må slettes

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Effektgevinsten vil være lig nul og den potentielle ulempe ved svækkelsen af skørtet vil være betragtelig.

Jeg ser mere fornuft i at bore/fræse gennem cylindervæggen til den bagerste skyllekanal og lave matchende huller i stemplet 2mm under den nederste stempelring.

Lidt Off Topic...:
Hvis stemplet ikke har vinduer(r) ab fabrik, er stemplet sjældent dimensioneret til det! Af selvsamme årsag har jeg bestilt et nyt stempel hjem til min cylinder med mini-membran. Et knækket skørt laver MAX ballade... og jeg får lejlighed til at spore forskellen mellem boost-port med/uden vinduer i stemplet, mehehe! ;) Den trækker underligt 'fladt' i mellemområdet, nemlig!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:13, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Portmål afhænger sådan set kun af, hvor mange omdrejninger, du ønsker, motoren skal trække.

En mild indretning vil være...

Skyllekanaler 33-33,5mm fra top (hhv 111,5 og 107,5 graders åbningstid)
Udstødningskanal 8,5mm højere (166-169 grader), 65% af boringen.

Deck height er i dette tilfælde 0,4mm, og målene svarer til Kreidler's 5,3HK cylinder med bredere udstødningsport. Hovedskyllekanalerne bør ikke være bredere end 55% af boringen, når der er en tredje skyllekanal.

Det rækker til omtrent 9.500rpm på toppen. Mere end 8,7mm forskel mellem udstødnings- og skylleporte gør motoren hysterisk. Meget kan genvindes ved øget, statisk kompression og en god udstødning... men ikke alt!
Hvis skylleportene ligger højere, kan man altså lade udstødningsporten åbne tilsvarende tidligere. En højere udstødningsport koster naturligvis stadig bundtræk, men ikke lige så meget, som hvis skyllekanalerne ligger lavere. Den øvre grænse for skylleportene ligger ved 31,8mm i det nævnte scenarie. Ligger de højere (ved 39,7mm slaglængde), bliver motoren dum ved lave omdrejninger.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. pakflader, så betyder 'plan' ikke det samme som 'glat'... 'Plan' refererer til vinklen mellem alle pakflader, skiver og møtrikker ved sammenspænding. Men glaspladen hjælper gevaldigt!
Principielt bør det hele dog spændes op og drejes perfekt til...

Men Knuuuud...: Hvorfor ikke dreje plads til O-ring i cylinderen? Det er hamrende ligegyldigt, hvor rillen er... :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Valid point!

Viser toppen sig at være utæt, kan man jo bruge en pakning, alligevel. Husk at varme alu-/kobberpakninger op inden brug. Kobber skal udglødes, men alu smelter før der gløder - alene en heftig opvarmning gør både kobber og alu dejligt bløde, og dét duer!

SB-topstykkerne til RS har samme opbygning, men fladen er større = det virker knap så godt = årsagen til, jeg gerne vil have drejet ud til O-ring i et af mine + et SB RMC.


Hvis du har bundpakninger i assorterede tykkelser, kan det vel snildt gå an at dreje af cylinderen, til deck height uden bundpakning er 0mm? Dermed bliver der mulighed for at justere på både bund- og toppakning.
Det giver samtidigt anledning til at få fornemmelse for, hvordan motoren reagerer på +/-0,5mm højde på skylleportene. Flueknepperi...? Heh, mindre end man tror, så længe vi bliver ved skylleportene. Følsomt stads!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Diameteren bestemmes af pindboltafstanden (krydsmålet, altså), som jeg så ikke lige kan huske.
Husk at diameteren på O-ringen er den indvendige!

I reglen er jeg ikke meget for højdejustering med pakningspapir. I praksis fungerer det udmærket, men det stiller større krav til tilspænding af pakfladerne. Især hvis pakningen ligger på en knivsæg.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Pakningspapir, skalpel og huggepiber!

Org. pakning som skabelon => hug hjørnerne ved kanalernes runding + pindbolhullerne ud => klip center ud med neglesaks eller skær ud med skalpel-passer => klip det værste udenom af...

Til op mod 35kr + evt. porto pr. udstandset pakning kan det let svare sig at klippe selv... jeg kan ikke fordrage opgaven, men det er indsatsen værd!

Jeg har papir i 0,25 0,4 0,6 0,8 1,25 og 1,5mm... Det komprimeres naturligvis en sjat, så starttykkelsen siger ikke alverden... derfor; Klip, spænd sammen, split ad og mål efter, lav et notat og lav en ny pakning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:14, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Zeta-topstykket er til Kreidler, men sælges til Puch!

Pindboltafstanden er ens, ja. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:15, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3939
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Nix! Skørtdiametrene på hhv. 47mm og 49,8mm sætter visse grænser.

Zeta producerede 45mm cylindre til lille pindboltafstand, men skørterne var blot 1mm tynde! Det duer ikke, uanset om det er alu eller støbejern!

Fa. Bleimo introducerede en cylinder med 45mm boring til SB-cylindrene, men det er en sjælden sag! Parmakit og KT er de eneste reelle masseproducenter af cylindre med øget boring på snoldede 44mm
One-offs på 46mm er muligt med stemplet fra den sene 80cc motor, som stadig er tilgængeligt... det fungerer fint, hvis man har en skamfilet 6HK cylinder!

Alternativt bygger hollandske 'De Jager' cylinderkits med membran og 40, 44, 45, 46, 48, 50 og op til 54mm boring, hvor de sidste kan tilpasses 42, 44, 46 og 48mm slaglængde... prisen taler vi ikke om, heh!
Cylindrene er fra egne støbeforme og har intet med originale cylindre at gøre. Og hvad skal man i grunden med 25HK eller mere på en knallert, som ikke udviklede sig nævneværdigt fra sin fødsel i starten af '50erne til sin død i 1981/'82...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:15, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:15, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:15, rettet i alt 4 gange.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

Det dobbelte kabel drev til karburator og autolube pumpe drillede lidt - ligesom chocker kabel også skulle have én over knæet..

Billede

Billede
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:44, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Frandsen »

Hej Knud
Det ser sgu da godt ud det du har bikset sammen der
Den skulle du da nok kunne nå at få færdig til d. 15 så vi kan se den i levende live
Mvh
Frandsen
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."