Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

Hej Alle.
Jeg har tængt på hvordan man kan tune en Yamaha, og samtidig have et godt moment ved lave omdrejninger, så den kan trække en stor gearing, med forholdsvis små omdrejninger. :wink: Jeg har et eksempel, fra mine unge dage hvor jeg kørte med følgene opsætning: 8,5 udstødning, magen til denne. viewtopic.php?f=34&t=720 40mm. treskyller som var filet og poleret i udstødningskanal og i skyllekanaler, lettere planet topstykke, 16mm. indsugningsplade og kun 10mm. kaburator med en 130er dyse, gearing var 16 forand og 43 bagpå. Det gav en Yamaha som ikke var særlig hurtig i optrækket, og man skulle bruge 3 gear op af bakke, og nogen gange også i modvind. Men den kørte ca. 50 km. på litteren og kørte ikke sig selv i hjel i omdrejninger. Den kørte mellem 70 og 80km/t ud af lige vej afhængig af vind, og ca 120km/t ned af en stor bakke.
Jeg har prøvet at sætte en kaburator på, som var boret op til 14mm. Men så kom man aldrig op i 4 gear. fordi den simpelthen ikke havde noget moment ved lave omdrejninger, med den kaburator, selvfølgelig også på grund af den høje gearing. :lol: Kaburator på 14mm. kunne gå sammen med en 13tans gearing foran, men så kørte den også ved nogle væsentlig højere omdrejninger, og det harmonere ikke rigtig, med at den samtidig skal være driftsikker og økonomisk, da jeg er for doven til at skille motor ad i tide og utide. Derfor vil jeg have en høj gearing. Måske er der nogle som har erfaringer med bedre opsætninger, så kan i jo skrive om det her.

PS. Jeg ved ikke om jeg får brug for det her. Det kommer an på om jeg bestemmer mig for at få kørekort til MC. og så få Yamahaen synet og indregistreret. Men ellers er der jo nok andre som kan få gavn af det. :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S søn 6. jul 2008 15:42, rettet i alt 4 gange.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af nielsfup »

Hej Kim
Efter min mening er der kun en vej til moment og det er ccm altså 43 eller 45mm cylender
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

Hej Nielsfup.
Det har du nok ret i. Jeg har ikke selv haft andet end 40mm, men jeg vil godt tro at det giver mere moment, det ved man jo selvfølgelig også fra biler. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af nielsfup »

Ja det er jo lige det
Motoren har et givet moment potientiale og det kan flyttes op eller ned i omdrejnings registeret.
Hk er Omdrejninger ganget med moment. så men kan have mange Hk ved høje omdrejninger men det giver nødvendigvis ikke noget i bunden.
Køre man med tun udstødning flytter man max momentet op i omdrejnings området og det giver Hk men så er det svært at fylde hullerne mellem gearene ud. Typisk er det et problem mellem 3 og 4 når man køre højt gearet med 40mm cylender.
Man kan også vælge at køre med den originale tum-178 udstødning så er der mere moment i bunden og der skal geares højere måske 15T for. Men det gir ikke det samme på toppen som at køre med tun udstødning og en 43mm cylender.
Det var bare min erfaring.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

Hej Alle.
På min Volvo har jeg en knastaksel, som er lavet specialt til folk, som køre med campingvogn, og en 2,5 tommer udstødning. Det er to ting, som begge har givet et lidt forbedret moment, ved lave omdrejninger og samtidig også lidt ekstra HK. Man skal jo lige kunne finde noget, som giver samme virkning på Yamahaen.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

I følge det jeg selv har Erfarret, så var det svageste pungt,¨med hensyn til moment ved lave omdrejninger, da jeg satte en 14mm. kaburator på. Derfor vil jeg tro at man skal vælge den opsætning, som jeg har skrevet om i første indlæg, bare med en større cylinder, som nielsfup skrev, enten en 43mm. eller en 45mm. og selvfølgelig et topstyk og et stempel som passer til.
Det er sikkert ikke nemt at finde den 8,5 udstødning som jeg havde den gang, så det bliver nok enten 5,3 udstødningen eller YB100 udstødningen, det må også komme an på hvad for en af dem der giver det bedste bundtræk. Jeg kan godt leve med, at man skal bruge 3 gear når man køre op af bakke, men den skulle gærne kunne køre, i 4 gear ud af lige vej, ved et nogenlunde moderat omdrejningstal, så den ikke skriger i omdrejninger konstant, med andre ord mellem 9000 og 11000 omdrejninger i minuttet. Det passer mig bedre hvis den kan ligge mellem 5000 og 8000 omdrejninger i minuttet, ud af lige vej. Det er nok svært at finde en kaburator, som har bedre moment ved lave omdrejninger, end den lovlige 10mm. mikuni. Hvis der er nogen som kender til en, vil jeg meget gærne vide det. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af MaaQ »

