Side 7 af 8

Re: Renovering af min FS1 motor.

: tors 15. sep 2011 07:09
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Da denne renovering nu er afsluttet synes at det kunne være sjovt at lave en "regning", så man kan se hvad det er for stumper der er indkøbt og ca. hvor meget tidsforbruget er på de forskellige arbejder. Jeg har i al fald med mellemrum set tråde hvor man forespørger hvad man skal købe ind af dele og hvad tingene koster.
Nu skal det retfærdigvis siges at Kim har været heldig at få doneret mange af delene, enten nye eller meget fine brugte, men jeg tager mig i "regningen" den frihed at stille det op som at man ikke havde denne mulighed.. :D Reservedelspriserne er naturligvis Bennys, såfremt det er varer han har.

Reservedele:

Krumtap renoveringssæt 200
Transmissionsaksel uoriginal 200
Primærhjul repsæt 230
Gearskifteaksel 165
Kickstarteraksel 85
Lejesæt 218
Cylinderstøtter 4 stk originale 125
skruesæt 120
Pakdåsesæt 100
Pakningssæt 125
Bundprop-pakning 40
Bøsning ved fortandhjul 110
Koblingspind lang 20
Trykstang 35
Kugle mellem koblingspinde 10
Koblingsplade 2 stk, Original 310
Koblingsplade, Jern original 110
Koblingsfjedre 4 stk, Originale 185
Koblings-trykplade uoriginal 60
Koblingsknast uoriginal 100
Stempel kvalitet 100
Gearolie 0,6 L Castrol Classic 50
____________________________________
I alt: 2698


Arbejde regnet i timer:

Svejsearbejde 0,5
Slibearbejde 3
Glasblæsning og efterbehandling 2
Gevindreparationer 0,5
Maling 1
Renovering af krumtap 1,5
Honing af cylinder 0,5
adskillelse af motor 1
Samling af motor (omhyggeligt) 3
____________________________________
Timer i alt: 13
ja, det ville ikke være helt billigt at ha fået den til et værksted :hihi da jeg renoverede min motor brugte jeg dog kun 400 kr.. :wink:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: søn 18. sep 2011 09:50
af Dewil
Så blev "Løvfaldsløbet" overstået, vel nok en af de hårdeste prøver der kan laves i Danmark??? Motoren klarede turen uden problemer, dog var der lige endnu en torn i øjet... da vi kom tilbage til hallen hvor vi startede og kikke under motoren, kunne vi så konstatere at den nu lækkede lidt gearolie fra venstre side. Så Kim skal lige have den på liften og have koblingsskjoldet pillet af igen. Man må sige at vi har været temmelig uheldige med holdbarheden på pakdåserne, ved godt at de originale er dyre.... men det er dels en leg at montere dem og så holder de bare tæt.... :D

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 16:39
af Kim B S
Hej alle.
Jeg har nu afmonteret koblings-skjoldet, og det har vidst sig at, pakdåsen bag ved tandhjulet er utæt. :roll: Der var på forhånd mistanke til den ved trykpinden, men der er helt tørt. :lol:
Hilsen Kim.

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 17:22
af strynboen
man kan få kvalitets simmeringe ved værktøjs forhandlere...som også sælger kuglelejer..de mest brugte størelser er billige..der er også carsten holm i ringe han har ALT

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 17:33
af Dewil
Det må i al fald gerne være noget bedre en de uoriginale, synes godt nok de har været særdeles ringe disse her.... :?

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 17:48
af strynboen
ja de er ikke til at montere når de er mere af nylon end gummi...nok lige½som de øst dæk lada var udstyret med

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 18:10
af Dewil
Hollywood-dæk? De kan pive på vådt græs.... :lol:

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 18:40
af FS1originalen
Det er nu ikke altid at pakdåsen skal have HELE skylden for utæthed ved kædehjulet...'

Der ER forskel på pakdåserne. Nogle har den indvendige læbe helt ude ved bagkanten af pakdåsen, og nogle er den omkring 1mm indenfor bagkanten!

Er der anvendt en af dem med læben ved bagkant, og er metalbøsningen mellem leje og kædehjul rejfet lidt kraftigt så er denne kombination årsag til utætheden.

Lige præcis på dette sted kan det tit være en fordel at lade være med at trykke pakdåsen helt i, men lige stoppe 1mm før den er inde og flugte med blokken.

Erik

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 18:43
af Dewil
Helt ny bøsning og helt ny pakdåse, gav endda bøsningen en anelse flydende pakning indvendigt.... :?

