længere slaglængde

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Kai »

Skal et ret stort stempel til, hvis den skal blive 80cc :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
faerch78
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: man 9. jun 2008 11:35
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af faerch78 »

Gehrt skrev:var der nogen der manglede sådan en krumtap?
Ja!! Hvad skal du ha for den?? :D
Jesper Færch Nørgaard

Yamaha fs1 Dx 76èr ------ Under renovering. 98% færdig.
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Frandsen »

[quote="Kai"]Og sørme om ikke det er rigtigt. Prøvede at sætte en "alm" yamaha cylinder og stempel på, så når stemplet fint i top som det skal, det kører bare længere ned end på en FS1, så portene skal laves større "nedad"

men hvis man udvider skyllekanalerne nedad, øger man så ikke lukketiden for dem og der ved ikke får tilsvarende længere sug i karburatoren
som man ellers forøger slaglængden med. ville det ikke være bedre at forøge skyllekanalerne en smule sideværts.
Hvis man lægger en 1mm alu bundpakning i og bruger et rd stempel (som er 2 mm længere over krydspinden) og tilpasser squis band i topstykket
passer det så ikke bedre ?????
jeg har lige iøvrigt lige bestildt den anden krumtap fra USA er spændt på at se hvordan det kommer til at kører
Mvh
Frandsen
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Rasmusbanke »

SØGER DEN KRUMTAP!

Er der nogen der har en? Skal bruges til Bane Yamsen! :)
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Kai »

Det ville nu være bedre at beholde den alm krumtap med 39.7mm slaglængde, det passer fint sammen med slaglængden på scootercylinderen.
42mm er også lige på grænsen til det går galt med 14-15000rpm.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Rasmusbanke
Stor knallert
Indlæg: 114
Tilmeldt: søn 15. feb 2009 22:19
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Rasmusbanke »

Kai:

Det var da utroligt, slaglængden passer IKKE!
I dont drive fast... I just fly low!

-------------------------------------------------------------------------------------------

*Rigtige mænd har deres Yamaha Fs1 på værelset!*
_______________________________________________________________________________

Hellere chrom og gear end plastik og lir!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: længere slaglængde

Indlæg af Kai »

Ok, vi tar den lige igen. Du vil sætte en hidsig scootercylinder på din Fs1

Vandret minarelli cylinder = 39.2mm slaglængde og så er det ligegyldigt om det er jog eller aerox eller aprilia sr50 du køber dit team speed til.
Det er så tæt på en fs1 med 39.7 som du kan komme uden at skifte krumtappen, og 0.5mm forskel er til at komme heldigt ud af.

Du kan godt korte cylinderen lidt op i bunden som du også er igang med, hvis stemplet ikke når helt i top. Men du tager ikke bare lige 2mm af toppen og 3mm af bunden og så kører det bare, og slet ikke på et team speed som du vil sætte på.

Og hvad vil du med en slaglængde på 42mm ? File alle skylleporte og udstødningsport 3mm lavere end de er fra fabrikken ? Det blir en dyr fornøjelse at smide en cylinder til 2000kr i jerncontaineren når du for sent finder ud af det ikke virker.

Som det er nu har du flere muligheder:
1. Du kan være heldig at finde et stempel der er længere fra krydspind til stempelkrone, så når dit stempel i top som det skal, og slaglængden passer rimelig fint med yamahaens 39.7mm. Måske skal der en lille justering af cylinderhøjden til.

2. Kan du ikke finde et stempel, så findes eller laves plejlstænger i stortset alle mål på bestilling, også en der er 4.5 eller 5mm længere end den der sidder i nu, og så passer tingene sammen igen.

3. Plane 2-3mm af blokkene istedet for tage af toppen af cylinderen, og justere resten ved at tage af bunden af cylinderen.

Oven i alt dette har du som med alle andre gearmaskiner det problem at gearene nu har den udveksling de har, og det kan du ikke bare sådan lige hekse dig ud af uden at få skåret nye tandhjul til den.
Ting som udstødning, udstødningsportens højde (og dermed hvor mange grader den er åben) skyllekanalers størrelse/vinkel/facon, forhold mellem cylindervolumen og volumen af krumtaphus er alle faktorer der spiller ind på hvilket område cylinderen arbejder ved. Og piller du ved disse ting ved at hæve/sænke cylinderen eller ukritisk dreje af toppen af den for bare at få det til at passe sammen, så ender du stensikkert med noget du ikke kan bruge til noget som helst fordi du har for stor afstand mellem gearene.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Tuning"