Disse tråde fanger altid opmærksomheden..selvom det er mest teori og ingen praksis..så er det nu fedt at følge med i at nogen gider kaste sig ud i det. Det kunne jo måske engang ende ud i noget der kører som man gerne vil have det til, det kunne måske også være til gavn for dem med nummerplade på.
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: ons 26. dec 2012 20:33
af Vemmingbund
Hej Knud
Jeg glæder mig til at se den færdige motor
Prøv lige at se link fra YouTupe. Jeg har aldrig selv prøvet at bruge Durafix men det ser ud til at der er mange anvendelses muligheder. " onclick="window.open(this.href);return false;
Det har sine begrænsninger, men det er stærkt som bare pokker... jeg har repareret gevind ved blot at bore den knækkede bolt i, smelte Durafix i hullet og dernæst proppe en rustfast skrue i... det virker FINT!
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: ons 26. dec 2012 22:02
af fiskepeter
Tak men er der ikke nogen i Jylland som har det helst i Aalborg ??
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 27. dec 2012 21:58
af Vemmingbund
Prøv at se nedstående link http://www.durafix.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 08:44
af Knud
Kai skrev:Disse tråde fanger altid opmærksomheden..selvom det er mest teori og ingen praksis..så er det nu fedt at følge med i at nogen gider kaste sig ud i det. Det kunne jo måske engang ende ud i noget der kører som man gerne vil have det til, det kunne måske også være til gavn for dem med nummerplade på.
Jeg er nu nået til at jeg alligevel ikke vil fræse/svejse i nogen blokke, men på sigt i stedet gå efter noget scooter-tunings cylinder halløj og lave tilpasningerne på denne cylinder.. det vil så betyde at jeg ikke kan få de helt store cylindre på (aka 70-80 ccm), men efter hvad KreidlerHansen siger, så vil jeg også bare smadre gearkassen og det vil kræve specielle krumtappe-> det bli´r for dyrt
Min Yamaha´er bliver tunet så meget som muligt i første omgang med RD50 cylindre/topstykker og specielle udstødninger + karburatorer og for at (i det mindste) bare een FS1 motor kan tage "mosten" vil denne få en større kobling. Det vil så blive den der lige nu sidder på min Chrom-FS1, da de andre motorer er blevet malet eller er ny-blæste 5 gear blokke... denne motor er ligenu kørt i fars og skal alligevel hovedrenoveres. Det vil også være denne motor der skal være prøve for Jans laser skårede oliedækselpakninger.
Kreidler sagen: her vil jeg prøve med ikke-boostede Kreidler cylindre/topstykker og så for sjov: en RD50 cylinder/topstykke med Jans laserskårede budpakninger og specielle udstødninger og store karburatorer. (ikke-boostede: dvs. jeg vil ikke lave støttekanaler, men ellers lav alt andet ved cylinderen)
Og så skal jeg lige prøve noget hjemme strikket (måske også: programmerbar) elektronisk tænding..det kommer der mere om i en anden tråd
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 11:39
af kreidlerhansen
Smadrer og smadrer... ja, ok, jeg har nok været liiiiidt for grov i mine udtalelser. Men i takt med motorvolumen øges, følger momentet med. Der er forskel fra 12HK med 50cc og 12HK med 70cc!
Der er øget risiko for ballade og havari - det er nok den bedste formulering.
Støttekanalerne er en god ting for Kreidleren. Man vinder omtrent 10% mere ydelse over hele registeret og operationen er simpel omend tidskrævende, hvis det også skal se kønt ud. Men 'hul igennem' fungerer altså også udmærket!
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 11:45
af Knud
kreidlerhansen skrev:Smadrer og smadrer... ja, ok, jeg har nok været liiiiidt for grov i mine udtalelser. Men i takt med motorvolumen øges, følger momentet med. Der er forskel fra 12HK med 50cc og 12HK med 70cc!
Der er øget risiko for ballade og havari - det er nok den bedste formulering.
Støttekanalerne er en god ting for Kreidleren. Man vinder omtrent 10% mere ydelse over hele registeret og operationen er simpel omend tidskrævende, hvis det også skal se kønt ud. Men 'hul igennem' fungerer altså også udmærket!
Jeps OK
Men på Kreidleren: med en Yamaha 42mm RD cylinder+ bundspacer får man jo også et enormt større skylle areal: 3 store skylle kanaler - så tror du at dette vil gøre det udfor det samme som noget støttekanal gymnastik i en kreidler cylinder?
(Stempel sagen løses med et Yamaha 42mm stempel med det specielle krydspins leje til brug for 12 mm krydspin i en Kreidler plejlstang til 14mm pind)
hmm??
(og ja: det ser skørt ud... )
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 18:24
af kreidlerhansen
Støttekanaler rangerer lavere i hierakiet end 'rigtige skyllekanaler'.
Den bagerste skylleport i en RD-cylinder kan jo trække vejret direkte gennem membranen = kortest mulig vej fra karburator til forbrændingskammeret! Flowet med membran er ikke ideelt, men den nævnte funktion opvejer til fulde ulemperne!
I modsætning til min oprindelige overbevisning om, at membranen giver bundtræk, har vist sig at være forkert. Tværtimod stjæler den (lidt) bundtræk, fordi flowet er træls.