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 18:47
af Thoms
Dewil skrev:Hollywood-dæk? De kan pive på vådt græs.... :lol:
Og så er det ikke engang løgn. I min læretid kørte jeg Lada 1200 Evergreen (lækker vogn - en ægte head turner!). Den høl og skreg i dækkene når man drejede ved blot 40 km./t. Hjulspin var out of the question, så når der skulle spilles op til lir', foregik det ved at dreje i rattet :lol:
Lidt :offtopic , men følte at jeg måtte dele dette minde om min erfaring med denne Russiske klassiker...

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 18:47
af FS1originalen
Dewil skrev:Helt ny bøsning og helt ny pakdåse, gav endda bøsningen en anelse flydende pakning indvendigt.... :?
Ja, men hvis tætningslæben kører nede i rejfningen så bliver det aldrig tæt :oops:

Erik

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 19. sep 2011 22:13
af Morten - Webmaster
FS1originalen skrev:
Dewil skrev:Helt ny bøsning og helt ny pakdåse, gav endda bøsningen en anelse flydende pakning indvendigt.... :?
Ja, men hvis tætningslæben kører nede i rejfningen så bliver det aldrig tæt :oops:

Erik
Lige et rigtig godt tip Erik... måske Fup skal tilføje det i motorrenoveringsguiden ?

Ja det er et rigtig godt trix
Det kommer med i næste udgave

Re: Renovering af min FS1 motor.

: tirs 20. sep 2011 14:04
af Nikolaj Y
haha jeg blev nr. 2222 der har set emnet :(y) :thunge

Re: Renovering af min FS1 motor.

: tirs 20. sep 2011 14:23
af Nikolaj Y
men det er dejligt du har fået den ud at køre inden vinteren :D det tror jeg desværre ikke jeg når med min :(n)

Re: Renovering af min FS1 motor.

: tirs 20. sep 2011 17:32
af FS1originalen
Nikolaj Y skrev:haha jeg blev nr. 2222 der har set emnet :(y) :thunge
Ja Kim forstår at sætte "lange følgetoner" med mange besøg igang... Se bare "Mit kommende værksted" med 307 indlæg over 2 år... Vist kun overgået af "Hvad skal vi have til aften" :thunge

Erik

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 23. sep 2011 17:46
af Kim B S
Kim B S skrev:Hej alle.
Jeg har nu afmonteret koblings-skjoldet, og det har vidst sig at, pakdåsen bag ved tandhjulet er utæt. :roll: Der var på forhånd mistanke til den ved trykpinden, men der er helt tørt. :lol:
Hilsen Kim.
Hej alle.
Så har jeg monteret en ny pakdåse bag ved tandhjulet, og kørte der efter en tur på ca. 10 km, og lykkelig vis er den stadig tæt. :(y)

I den forbindelse vil jeg lige takke mange gange til Erik (FS1 originalen), som hurtigt sørgede for, at jeg fik sendt en pakdåse til formålet. :(y)

Hilsen Kim.

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 23. sep 2011 17:52
af strynboen
det er super..så er du bare klar til foråret..det bliver vel bare test ture nu i efteråret...jeg har synet og ejerskifter cbx"en i dag...så nu skal den bare køre nogle små hygge ture...så fejlene kommer frem..så den rigtig kan blive nusset hele vinteren...skavankerne kommer kun frem ved kørsel..men har heldivis kun fundet de forventede småting...nu skal min 76 dx også være færdig...har lige afleveret 78"eren til hansen..han var meget tilfreds..rart med en god handel hvor alle er tilfredse :(y)

Re: Renovering af min FS1 motor.

: fre 23. sep 2011 21:18
af Dewil
Kim B S skrev:
Kim B S skrev:Hej alle.
Jeg har nu afmonteret koblings-skjoldet, og det har vidst sig at, pakdåsen bag ved tandhjulet er utæt. :roll: Der var på forhånd mistanke til den ved trykpinden, men der er helt tørt. :lol:
Hilsen Kim.
Hej alle.
Så har jeg monteret en ny pakdåse bag ved tandhjulet, og kørte der efter en tur på ca. 10 km, og lykkelig vis er den stadig tæt. :(y)

I den forbindelse vil jeg lige takke mange gange til Erik (FS1 originalen), som hurtigt sørgede for, at jeg fik sendt en pakdåse til formålet. :(y)

Hilsen Kim.
Godt at høre, krydser fingre for at den holder tæt meget længe nu... :(y)

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 17. okt 2011 14:25
af stefan
driller pakdåserne jer :?: smører i dem ikke på indersiden af dem inden i sætter dem i :?:

- Stefan

Re: Renovering af min FS1 motor.

: man 17. okt 2011 14:26
af Dewil
Jo altid.....