Side 2 af 3

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 23. apr 2011 21:56
af nielsfup
Hej
Så har jeg også målt lidt på en 12.8 Protuna 45mm alu cylinder med støbejern foring

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 24. apr 2011 09:28
af claus olieklud
hej niels fup... hvorfor prøver du ikke den på din yamaha ??? den vil sikkert blive en hidsig bandit sammen med din effektpotte og din ellers gode motor... hilsen claus olieklud...

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 24. apr 2011 12:59
af nielsfup
Hej Claus
Det er nemlig lige det jeg skal.
Tror også det kan blive en hidsig en.

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 24. apr 2011 13:52
af roberthandvask
Er det den vildeste cylinder man kan få?

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 24. apr 2011 14:09
af nielsfup
Jeg ved det ikke.
Men portningen er skarp 22mm fra top, kombineret med en effekt-potte ala Boss eller ligende. vil jeg tro det er noget at det kraftigste man kan, på sådan en lille motor.

Denne har den fordel at den har store køleribber. Og derfor ikke løber varm så hurtigt som andre cylindre

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 24. apr 2011 17:45
af kreidlerhansen
Det er faktisk nogle ret aggressive port-timings, den 12,8HK fra ProTuna cylinder har. Umiddelbart er formen på udstødningskanalen også ret skånsom for stempelringene.

Målene er næsten magen til det Kreidler-kit, som alle refererer til, nemlig et det såkaldte 12HK Van Veen-blablabla.

Umiddelbart vil jeg mene, at en ekspansionspotte trimmet til spidsydelse omkring 10.000rpm og 12.000rpm max. realistisk kan hive dette kit op i nærheden af 10HK på baghjulet. Dog under den forudsætning, at alle skyllevinkler er i orden og kompressionen er korrekt trimmet ind. :)

Begrebet 'vildeste' skal vist defineres yderligere.

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 1. okt 2011 13:55
af j.i.m
Motoropsætning:

43 mm z1 cylinder
topstykke ø43 mm.
Tændrør, Champion svarer til NGK B8HS
16 mm indsugning.
16 mm mikunikarburator med 140 dyse.
yb1 udstødning.
14/43 gearing.
17x2,5 dæk.

ydelse ved ca 80 kg last:

ca 80 km/t på lige vej.
trækker 4. gear rigtig godt kan sikkert nemt trække en tand ekstra.

Hilsen Jakob.

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 1. okt 2011 17:14
af Thoms
:dust for din "filterløsning" :(y) Sidst jeg forsøgte at skjule filteret i karburatorhuset, ville slangen slå knæk, så jeg lod den istedet montere bag luftfilterkassen. Dit vender anderledes, så jeg vil prøve det samme næste gang.

Re: opmålinger af cylinderporte

: lør 1. okt 2011 17:46
af Guess who
De små fikse filtre som KAN tåle benzin har www.Yamahafs1.dk :wink:

Dejligt at se den hedder 80km/t + med den opsætning - en ide kunne også være et mindre bagtandhjul!!

Føres helt ned til 34tands

Mvh
Benny

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 17. feb 2013 20:43
af Krelleh
Hej tuninngsnørder :thunge

Er der nogle som kender til forskellen på porttider på Z1 cylinderne
Altså fra 40MM til 43MM borring, er portingen den samme? :roll:

Re: opmålinger af cylinderporte

: søn 17. feb 2013 21:20
af 12inch
Hej Jesper C

Har en Z1 cylinder med 40mm boring

mvh.12inch

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 12:42
af juhl-drengen
Her er en ny model 43mm FS1 cylinder, portene virker større end de ældre?


Billede

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 13:52
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Her er en ny model 43mm FS1 cylinder, portene virker større end de ældre?


Billede
Sweet mother of WROOOOM, det er gode sager, hvis man ikke er bange for snoninger! Altså, hvis kompressionsforholdet er bare nogenlunde...

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 13:57
af juhl-drengen
juhl-drengen skrev:
Her er en ny model 43mm FS1 cylinder, portene virker større end de ældre?


Billede


Sweet mother of WROOOOM, det er gode sager, hvis man ikke er bange for snoninger! Altså, hvis kompressionsforholdet er bare nogenlunde...
Okay Du har min interesse fortæl! :lol:

Nu du siger snoninger, ville den cylinder være bange for en cross potte? :mrgreen:

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 14:27
af kreidlerhansen
Det vil den ikke, nej. Men jeg vil påstå, en Nardo er sjovere... og hvis du vil satse på det klassiske/tidstypiske look, så test det korteste forrør, en Proma kan flikkes på. Bare "fordi".

Hvis bremsepedalen er i vejen, så bank en bule i Proma'en, bare den kommer frem mod cylinderen. :hihi

Let gearing og fuld gas!

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 14:31
af juhl-drengen
Har desværre ikke mulighed for at svejse lige pt så den med nardoen bliver vanskeligt, medmindre du har en liggende der tigger om en ny ejer såå :lol:

Kunne der gøres noget spændende ved den bette cylinder ellers?
Men i nysgerrighedens tegn udfra portning hvilken af FS1 cylindrene har den bedste? :)

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 14:37
af kreidlerhansen
juhl-drengen skrev:Har desværre ikke mulighed for at svejse lige pt så den med nardoen bliver vanskeligt, medmindre du har en liggende der tigger om en ny ejer såå :lol:

Kunne der gøres noget spændende ved den bette cylinder ellers?
Men i nysgerrighedens tegn udfra portning hvilken af FS1 cylindrene har den bedste? :)
Skyllekanalerne kan files bredere, udstødningskanalen ligeså. Og så er der den sædvanlige detalje med et squishbandtopstykke.

Z1 er kongen. Pudsigt nok også den, som får mest ros med på vejen. Gad godt opleve sådan en med tilpasset squishband-topstykke og max kompression, hvis nogen har mod på det.

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 14:58
af juhl-drengen
Hvor meget? :D

Ja det har jeg godt hørt, men indtil videre holder jeg mig til FS1 cylinderen som en start (eftersom den er næsten ny og var billig)
Så kan det "måske" være der kommer noget andet spændende sidenhen :)

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 15:29
af kreidlerhansen
Skyllekanaler: 21-22mm brede, om muligt.
Udstødningskanal: 28-29mm bred, hvis du savner power. Det koster nok den sidste rest bundtræk, hvilket din cylinder næppe leverer alverden af i forvejen.

Re: opmålinger af cylinderporte

: man 15. sep 2014 15:36
af juhl-drengen
Det jeg vil have er ikke mere end maks 70 km/t det er bundtrækket der er sjovt og med bagbremsen fra en 4g og de cykel bremser der sidder på en 2g foran så tør jeg sgu ikke lege højere :roll: