Side 3 af 3

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: søn 5. sep 2010 18:22
af jbn
jo men med en anden type motor synes jeg ikke det har ret meget at gøre med en fs1 mere,hvem som helst kan jo montere en motorcykel motor og få yamaha,en til at rende langt over 100... bare min mening

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: søn 5. sep 2010 18:30
af Morten - Webmaster
jbn skrev:jo men med en anden type motor synes jeg ikke det har ret meget at gøre med en fs1 mere,hvem som helst kan jo montere en motorcykel motor og få yamaha,en til at rende langt over 100... bare min mening
Enig....

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: lør 18. jul 2020 22:50
af katbruger
Hej jeg havde den 5. eller 6. Yamaha fs1 i 1972
Den havde drejeventil og 4 gear.
Med det oplagte udstødning fra motorcykelversionen, 18 mm karburator og 15/43 tandhjul kørte den ca 90
Men vil gerne udvide denne historie med nogle fakta
I 1972 reklamerede Kreidler med at de havde tunet en kreidler til at køre 213 km/ t. Den var tunet meget professionelt, og stellet var helt ombygget for at gøre knallerten lettere og lavere yderligere var målingen af hastigheden gjort på en testbane i Tyskland.
I 1971/72 var importøren af Yamaha Franz Krohn, som var kendt som 5 dobbelt nordisk mester i TT løb og også kendt som en virkelig dygtig tuner.
Han tog udfordringen op, og på en bane i Sverige lykkedes det ham at nå op på 165 km/t, på en 50 ccm Yamaha fs1 med standard stel. Franz Krohn så det som en fiasko, og motor og gearkasse blev slidt helt ned under forsøget. (jeg har selv set knallerten, og fik historien af Franz Krohn selv.)
Franz har brugt at ændre geometrien på krumtapakslen, og kunne derved øge slaglængden og dermed slagvolumet fra 348 ccm til 352 ccm
Målet var ikke at få den til at gå hurtigere, men derimod at nå op på 352 ccm og kunne derfor stille op med en 350 ccm imod op til 750 ccm, hvilket han også vandt.
En 350’er var umulig at få over 200 km/ t, men med ekspansionspotter på nåede den nemt 260 km/t, da motorene blev ekstremt omdrejningsvillige med disse potter.
Dem kunne man faktisk købe til 50 ccm.
Så glem jeres betragtninger om hvilke omdrejningstal, der er muligt at nå.

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: søn 19. jul 2020 16:32
af Kai
90km/t på speedoet er ikke umuligt, det er bare lidt optimistisk. Godt nok står den gamle model 1969 5gear opgivet til max hastighed på 95km/t, jeg har nu endnu tilgode at se en gøre det i virkeligheden i std trim, de render omkring 80-85km/t på en go dag.
Hvor finder man en 18mm karburator til FS1, sådan en har jeg aldrig set ?

Kreidlers 213km/t test har jeg aldrig hørt om, der må vi ha Jesper / Kreidlerhansen på banen, han er ekspert og specialist i det mærke.
Kreidlers egen rekord på 210 blev sat i en 50cc streamliner i 1965 på Bonneville saltsletten, Henk van Kessel hævede den senere til 221 på en lukket motorvej engang i 77 eller 78. ( John Buddenbaum / buddfab har nuværende rekord i 50cc streamlinger med 233.3km/t)

Det er ingen hemmelighed at Kreidler Van Veen, Bultaco, Derbi, Garelli 50cc racerne nåede omkring 200 på Spa Francorshamp, Jan de Vries var flere gange over 200, Lazzarini nåede efter sigende over 210km/t et par gange, han var heller ikke større end 2 pakker kiks, det var før der kom en chikane i vejen, og i øvrigt er det ned af bakke. Alle 6gears, vandkølet og med omkring 22-23Hk ved 15-16000rpm og en aerodynamik der er en alm knallert totalt overlegen.

Næsten alt er muligt i dag med et enormt udvalg af moderne cylinderkit fra scootere, der er flere Fs1'ere der er moddet med scooter cylindere som er go for alt mellem 8 og 25hk, spørgsmålet er mere hvor mange (eller få ) kilometer man håber på den holder. Der kører flere FS1 med i classic 50cc / Freetech der render omkring 150, de har ca intet tilfælles med almindelige tunede Yamahaer og skrøner fra gamle dage.

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: man 20. jul 2020 00:55
af kreidlerhansen
Jeg behøver som sådan ikke tilføje alverden, kan jeg se. Men det gør jeg.

213km/t siger mig ikke umiddelbart noget, men Kreidler var mig bekendt ikke vanvittigt engageret i rekordforsøg efter 1965; det var eksterne teams, som i praksis bare reklamerede yderligere for mærket, som beholdt rekorden i årtier.
Ingen andre forsøgte for alvor. Konkurrencen foregik på racerbanen, i stedet.

Hvis selv gearkassen blev slidt til ubrugelighed af at tulle tårevædet rundt med sølle 165km/t (imponerende med den provokerende, uanvendelige forskel mellem 3. og 4. gear), er det vist meget godt, få kommer over bare 90km/t med deres 50cc FS1.

Og pludselig ryger snakken over på 350ccm maskiner?

Ærligt talt synes jeg "en anden" skal glemme alt om at fortælle os, hvad vi skal glemme alt om. Især når vedkommende tillige begaver os ved at grave et 10 år gammelt emne frem med en omgang forplumret vrøvl.
Tonen i mit svar er bramfri. Jeg er klar til at få retur af samme skuffe.

Bemærk, jeg fravælger min moderatorrolle i dette tilfælde.

Re: Yamaha FS1 4 gear, 128 km/t?

: man 20. jul 2020 14:04
af mriisj
Da jeg læste de seneste indlæg i denne tråd troede jeg at jeg var havnet på en af de der religiøse Puch FB grupper, men jeg var heldigvis stadig på danmarks bedste knallert forum.......
Tak for god underholdning :)