing. På en god dag, ca 110km/t på toppen, evigt startbesvær pga modstridende porttider og ca nul holdbarhed... Men den kan da larme! Og dét er meget værd for en 16årig!
Derfor er det stadig en snot-udstødning ift. sit ry. Enhver som påstår det modsatte, mangler at prøve en rigtig ekspansionsudstødning. Der er en verden... nej, et helt univers til forskel!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!