Jeg har personligt oplevet langt forbedret bundtræk ved 16mm original mikuni og lad for alt i verden være med at file udstødningsporten opad. Det giver flere omdrejninger på toppen, men træls bundtræk. Desuden kan jeg anbefale følgende opsætning der giver rigeligt med bundtræk (kan gå på hjul :P)

45mm NC cylinder m. 1 rings Asso Werke stempel
45mm NC høj. kompri. topstykke
16mm original mikuni m. dyse 160 (og ikke større! Det tager nemlig bundtrækket - Husk god tts 2 takts olie)
Lafranconi/proma udstødning - Hvis du ikke ønsker larm kan en 5,3hk også gå
15/43 gearing - måske lidt mindre bagtandhjul da den godt kan trække gearingen ud
(original)membran med carbonplader

Med det har den genialt træk fra top til bund og går omkring de 95-100 km/t og den lyder rigtigt godt :D
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af nielsfup »

MaaQ skrev:og lad for alt i verden være med at file udstødningsporten opad. Det giver flere omdrejninger på toppen, men træls bundtræk.
Det kan jeg kun være 110% enig i. Det er kun på en alm. 40mm hvor det kan komme på tale at flytte porten lidt MAX 2mm

Er det en tun (stor) cylinger så lad vær.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

Hej MaaQ.
Jeg kan se at du har fået fint bundtræk, med en 16 mm. Mikuni. Min 14 mm. var en lovlig Mikuni som var boret op til 14 mm. Måske kunne det være gjort bedre, med den havde man slet ikke noget bundtræk, den ville bare have mange omdrejninger, derfor gik det bedre med en 10 mm. når der var en stor gearing på, selv om den ikke var voldsom kvik i optrækket. I dit tilfælde gir det selvfølgelig også en del med 45 mm. cylindersæt. :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Allan M »

Det med at dysen ikke må være større end 160.... Den er jeg ikke meget for at støtte!

Uden at være ekspert, men blot internet-belæst:

Dysestørrelsen skal være tilstrækkelig stor til at blandingen ikke bliver for mager - ellers risikerer man en stempelsætning eller hul i stemplet. Og det kan sagtens være en større dyse end 160, som er "den rigtige".

En større dyse "tager" ikke bundtræk - dysestørrelsen bestemmer hvor meget benzin, som kan komme op i luftstrømmen i karburatoren ved halv- til fuld gas. Under halv gas er det nålens placering, som bestemmer.
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af MaaQ »

Allan M skrev:Det med at dysen ikke må være større end 160.... Den er jeg ikke meget for at støtte!

Uden at være ekspert, men blot internet-belæst:

Dysestørrelsen skal være tilstrækkelig stor til at blandingen ikke bliver for mager - ellers risikerer man en stempelsætning eller hul i stemplet. Og det kan sagtens være en større dyse end 160, som er "den rigtige".

En større dyse "tager" ikke bundtræk - dysestørrelsen bestemmer hvor meget benzin, som kan komme op i luftstrømmen i karburatoren ved halv- til fuld gas. Under halv gas er det nålens placering, som bestemmer.
Ja, selvfølgelig. Det jeg mente var at til den opsætning jeg beskriver er det dumt at sætte større dyse i en 160 da det vil gå ud over bundtrækket.

Jeg forsøgte bare at aflive en gammel skråne bland scooterfolket om at større dyse altid er det bedste da det netop forholder sig tvært imod. Hvis man piner lidt i blandingen kan det somregel både øge topfart og optræk
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
morten blom
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: lør 9. aug 2008 12:06
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af morten blom »

På min forrige yamaha havde jeg følgende opsætning:
std 40mm portet udstødningsport
5,3 udstødning
16mm kaburator
16mm indsugning
9+36 geaing
den kørte ca 80 med godt optræk..
men med HØJE omdrejninger
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej morten blom

velkommen her på forum :D
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvordan man tuner og samtidig beholder moment langt nede.

Indlæg af Kim B S »

Hej Morten Blom.
Velkommen på forum. Jeg håber at du må få meget gavn og glæde af det. :mrgreen: :D
Det med de høje omdrejninger, vil jeg helst undgå, fordi den ikke holder til det i længden, så kan man ikke bestille andet end at skifte lejer konstant. Så vil jeg hellere geare ned når jeg skal op af bakke, og så køre ved mere moderate omdrejninger. Det gir også et meget lavere benzinforbrug.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Besvar

Tilbage til "Tuning"