Til gengæld kan motoren suge, når den har brug for det, og dét batter indenfor trækområdet; Højere spidsydelse... og HVIS indsugningstimingen på en stempelstyret motor øges til 200 grader eller derover, stiger max RPM gevaldigt (10-20%!).
Nåja, på Kreidleren! Jeg testede standard indsugningstiming (~168 grader) med membran som den eneste ændring. Fladt bundtræk, lidt tøvende motor... borede så et par huller i stemplet og så var alt som før, men motoren steg fra max 10.000rpm til 11.500rpm med let belastning!
Tophastigheden var uændret på flad vej, men vejen op til 5. gear gik lidt hurtigere, fordi motoren kunne dreje længere ud inden jeg skiftede gear. I praksis kunne den derfor trække en lidt tungere gearing og dermed var marchtempoet mindre svingende, når 4. gear kunne dreje ud til næsten 90km/t, hvor femte stoppede ved 95-97km/t.
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 19:27
af Knud
kreidlerhansen skrev:Støttekanaler rangerer lavere i hierakiet end 'rigtige skyllekanaler'.
Den bagerste skylleport i en RD-cylinder kan jo trække vejret direkte gennem membranen = kortest mulig vej fra karburator til forbrændingskammeret! Flowet med membran er ikke ideelt, men den nævnte funktion opvejer til fulde ulemperne!
I modsætning til min oprindelige overbevisning om, at membranen giver bundtræk, har vist sig at være forkert. Tværtimod stjæler den (lidt) bundtræk, fordi flowet er træls.
Til gengæld kan motoren suge, når den har brug for det, og dét batter indenfor trækområdet; Højere spidsydelse... og HVIS indsugningstimingen på en stempelstyret motor øges til 200 grader eller derover, stiger max RPM gevaldigt (10-20%!).
Nåja, på Kreidleren! Jeg testede standard indsugningstiming (~168 grader) med membran som den eneste ændring. Fladt bundtræk, lidt tøvende motor... borede så et par huller i stemplet og så var alt som før, men motoren steg fra max 10.000rpm til 11.500rpm med let belastning!
Tophastigheden var uændret på flad vej, men vejen op til 5. gear gik lidt hurtigere, fordi motoren kunne dreje længere ud inden jeg skiftede gear. I praksis kunne den derfor trække en lidt tungere gearing og dermed var marchtempoet mindre svingende, når 4. gear kunne dreje ud til næsten 90km/t, hvor femte stoppede ved 95-97km/t.
Ja nemlig ja!
Jeg bruger først en 3 bladet, senere en 4 eller 6 bladet eller en af de der specielle (har glemt navnet) membraner. Et stempel til en RD cylinder har 2 store aflange huller så der skulle gerne være max timing på indsugning og mest af alt: differens tryk styret indsugning (og dermed meget minimal stempel styret) - iøvrigt sammen med en MF-stor 28 mm Mikuni- der har været andre som har fået et omdrejning-monster ud af denne opstilling og een har faktisk feset tændspolen af pga. omdrejningerne -men lad os nu se hvad min opstilling gør.. når NielsFup har drejet cylinderen færdig....
På min krom FS1´er med en tilsvarende, dog "kun" 24mm Mikuni og med 45mm cylinder, meget! levende for nu at sige det mildt.. men som tidligere nævnt: motoren er kørt i "fars", da den har fået en træls vane med at drikke af gearkassen
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: tors 21. feb 2013 21:04
af Vemmingbund
Hej Knud
Jeg har set mange indlæg på nettet hvor der er anvendt Durafix, efter dette er min vurdering at Durafix sagtens kan holde.
God fornøjelse. Venligst lad os se dit resultat,
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: fre 22. feb 2013 14:17
af kreidlerhansen
Vemmingbund skrev:Hej Knud
Jeg har set mange indlæg på nettet hvor der er anvendt Durafix, efter dette er min vurdering at Durafix sagtens kan holde.
God fornøjelse. Venligst lad os se dit resultat,
Durafix holder forbavsende godt, ja. Til Knuds oprindelige plan duer det dog ikke uden en del besvær og relativt høje omkostninger ift. slutresultatet.
Knud har angivet i sig forrige indlæg, at idéen er droppet...
...og derefter er Knud og jeg vanen tro drønet ud af et sidespor!
Knud >> Stage6 V-force er vist den, du tænker på. Top Performances laver en magen til, blot 20-30% billigere - jeg kan dog ikke huske navnet på den.
Jeg er faldet i snak med en hollænder, som har bygget en Kreidler med sprinter-motor: 60cc/44mm boring og knap 19HK ved 13.500rpm, 16HK+ til rådighed fra lige over 9.000rpm... med en 21mm Dellorto 'Black Edition' og en ret omfattende membranombygning af CYLINDEREN!
Jeg har derfor droppet enhver tanke om at skifte til min 28mm Dellorto VHST, trods den er fed og lækkert forarbejdet! Alt andet lige er det nemmere at styre en lidt mindre karburator... og den skal køre på gaden, primært!
Dog vil jeg sige, at brølet fra en 28mm karburator er fantastisk!
Re: Durafix på FS1 motor blok, holder det?
: søn 24. feb 2013 12:17
af Knud
Så fik jeg de laser skårede pakninger:
Fint arbejde, igen fra Jan (nordjylland) medbragt af Per P til Viborg stumpmarked